Chcete osloviť potenciálnych zákazníkov? Prihovárajte sa im tónom, ktorým sami rozprávajú.
Budú vám rozumieť. Ľahšie sa stotožnia s textom. Pochopia, že ste jednými z nich. A tým rastie šanca, že u vás nakúpia.
Pri písaní textov sa riadim 15 zásadami správneho copywritingu. Dodržujte ich tiež. Všetky.
Ako písať v konverzačnom tóne?
1. Používajte zrozumiteľné slová
Pri koľkých cudzích slovách máte istotu, že ich publikum pochopí správne? Ja takmer pri žiadnych. Niekto má širokú slovnú zásobu, niekto nie.
Texty musia byť jasné aj laikovi. Nepočítajte s tým, že laici ovládajú odborné výrazy z vašej oblasti.
2. Používajte krátke slová
Predstavte si bežný rozhovor s kamarátom. Aké slová používate? Často veľmi krátke.
Ľudia radi hospodária so slovami. Ale zabúdajú na to, keď sa prihovárajú zákazníkom. Nemeňte štýl komunikácie len preto, že sedíte za počítačom. Vyjadrujte sa jednoducho.
3. Používajte osobné oslovenia
Chcete osloviť potenciálneho zákazníka? Zapojte ho do textu.
Nie je ideálne používať veľa zámen. Ale niektoré sú užitočné.
Vy, váš, vám. Ty, tvoj, tebe.
Touto šesticou sa čitateľom ľahšie dostanete pod kožu. A oni sa na oplátku ľahšie stotožnia s vašou službou či produktom.
4. Píšte krátke vety
Bodka na konci vety je v texte veľmi dôležitá. Dáva čitateľovi signál, že si môže oddýchnuť. Zloženými súvetiami ohúrite oponenta diplomovky. Nie bežných ľudí, ktorí sa v nich stratia.
Preto skracujte vety. Používajte aj úplne kratučké. Jednoslovné.
5. Skracujte odseky
Ktorý kláves je skvelým pomocníkom pri písaní textov? Enter.
Text musí byť prehľadný, aby bol čitateľný. Ste odborník a máte najlepšie informácie? Super. Len ich neskryte do masy neusporiadaných riadkov.
Ideálna dĺžka odseku je najviac 3-4 riadky. Potom stlačte Enter.
6. Používajte otázky
Sú otázky dôležitou súčasťou textu? Nepochybne. Vďaka otázkam majú čitatelia pocit, že sa s nimi rozprávate. A dialóg je väčšinou prijateľnejší ako nudný monológ.
7. Píšte v činnom rode
Prečo činný rod? Aby text nevyznel ako komunikácia na úrade. Úradný jazyk = trpný rod.
Chodíte radi na úrady? Asi nie. Dajte čitateľovi pocítiť, že vaše texty sú prirodzenejšie a vľúdnejšie.
8. Rozprávajte príbehy
Ľudia milujú príbehy. Milujú, keď si môžu prečítať o zážitkoch a skúsenostiach. Milujú, keď ich môžu prerozprávať ďalej.
Využite to. Priblížte čitateľom svoju prácu. Minulosť. Súčasnosť.
Základom príbehu je fantázia. A tej sa medze nekladú. Pracujte s ňou aj pri opise služieb a produktov.
9. Používajte príklady, prirovnania a metafory
S príbehmi súvisia konkrétne príklady. Ľudia zbožňujú, keď pracuje ich predstavivosť. Konkrétne príklady a prirovnania fungujú vynikajúco.
Môžete si pomôcť aj metaforami. Ale len takými, ktoré používame bežne. Aby ich čitateľ pochopil.
10. Používajte obrázky a infografiky
Holý text bez obrázkov pôsobí nudne. Ale nezabúdajte, že obrázok je len doplnok. Nerobte zo svojich textov leporelo.
Ideálny pomer je 1 obrázok na 100 slov. Texty môžete obohatiť aj o graf alebo pútavú infografiku. Dajte si na nej záležať a ľudia ju budú radi zdieľať.
Skvelé infografiky vytvoríte s jednoduchým online nástrojom Canva.
11. Používajte podnadpisy a formátovanie
Podnadpisy súvisia s delením textu na odseky. A aby bol text ešte prehľadnejší, zvýraznite v ňom hlavné myšlienky.
Pracujte s hrubým písmom a podčiarknutím. S kurzívou menej. Niektorí ľudia ju ťažko prečítajú kvôli sklonu písma.
12. Vyvolajte emóciu
Vlastnosti produktu sú dôležité. Ale nepredávajú. Ľudia sa radšej rozhodujú podľa emócií.
Pozrime sa na trh s mobilnými telefónmi. Veľa z nich sa výrazne nelíši ani funkciami, ani cenou. Tak ktoré značky sú najpredávanejšie? Tie, ktoré pri svojej propagácii pôsobia na ľudské emócie. Buďte v textoch osobní.
13. Riešte problém, potrebu
Prečo si kupujeme produkty a služby? Aby sme uspokojili svoje potreby. Myslite na to pri tvorbe textov. Nepredávajte produkt, ale riešenie zákazníkovho problému.
14. Píšte pre svoju cieľovú skupinu
Konverzačný tón je pomerne univerzálny. Ale dbajte na to, aby ste sa prihovárali hlavne svojej cieľovej skupine. Každá má iné typické vlastnosti. Pri písaní textov na to berte ohľad.
15. Nezabudnite vyzvať na akciu
Určili ste svojmu textu cieľ? Ak nie, ani ho nepublikujte. Ak áno, informujte o tom čitateľa. Vyzvite ho na akciu. Presne mu povedzte, čo od neho očakávate po dočítaní článku.
Najnovšia aktualizácia článku: 27. august 2018
Prvá pomoc od copywritera
Dajte nám 15 minút svojho času a pomôžeme vám.
Získajte 15-minútovú konzultáciu zdarma.
K ničomu vás nezaväzuje.
Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.
Podobné články