Čo rozhoduje o tom, že používateľ klikne práve na vašu reklamu? Niekoľko faktorov:
- zhoda hľadaného výrazu s textom reklamy,
- pozícia reklamy,
- prítomnosť konkurencie,
- osobné preferencie používateľa.
Nie všetky faktory dokážete ovplyvniť. Niekedy o kliknutí rozhodujú maličkosti, ktoré vám ani nenapadnú. Vašou úlohou je vytvoriť reklamy, ktoré čo najviac lákajú na kliknutie.
Google aktuálne preferuje responzívne reklamy vo vyhľadávaní. V jednej reklame môžete pridať až 15 nadpisov a 4 popisy. V konkrétnej aukcii potom Google automaticky zvolí efektívnu kombináciu. Najčastejšie ich skombinuje podľa vzorca 3 nadpisy + 2 popisy alebo 2 nadpisy + 1 popis.
Na čo všetko myslieť, keď píšete reklamný text v Google Ads? 45 tipov pre začiatočníkov aj pokročilých som zhrnul do tohto článku. Rozdelil som ich do štyroch kategórií:
Všeobecné rady
1. Skontrolujte aktuálnosť reklám. Neinzerujte na vypredané produkty, neponúkajte staré zľavy. Mali ste na webe časovo obmedzenú akciu? Po jej vypršaní zmeňte aj reklamu. Neaktuálnymi cenami či benefitmi dokonale naštvete používateľov.
2. Reklama musí úzko súvisieť so zoznamom kľúčových slov v danej reklamnej skupine. Ale aj so vstupnou stránkou, na ktorú sa používateľ preklikne.
3. Myslite na fázu nákupného cyklu. Pri základnom kľúčovom slove sa hodí úplne iný typ reklamy ako pri longtailovom výraze. Píšte reklamu podľa toho, ako blízko je používateľ ku konverzii.
4. Posielajte ľudí na vstupnú stránku, ktorá najviac súvisí s reklamou a kľúčovým slovom. V drvivej väčšine prípadov to nie je vaša hlavná stránka. Nenechajte používateľov blúdiť webom. Nepoznajú ho, preto radšej odídu.
5. Gramatická správnosť reklám je veľmi dôležitá. Zabudnite aj na skracovanie slov, ktoré sa nezmestia do povoleného počtu znakov. Pôsobí to veľmi neprofesionálne a používateľov to môže pomýliť. Extrémny pozor na gramatiku si dajte vtedy, keď ponúkate služby spojené s textom. Ak nezvládnete vlastnú prezentáciu, ako napíšete bezchybné texty klientom?
6. Používajte interpunkčné znamienka a diakritiku. Čiarky, dĺžne a mäkčene menia význam slov a viet.
7. Reklamy píšte jednoduchým jazykom. Je dôležité, aby ľudia správne pochopili vaše myšlienky. Ak sa im to nepodarí, neoslovíte ich. Čím čitateľnejší text, tým prístupnejšia reklama a vyššia CTR. Vynechajte zložité súvetia a príliš odborné slová.
8. So superlatívmi narábajte opatrne. Ľudia sú otrávení zo všetkých najlepších, najkvalitnejších a najlacnejších. Tieto prívlastky použite, len keď sa naozaj hodia a viete ich dokázať. Inak Google ani nemusí schváliť vašu reklamu.
9. Využite skvelý nástroj Ukážka a diagnostika reklamy. Ide o simulovanú aukciu. Vďaka nej zistíte, ako vaša reklama vyzerá v rôznych zariadeniach.
10. Používateľ musí mať dojem, že ste pochopili jeho problém. Empatia je v reklame veľmi silná zbraň.
11. V reklamnom texte ponúknite riešenie zákazníkovho problému. Nepíšte o sebe, ale dbajte na zámer používateľa. Ľudia u vás nechcú nakúpiť, ale vyriešiť svoj problém. Vy im to musíte sľúbiť.
12. Zamerajte sa na benefity svojich služieb a produktov. Nie na ich vlastnosti. Ušetríte zákazníkovi čas alebo peniaze? Presne opíšte a zdôraznite svoj prínos.
13. Garantujete vrátenie peňazí alebo dopravu zdarma? Garancie a záväzky zvyšujú dôveryhodnosť. Nezabudnite ich uviesť aj na vstupnej stránke. Fungujú hlavne vo vysoko konkurenčných odvetviach, kde sa nimi odlíšite od súperov. Ale garantujte len to, čo skutočne splníte.
14. Sledujte reklamy konkurencie. Napíšte takú reklamu, ktorá medzi nimi vynikne. Jasne uveďte, v čom ste lepší ako vaši konkurenti.
15. Pri tvorbe reklám čerpajte z online aj offline firemných materiálov. Inšpirujte sa webovou stránkou, sociálnymi profilmi či letákmi. Zachovajte jednotný komunikačný tón.
16. Pred písaním konkrétnych reklám si vytvorte zoznam slov, ktoré v nich použijete. Môžete ho rozdeliť do troch stĺpcov:
17. V reklame nesmie chýbať zreteľná výzva na akciu. Dajte používateľom vedieť, čo od nich očakávate. Použite výzvy ako kontaktujte nás, volajte, objednajte či navštívte. Mne sa výborne osvedčilo zistite viac.
18. Reklamný text má obmedzený počet znakov. Napriek tomu ho nemusíte využiť do posledného písmena. Menej je niekedy viac. Radšej jasná a stručná správa ako nudné omáčky.
19. Avšak ani do responzívnej reklamy vám nemusí vojsť všetko, čo chcete povedať. Preto zbytočne neopakujte rovnaké informácie. Ak sa to hodí, na viacerých miestach v texte použite len kľúčové slová z danej reklamnej skupiny.
Nadpisy
20. Nadpis reklamy si používateľ všimne ako prvý. Nesmie v ňom chýbať kľúčové slovo. Malo by sa čo najviac zhodovať s hľadaným výrazom.
21. Kľúčové slovo v nadpise má pozitívny vplyv na silu reklamy a skóre kvality. Keď Google neuvidí vzťah medzi kľúčovým slovom a reklamou, skóre kvality zníži. A za kliknutie zaplatíte viac.
22. Kľúčové slovo a hlavný benefit sa snažte uviesť už v prvom nadpise.
23. Vymýšľaniu nadpisov venujte dostatok času. Ak používateľa nezaujmú, zvyšok textu si ani neprečíta. Spýtajte sa kolegov alebo priateľov, či je váš nadpis naozaj presvedčivý. A pútavejší oproti konkurencii.
24. V nadpisoch vyjadrite hlavné posolstvo reklamy.
25. Najdôležitejší nadpis pripnite na prvú pozíciu v reklamnom texte. Máte tak istotu, že sa zobrazí v každej aukcii a vždy na začiatku. Google ho potom skombinuje s ďalšími nadpismi, ktoré zadáte. Celkovo môžete pripnúť až tri nadpisy na prvé tri pozície, ale význam má hlavne tá prvá.
26. Pri tvorbe responzívnej reklamy sa inšpirujte návrhmi od Googlu. Systém hodnotí silu reklamy, a zároveň vám poradí, ako ju vylepšiť. Odporučí konkrétne nápady na nadpisy a popisy.
27. Zadajte čo najviac užitočných nadpisov. Môžete ich vyplniť až pätnásť. Čím viac nadpisov vymyslíte, tým viac relevantných kombinácií vznikne, a tie vás dostanú do viacerých aukcií.
28. V prvom nadpise môžete položiť otázku, ktorá vyjadrí problém zákazníka. V druhom nadpise navrhnite riešenie. Tento jednoduchý vzorec má veľkú silu. Vytvára dojem, že poznáte zákazníkov problém a viete ho vyriešiť. Otázky simulujú rozhovor či osobné stretnutie.
29. Napísali ste prvý nadpis ako otázku, ale nevošlo vám do nej kľúčové slovo? Nadpis bude pútavý aj bez neho. Kľúčové slovo použite v ďalších nadpisoch.
30. Ešte lepšie fungujú čísla. Vizuálne vás odlíšia od konkurencie, značia dôveryhodnosť a zvyšujú CTR. Číslom zdôrazníte cenu (účtovníctvo len za 20 € mesačne) či rýchlosť (dorazíme do 30 minút). Ale vyjadríte ním aj urgenciu (akcia končí o 3 dni) alebo hlavný benefit (ušetríte 20 %).
31. Čo platí na vašu cieľovú skupinu? Do nadpisu začleňte presvedčivé argumenty, ktorými porazíte konkurenciu.
32. Tieto argumenty vás odlíšia od konkurentov a zaujmú používateľov. Vyzdvihnite benefity, zľavy, limitované ponuky a iné výhody.
33. Reklama bude flexibilnejšia, keď zadáte nadpisy s rôznou dĺžkou. Nevyčerpajte povolený počet 30 znakov v každom z nich. Na menších displejoch tak Google získa viac možností, ktoré nadpisy zobraziť.
Zobrazená cesta (webová adresa)
34. Zobrazenú URL adresu využite naplno. Je to ďalších 15+15 znakov, ktoré vám pomôžu vyjadriť posolstvo reklamy.
35. Do zobrazenej webovej adresy začleňte kľúčové slová.
36. Správnou viditeľnou URL adresou uistíte používateľov, že sa dostanú na relevantnú stránku.
Testovanie reklám
37. V každej reklamnej skupine testujte aspoň 2 reklamy. Môžete viac, ale ťažšie sa vám budú vyhodnocovať. Ak používate aj staršie formáty, porovnajte ich výkonnosť s responzívnymi reklamami.
38. Ako zabezpečíte, že testovanie bude efektívne? Nastavte striedanie reklám bez optimalizácie na neurčitý čas.
39. Kým testovanie vyhodnotíte, počkajte na dostatočný počet zobrazení. Čím viac zobrazení, tým relevantnejšia vzorka.
40. Kvalitu reklám posudzujte podľa miery prekliknutia (CTR). Ak sú vaším cieľom konverzie, bude vás zaujímať aj konverzný pomer. Tieto dva faktory sú pre vás kľúčové, pretože ich zlepšenie vám prinesie vyššiu návratnosť investícií.
41. Vybrali ste víťaznú reklamu? Skúste ju ešte vylepšiť a testujte ďalej.
42. V reklamách vylepšujte najprv nadpisy. Až potom popis a zobrazenú URL adresu.
43. Čo všetko môžete testovať?
- nadpisy a popisy
- zobrazenú URL adresu (bez inej zmeny v reklame)
- benefity (napr. cenová ponuka na mieru, doprava zadarmo, víkendy bez príplatku)
- akčné slová s podobným významom (zdarma, zadarmo, zľava, akcia, výpredaj, bonus)
- výzvy na akciu
- vstupné stránky
- interpunkčné znamienka (bodky, výkričníky, otázniky)
44. Menej výkonnú reklamu po testovaní nevymažte, len pozastavte. Môžete sa k nej spätne vrátiť a zistiť, čo nefungovalo.
45. Na pozastavené reklamy však myslite v prípade, že budete prechádzať na novú doménu. V Google Ads platí pravidlo jeden web na jednu reklamnú skupinu. Ak spustíte nové inzeráty a v rovnakej reklamnej skupine máte aj tie so starou URL adresou, Google neschváli vaše reklamy.
Najnovšia aktualizácia článku: 9. október 2022
Užitočný článok? Ostaňme v kontakte
Najnovšie rady a tipy zdarma na váš e-mail.
Raz mesačne.
Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.
Podobné články