Miera prekliknutia (CTR) v PPC je percentuálny pomer medzi počtom kliknutí a počtom zobrazení reklamy. Čím viac kliknutí pri rovnakom počte zobrazení, tým vyššia CTR.
Príklad: vašu reklamu videlo 500 používateľov a 15 z nich na ňu kliklo. CTR je 3 %.
Miera prekliknutia nie je najdôležitejšia metrika v kampani. Napriek tomu ju pozorne sledujte. Naznačí vám veľa o celkovej efektívnosti kľúčových slov a reklám.
Zvýšením miery prekliknutia sa postaráte o nižšie ceny za klik. A v kombinácii s ďalšími technikami zlepšíte aj konverzný pomer. Pretože samotná CTR vám zákazníkov neprinesie.
Používateľov musíte poslať na vhodnú vstupnú stránku. Tam získajú ďalšie užitočné informácie, ktoré ich povzbudia v nákupnom rozhodnutí.
Najprv však musia navštíviť váš web. Aspoň vo väčšine prípadov. Snaha o vyššiu CTR preto dáva zmysel.
Prečo zvyšovať CTR v PPC kampaniach?
Týchto 5 tipov na zvýšenie CTR sa mi osvedčilo vo všetkých kampaniach. Osvedčia sa aj vám.
1. Optimalizujte skóre kvality
Skóre kvality kľúčových slov je veľmi dôležité. Odvíjajú sa od neho aj niektoré ďalšie tipy. Čím je vyššie na stupnici 1-10, tým získate vyššie hodnotenie reklamy.
Ako skóre kvality súvisí s mierou prekliknutia?
Vyššie skóre kvality = vyššie hodnotenie reklamy = vyššia pozícia reklamy = vyššia CTR.
Keď Google určuje skóre kvality, hodnotí 3 hlavné faktory. Ku každému pridá konkrétnu hodnotu:
- nadpriemerné,
- priemerné,
- podpriemerné.
Tieto hodnoty vám pomôžu zistiť, kde sú slabiny vašich kľúčových slov. Ako hodnotenie vylepšiť?
A) očakávaná miera prekliknutia
Google prednostne zobrazuje reklamy, na ktoré ľudia klikajú. Považuje ich za užitočnejšie.
Takže nielen vysoké skóre kvality pozitívne ovplyvní CTR. Platí to aj naopak. Čím vyššia CTR, tým vyššie skóre kvality.
Očakávanú mieru prekliknutia zlepšíte tak, že pridáte rozšírenia reklamy. Pomôže vám aj efektívna práca s vylučujúcimi kľúčovými slovami. A nezabudnite pravidelne testovať inzeráty.
B) relevancia reklám
Reklamný text musí súvisieť s vyhľadávacím dopytom. Vytvorte úzko zamerané reklamné skupiny. Vďaka nižšiemu počtu podobných kľúčových slov napíšete výstižnejší inzerát.
Kľúčové slová začleňte do reklamného textu. Ideálne do nadpisu a zobrazenej URL adresy.
C) skúsenosti so vstupnou stránkou
Vstupná stránka musí byť prospešná pre používateľov.
Posielajte ľudí na stránku, ktorá čo najviac súvisí s vašimi kľúčovými slovami a reklamami. Najčastejšie je to podstránka s konkrétnym produktom alebo službou. Nie úvodná stránka.
Na vstupnú stránku pridajte užitočný obsah. Nezabudnite na viditeľné kontaktné informácie. A dbajte na jej rýchle načítanie vo všetkých zariadeniach.
Skóre kvality a jednotlivé hodnoty si zapíšte. Až potom vykonajte potrebné zmeny. S odstupom času ich môžete porovnať. Google aktualizuje skóre kvality maximálne raz denne. Preto nečakajte, že urobíte zmeny a o 5 minút vás poteší hodnotenie 10/10.
Na problémové skóre kvality vás upozorní aj podiel zobrazení vašich reklám. Čím nižšie skóre kvality, tým menej zobrazení reklamy.
Sledujte stĺpec Podiel zobrazení vo vyhľadávacej sieti. Na karte Kľúčové slová kliknite na Stĺpce a Upraviť stĺpce. Podiel zobrazení nájdete v kategórii Konkurenčná metrika.
Snažte sa osloviť čo najviac potenciálnych zákazníkov. Inak prídete o relevantné návštevy. A asi aj o konverzie. Pri konverzných slovách musí byť podiel zobrazení čo najvyšší. Ideálne 100 %.
2. Kľúčové slová usporiadajte správne
Len rozviniem, čo som už načrtol pri relevancii reklám. Skóre kvality vám naznačí, že usporiadanie kľúčových slov nie je v poriadku.
Relevancia reklám je priemerná alebo podpriemerná? Pouvažujte nad vyčlenením daných kľúčových slov do samostatných reklamných skupín.
Pri príprave kampane sa poriadne zamyslite nad jej štruktúrou. Do každej reklamnej skupiny pridajte len kľúčové slová, ktoré spolu úzko súvisia. Vďaka tomu vytvoríte presne zacielený inzerát.
Ľudia si tak ľahšie všimnú spojitosť medzi svojím dopytom a vašou reklamou. A prekliknú sa na váš web.
3. Zbavte sa nevhodných kľúčových slov
Odstráňte nevýkonné kľúčové slová, ktoré znižujú CTR a míňajú rozpočet. Ktoré to sú?
A) kľúčové slová vo voľnej zhode
Zídu sa po spustení kampane, pretože produkujú nápady na nové kľúčové slová. Ale inak ich Google často začlení do úplne nerelevantného dopytu.
Príklad: inzerujete na slovo wellness pobyt bojnice. A vaša reklama sa zobrazí pri dopyte silvestrovský pobyt vysoké tatry.
Používatelia tak uvidia úplne inú reklamu, ako hľadajú. A mieru prekliknutia vám určite nezvýšia.
Ako tomu zabránite? Pozorne sledujte prehľad vyhľadávacích dopytov. A pridávajte vylučujúce kľúčové slová.
Ale voľná zhoda niekedy prináša priveľa nerelevantných dopytov. Preto je neustále pridávanie vylučujúcich kľúčových slov neefektívne.
Voľnu zhodu môžete zmeniť na modifikovanú voľnú zhodu. Vaše reklamy sa už nezobrazia pri dopytoch so synonymami. A prinesú o niečo relevantnejšie nápady na kľúčové slová.
B) príliš drahé kľúčové slová
Možno prinášajú konverzie, ale celkovo sú pre vás nevýhodné.
Pred spustením PPC kampane si stanovte cenu za konverziu. Je to suma, ktorú môžete zaplatiť za získanie zákazníka. Porovnávajte ju s cenou za konverziu z údajov v AdWords.
Ak vám reálna cena za konverziu nevyhovuje, skúste ju znížiť. Nevyšlo to? Drahé kľúčové slová vymažte. Pretože s nimi nedosiahnete ziskovú kampaň.
Najdrahšie kľúčové slová sú zvyčajne vysoko konkurenčné. Preto si vyberajte kľúčové slová s nižšou konkurenciou.
Opačný extrém sú kľúčové slová s označením Nízky objem vyhľadávania. Nikto ich nehľadá, preto ich nepotrebujete.
C) kľúčové slová, ktoré cielia na nesprávnu lokalitu
Lokálny inštalatér z Košíc bude zbytočne inzerovať v Bratislavskom kraji. Preto skontrolujte cielenie na oblasť. Nastavíte ho na úrovni kampane.
Na ktoré oblasti môžete cieliť na Slovensku?
- kraje
- krajské mestá
- niektoré okresné mestá
D) kľúčové slová s nízkym skóre kvality
Nízke skóre kvality znamená nižšiu pozíciu reklamy. A nižšie pozície majú aj nižšiu CTR.
Nedarí sa vám zlepšiť skóre kvality kľúčového slova? Ak pre vás nie je životne dôležité, zbavte sa ho. Inak len vyčerpáva rozpočet. A je predražené, aby dosiahlo vysoké pozície.
4. Pridajte rozšírenia reklamy
Inzeráty s rozšíreniami naozaj zvyšujú mieru prekliknutia. Prečo?
- sú väčšie
- sú viditeľnejšie
- obsahujú viac informácií
- sú interaktívnejšie
Rozšírenia reklamy pozitívne ovplyvňujú aj skóre kvality. Postarajú sa o lepšie hodnotenie očakávanej miery prekliknutia. Za kliknutie tak zaplatíte menej. Preto zabezpečte, aby ich Google naozaj zobrazoval.
Ak máte rovnaké hodnotenie reklamy ako konkurent, rozšírenia môžu byť rozhodujúce. Posunú vás na vyššiu pozíciu. Aj takto získate vyššiu CTR.
Na karte Rozšírenia reklamy pridajte aspoň:
A) rozšírenia o telefonické funkcie
Používatelia nemusia navštíviť vašu stránku. Môžu vám zavolať hneď, keď uvidia reklamu.
B) rozšírenia o správu
Aj vďaka tomuto rozšíreniu vás ľudia rýchlejšie kontaktujú. Nemusia len zavolať. Môžu napísať aj sms. A to hneď po zobrazení reklamy.
Rozšírenie o správu je novinka v Google AdWords z roku 2016.
C) rozšírenia o adresu
Cielite len na malý región alebo mesto a máte kamenný obchod? Rozšírenie o adresu je pre vás kľúčové. Dajte ľuďom vedieť, kde nájdu vašu najbližšiu pobočku.
D) rozšírenia o odkazy na podstránky
Ľudia nemusia navštíviť len vstupnú stránku, ktorú im ponúka klik na nadpis reklamy. Môžete ich efektívne navigovať. Zamyslite sa, ktoré ďalšie podstránky zaujmú používateľov v súvislosti s ich dopytmi.
Doplňte príbuzné podstránky, sekciu s kontaktnými údajmi či referenciami.
E) rozšírenia o popisy
Reklamný text v AdWords má obmedzený počet znakov. Ďalšie informácie doň pridáte vďaka popisom.
Štatistiky popisov (aj ďalších rozšírení) sledujte rovnako ako pri reklamách či kľúčových slovách. Ktoré popisy majú najvyššiu CTR? Aké informácie ľudí najviac zaujímajú?
Najlepšie popisy môžete pridať ako kľúčové slová. Alebo ich začleňte priamo do reklamného textu. A nezabudnite ich uviesť aj na vstupnej stránke.
5. Testujte reklamné texty
Nikdy sa neuspokojte s jedným reklamným textom. Ani keď sa vám zdá dokonalý.
Vždy testujte aspoň dva inzeráty v každej reklamnej skupine. Nechajte ich spustené tak dlho, aby ste ich mohli relevantne porovnať. Porovnávajte hlavne CTR a konverzný pomer.
Potom vymažte menej úspešný inzerát. A skúste napísať taký, ktorý ešte zdokonalí ten úspešnejší. A testujte ďalej.
Čo testovať v reklamných textoch?
- čísla v titulku – napr. percentuálne vyjadrenie zľavy
- slová ako zdarma, zadarmo, zľava, akcia, výpredaj
- výzvy na akciu – povedzte ľuďom, čo majú spraviť (napr. Volajte ihneď)
Ale pozor! Nelákajte návštevníkov na výpredaj -70 %, keď túto akciu nemáte na vstupnej stránke. Inak odídu rýchlejšie ako namydlený blesk. A už nikdy sa k vám nevrátia. Vysoká CTR vám bude nanič.
V nastavení kampane zabezpečte, aby Google zobrazoval vaše inzeráty rovnomerne. V kategórii Zobrazovanie reklám vyberte možnosť Striedať na neurčitý čas.
Hľadajte vylepšenia, kým môžete. CTR sa nedá zvyšovať donekonečna. Ale malý priestor na jej rast máte skoro vždy.
Najnovšia aktualizácia článku: 24. jún 2019
Nedarí sa vám zvýšiť CTR?
Dajte nám 15 minút a poradíme vám.
Získajte 15-minútovú konzultáciu zdarma.
K ničomu vás nezaväzuje.
Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.
Podobné články