A nejde o krok späť. Práve naopak. Google nám priniesol niekoľko darčekov ešte pred Vianocami.
Viaceré novinky už potvrdili, že budú prínosné. Iné potrebujú čas.
Pozrite si sumár piatich naozaj významných zmien. Všetky súvisia s vyhľadávacou sieťou Google AdWords.
1. Výsledky vyhľadávania bez pravého stĺpca
Google výrazne zmenil podobu výsledkov vyhľadávania. Predtým zobrazoval najviac 3 platené odkazy nad prirodzenými výsledkami. Ďalšie reklamy boli v pravom stĺpci.
Vo februári 2016 Google úplne zrušil pravý stĺpec. A nad prirodzenými výsledkami zobrazuje až 4 reklamy.
Ďalšie reklamné pozície sa nachádzajú pod prirodzenými výsledkami. Ale koľko ľudí sa k nim dostane? Veľmi málo.
Google túto zmenu prvýkrát testoval už v roku 2010. Napriek tomu spôsobil prvotný šok a miernu paniku. Všetci ihneď hádali, čo novinka spôsobí.
Je jasné, že piata platená pozícia je už veľmi neatraktívna. Všetci inzerenti sa chcú zmestiť do TOP 4. Vedia, že pod prirodzenými výsledkami ich takmer nikto nenájde.
Aký dosah to má na mieru prekliknutia? Podľa analýzy Wordstream.com zaznamenali najväčší nárast CTR inzerenti na tretej pozícii. Vyššiu mieru prekliknutia dosiahli aj inzerenti, ktorí boli pred zmenou na štvrtej pozícii.
Najväčšie obavy panovali z toho, či zmena nespôsobí nárast priemernej ceny za kliknutie. Inzerenti mali zvyšovať cenové ponuky, aby sa dostali na vyššie pozície. To sa však nepotvrdilo.
Aby sa inzerent udržal do 4. pozície, nestačí len zvýšiť cenovú ponuku. Treba pracovať na skóre kvality. A to je pozitívum tejto novinky. Používatelia budú naďalej pridávať rozšírenia reklamy, písať lepšie reklamné texty a zlepšovať vstupné stránky. Reklamy budú kvalitnejšie.
Presne 4 reklamy však neuvidíte pri každom dopyte. Na niektoré dopyty cielia len 2-3 reklamy. Na iné dokonca žiadna. A to je priestor pre nové longtailové kľúčové slová, na ktoré ešte nikto necieli. Inzerenti stále hľadajú nové výrazy, pri ktorých by sa mohli zobraziť na top pozíciách.
Trend zvyšovania počtu reklám nad prirodzenými výsledkami môže pokračovať. A možno sa dočkáme aj celej platenej stránky.
Google kladie veľký dôraz na mobily. Aj AdWords sa prispôsobuje mobilnému vyhľadávaniu. Táto zmena je dôkazom. Veď v mobiloch žiadny pravý stĺpec nebol.
2. Nový reklamný formát
PPC špecialisti aj bežní inzerenti často kritizovali nízky počet znakov v AdWords reklamách. Preto určite privítali správu, že Google počet znakov takmer zdvojnásobil.
Štandardné reklamy tvoril:
- nadpis (25 znakov),
- prvý popisný riadok (35 znakov),
- druhý popisný riadok (35 znakov).
Nový reklamný formát má dva nadpisy (dvakrát po 30 znakov) a jeden popisný riadok (80 znakov). Zmena sa dotkla aj zobrazenej URL adresy.
Sú to najväčšie zmeny v reklamných textoch od spustenia AdWords v roku 2000.
Google umožní vytvárať a upravovať staré reklamy do 31. januára 2017. Ale zobrazovať ich bude aj naďalej.
Aj tu platí, že pre Google sú dôležité mobily. Nový reklamný formát zaberie viac priestoru hlavne v mobile.
Nové reklamy sú vizuálne atraktívnejšie. Keď k ním pridáte aj rôzne rozšírenia, pôsobia naozaj mohutne. A tým viac lákajú na kliknutie. Majú teda veľký potenciál zvýšiť mieru prekliknutia.
Výkonnosť obidvoch reklamných formátov už môžeme porovnávať. A všimol som si rôzne výsledky. Niekde boli nové reklamy ihneď úspešnejšie. V iných reklamných skupinách mal vyššiu mieru prekliknutia starý formát.
3. Demografické cielenie vo vyhľadávacej sieti
Demografické cielenie bolo doteraz známe len z obsahovej siete.
Teraz zacielite na pohlavie a vek aj vo vyhľadávacej sieti. Môžete aj meniť cenové ponuky. Alebo vylúčiť isté demografické skupiny zo svojho záujmu.
Demografické cielenie si zobrazíte na úrovni kampane a reklamnej skupiny. Môžete sledovať zobrazenia, kliknutia a konverzie podľa veku a pohlavia.
A vytvoríte si aj demografické kombinácie. Podľa nich zistíte, že najviac zákazníkov máte napríklad medzi mužmi vo veku 25-34 rokov.
AdWords označuje časť dát ako neznáme. Google nevie rozpoznať vek a pohlavie všetkých svojich používateľov.
4. Rozšírenie o správu
Nové rozšírenie o správu uvidíte iba v mobiloch. Rozvíja možnosti používateľov po zobrazení AdWords reklám.
Nemusia sa prekliknúť na web. Môžu vám zavolať (rozšírenie o telefonické funkcie) alebo napísať sms (rozšírenie o správu).
Toto rozšírenie zvyšuje vizuálnu atraktivitu reklamy v mobile. A to pomôže vyššej miere prekliknutia.
Rozšírenie o správu pridáte na úrovni kampane a reklamnej skupiny. Za kliknutie na rozšírenie zaplatíte ako za klasické kliknutie na reklamu.
Keď používateľ klikne na toto rozšírenie, dostane sa do mobilnej aplikácie na písanie sms. Inzerent pri nastavení rozšírenia nastaví telefónne číslo a predvolený text správy na odoslanie. Ten sa používateľovi zobrazí automaticky. Ale môže ho prepísať.
Nevýhodou je, že používateľ vám nakoniec nemusí sms odoslať. Zaplatíte však už za samotné kliknutie. Presne ako pri telefonickom rozšírení.
5. Zmena v Plánovači kľúčových slov
Plánovač kľúčových slov už nefunguje naplno pre všetkých. Zmena sa dotkla tých používateľov, ktorí mesačne minú v AdWords menej. Čo presne znamená menej? To Google nevysvetlil.
Plánovač kľúčových slov je základný nástroj na analýzu kľúčových slov pri príprave PPC kampaní. Odborníci (ale tiež laici) ho využívajú aj pri optimalizácii pre vyhľadávače. A pri hľadaní vhodných kľúčových slov na tvorbu obsahu.
Dotknutí používatelia už nevidia konkrétne čísla pri objeme vyhľadávania kľúčových slov. AdWords im zobrazuje len rozpätia. A tie sú dosť široké. Napríklad 1 – 100, 100 – 1 tis. či 1 tis. – 10 tis.
Najväčšie problémy to spôsobí novým inzerentom, ktorí pomocou Plánovača kľúčových slov vytvárajú prvú PPC kampaň v AdWords.
Zmenu som otestoval v dvoch neaktívnych účtoch. Jeden je neaktívny už viac ako 2 roky. Druhý nespúšťa reklamy 5 mesiacov. V oboch účtoch mi Plánovač kľúčových slov ponúkol len rozpätia objemu vyhľadávania.
Najnovšia aktualizácia článku: 5. február 2018
Odoberajte novinky zdarma
Najnovšie rady a tipy na váš e-mail.
Raz mesačne.
Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.
Podobné články