Začínate s Google Ads? 21 pojmov, ktoré potrebujete poznať

PPC reklama | Martin Sobek | 21. 8. 2017

základné pojmy v Google AdWords

Skóre kvality, frázová zhoda, remarketing. Aj vy pri týchto výrazoch len nechápavo krčíte plecami? Naštudujte si ich, aby ste Google Ads používali plnohodnotne.

Táto reklamná služba je plná odborných a marketingových pojmov. Nováčikovia v PPC reklame s nimi často bojujú.

 

Vy nemusíte. 21 výrazov, ktorým sa oplatí rozumieť, som zoradil podľa abecedy. Niektoré nepochádzajú priamo z AdWords. Súvisia s online marketingom ako takým a udomácnili sa aj v PPC reklame.

1. A/B testovanie

 

Všetko testujte. To hovorí jedno zo zlatých pravidiel online marketingu. A/B testovanie porovnáva dve verzie reklamného textu či vstupnej stránky. Každý variant sa zobrazuje zhruba polovici používateľov.

                                                     

Pri testovaní reklamných textov si na úrovni kampane nastavte rovnomerné zobrazovanie reklám na neurčito. A výsledky vyhodnoťte, keď nazbierate dostatok dát. Len vtedy bude A/B testovanie efektívne.

 

rovnomerné striedanie reklám na naurčito

2. Automatické značkovanie

 

Automatické značkovanie je v nastaveniach účtu AdWords predvolene vypnuté. Keď ho zapnete, umožníte napríklad správne prepojenie AdWords a Google Analytics.

 

Viac o automatickom značkovaní.

 

3. Cieľová webová adresa

 

Cieľovú webovú adresu zadávate v reklamnom texte. Je to URL adresa, na ktorú sa používateľ dostane po kliknutí na vašu reklamu. Čiže vstupná stránka.

 

Viac o cieľovej webovej adrese.

 

cieľová webová adresa v reklame

4. Frázová zhoda

 

AdWords ponúka 3 hlavné typy zhôd kľúčových slov. Nastavením zhody ovplyvníte, ktoré dopyty zobrazia vašu reklamu.

 

Frázová zhoda sa označuje úvodzovkami na začiatku a konci kľúčového slova. Slovo "tepovanie auta" spustí reklamu pri výrazoch tepovanie auta Bratislava či lacné tepovanie auta.

 

Viac o frázovej zhode.

 

5. Konverzia

 

Keď používateľ vykoná akciu, ktorá má pre vás hodnotu, zaráta sa to ako konverzia. Často je ňou:

 
  • objednávka produktu v e-shope,
  • vyplnený kontaktný formulár,
  • telefonát do firmy.
 

Podmienkou je, aby túto akciu vykonal po kliknutí na vašu reklamu.

 

Viac o konverziách:

Prečo je ich meranie dôležité a ako ho nastaviť

Kedy je meranie konverzií nepresné

 

konverzie v Google AdWords

6. Konverzný pomer

 

Koľko percent kliknutí na vašu reklamu viedlo ku konverzii? To vyjadruje konverzný pomer. Počet konverzií vydeľte počtom kliknutí za rovnaké obdobie. Ak získate 5 konverzií zo 100 kliknutí, váš konverzný pomer je 5 %.

 

7. Longtailové kľúčové slová

 

Výrazy, ktoré sú spravidla dlhšie a rozvíjajú základné kľúčové slová. Ľudia ich síce vyhľadávajú menej, ale často sú bližšie ku konverzii.

 
  • nákladné pneumatiky – nákladné pneumatiky 385/65 R22.5
  • čistenie kobercov – lacné čistenie kobercov Bratislava Petržalka
  • wellness pobyt – silvestrovský wellness pobyt pre dvoch Piešťany
 

Viac o výhodách longtailových kľúčových slov.

 

8. Miera okamžitých odchodov

 

Táto metrika je známa skôr z Google Analytics. Ale zobrazíte si ju aj v AdWords.

 

Ide o mieru opustenia stránky bez ďalšieho kliknutia. Používateľ príde na váš web, nikde inde neklikne a stránku vypne.

 

Vysoká miera okamžitých odchodov (bounce rate) však neznamená vždy pohromu. Čo keď si návštevník prezrie danú podstránku, zavolá vám a vypne ju? Systém to zaráta ako okamžitý odchod, ale vy možno získate zákazníka.

 

9. Miera prekliknutia

 

Koľko zobrazení ste premenili na kliknutia? To vyjadruje miera prekliknutia (CTR). Čím viac kliknutí pri rovnakom počte zobrazení, tým vyššia CTR. 500 zobrazení a 80 kliknutí za rovnaké obdobie znamená CTR 16 %.

 

Viac o miere prekliknutia: 5 overených tipov ako ju zvýšiť

 

10. Presná zhoda

 

Myslíte si, že stačí pridať kľúčové slová do účtu a reklama sa zobrazí len pri doslovných dopytoch? Omyl. Takto fungujú len slová v presnej zhode. Označuje sa hranatými zátvorkami, napríklad [google adwords].

 

Viac o presnej zhode.

 

11. Relevancia reklám

 

Relevancia reklám je súčasťou skóre kvality. Každý faktor skóre kvality je označený ako:

 
  • nadpriemerný,
  • priemerný,
  • podpriemerný.
 

Relevancia reklám hodnotí, ako reklamný text súvisí s kľúčovým slovom. Čím viac reklama nadväzuje na kľúčové slovo, tým je jej relevancia vyššia.

 

Viac o relevancii reklám.

 

12. Remarketing

 

Vďaka remarketingu oslovíte reklamou tých ľudí, ktorí už navštívili vašu stránku. Vytvoríte remarketingové publiká napríklad podľa toho, či vykonali, alebo nevykonali akciu. Takto sa im pripomeniete a zvýšite šancu na konverziu.

 

Viac o remarketingu.

 

remarketingové publikum

13. ROI

 

Spúšťate PPC kampaň hlavne kvôli vyššiemu zisku? Sledujte návratnosť investícii (ROI). Ide o pomer nákladov do reklamy a zisku z nej. Keď do AdWords vložíte 500 eur a celková hodnota objednávok bude 750 eur, ROI je 50 %.

 

Vzorec: ROI = ((zisk – investícia)/investícia) * 100 [%]

 

14. SERP

 

Zadajte do Googlu ľubovoľný výraz a dostanete výsledky vyhľadávania. Práve stránka s týmito výsledkami sa volá SERP (Search Engine Results Page).

 

Google ako prvé zvyčajne zobrazuje platené výsledky s prúžkom Reklama. Potom nasledujú prirodzené výsledky.

 

15. Rozšírenia reklamy

 

Čo nevojde do reklamného textu, doplňte v rozšíreniach. Niektoré uľahčujú kontakt medzi vami a zákazníkom (rozšírenie o telefonické funkcie, správu, adresu). Iné zobrazujú dodatočné informácie (rozšírenie o popisy, odkazy na podstránky, štruktúrované úryvky).

 

Rozšírenia sú prospešné aj preto, že zlepšujú viditeľnosť reklamy. Pozitívne tým vplývajú na mieru prekliknutia.

 

Viac o rozšíreniach reklamy.

 

rozšírenia reklamy v Google AdWords

16. Skóre kvality

 

AdWords hodnotí vaše kľúčové slová pomocou skóre kvality na stupnici 1 až 10. Posudzuje 3 faktory:

 
  • očakávanú mieru prekliknutia,
  • relevanciu reklám,
  • skúsenosti so vstupnou stránkou.
 

Ako dosiahnuť najvyššie skóre kvality? Vytvorte čo najpresnejší súvis medzi vyhľadávacím dopytom, reklamným textom a vstupnou stránkou.

 

skóre kvality v Google AdWords

17. Voľná zhoda

 

Voľná zhoda kľúčových slov je v Google AdWords predvolená. Spustí reklamu pri veľkom počte dopytov. Problém je v tom, že časť týchto dopytov je nerelevantná. Zbytočne míňa rozpočet.

 

Voľná zhoda je užitočná, ak s ňou viete pracovať. Produkuje zaujímavé nápady na kľúčové slová, ktoré by vám ani nenapadli.

 

Viac o voľnej zhode.

 

18. Vstupná stránka

 

Keď používateľ klikne na vašu reklamu, zobrazí sa mu vstupná stránka (landing page). Častá chyba nováčikov je tá, že všetkých posielajú na úvodnú stránku webu. Ale vašou úlohou je dostať ich na stránku, ktorá najviac súvisí s tým, čo hľadajú a čo si prečítali v reklame.

 

Viac: Ako má vyzerať vstupná stránka PPC kampane, aby prinášala zákazníkov.

 

19. Vyhľadávací dopyt

 

Vyhľadávací dopyt je konkrétny výraz, ktorý používateľ napíše do Googlu. Jednotlivé dopyty zobrazia vašu reklamu podľa toho, aké zhody kľúčových slov nastavíte.

 

V AdWords nájdete prehľad vyhľadávacích dopytov. Do kampane podľa neho doplníte kľúčové slová. Alebo ich môžete vylúčiť.

 

Viac o tom, ako efektívne využijete vyhľadávacie dopyty.

 

vyhľadávacie dopyty v Google AdWords

20. Vylučujúce kľúčové slová

 

Vylučujúce kľúčové slová slúžia na to, aby sa vaša reklama pri konkrétnom výraze nezobrazila. Napríklad sťahovacia firma nechce mať reklamu pri dopyte sťahovanie filmov.

 

Viac o vylučujúcich kľúčových slovách.

 

21. Výzva na akciu

 

Výzvou na akciu (CTA) nabádate používateľa, aby vykonal konverziu. CTA má svoje využitie na (vstupnej) stránke, ale vyzvať na akciu môžete už v reklamnom texte.

 

Viac o výzve na akciu v PPC reklame: 4 jednoduché spôsoby ako ju vytvoriť.

Najnovšia aktualizácia článku: 5. február 2018

Užitočný článok? Ostaňme v kontakte

Najnovšie rady a tipy zdarma na váš e-mail.

Raz mesačne.

Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.

Podobné články

Referencie

Začiatkom roka 2019 sme sa rozhodli, že potrebujeme zmenu a skúsime reklamu v Googli, ktorá bola pre nás veľkou neznámou. Výsledky spolupráce s Klucove-slova.sk zhrniem do jedného slova: TOP. Podnikanie sme rozbehli v iných číslach. Počet objednávok nám narástol o 70 % a spolupráca je pre nás veľkým prínosom. Ceníme si aj rýchle reakcie na naše požiadavky, profesionálny prístup, spoľahlivosť a dobre mienené rady.

Oplotenienakluc.sk, PPC reklama

Náš web si žiadal dizajnovú aj obsahovú úpravu a Klucove-slova.sk sme oslovili s požiadavkou na nové, pútavejšie texty. Dodané texty sa nám páčili a splnili svoj účel aj z hľadiska optimalizácie pre vyhľadávače, keď v SEO teste dosiahli 91 %.

Ceremony.sk, SEO copywriting

Môžem potvrdiť, že firma Klucove-slova.sk nám vylepšila štatistiky nad očakávanie. Efektívne rozdeľuje a spravuje financie na Google reklamu. Oceňujem ochotnú komunikáciu a rýchle reakcie na potrebné zmeny v účte. Veľmi ma teší aj taká pridaná hodnota, akou sú rady na vylepšenie webových stránok. Môžem len odporučiť.

Markizy.sk, PPC reklama

Najnovšie články