Prečo je príprava taká dôležitá? Počas nej zistíte, či sa pre vás AdWords vôbec hodí. Slúži aj na správne zacielenie kampane. Je kľúčová pre efektívne nastavenie a využívanie rozpočtu.
Úvodné analýzy vám zaberú niekoľko dní. Myslite aj na oddych. Deň voľna (alebo aj viac) vám určite padne vhod. Prídete vďaka nemu na rôzne súvislosti, ktoré vám bez tejto prestávky nenapadnú. A po pauze sa lepšie sústredíte.
V prípravnej fáze AdWords kampane postupujte podľa týchto 5 krokov:
1. Určenie cieľov kampane
Čo chcete vďaka AdWords dosiahnuť? Keď uvažujete o spustení PPC kampane, už by ste to mali vedieť. Všeobecné ciele si definujte hneď na začiatku. Môžete totiž zistiť, že sa pre vás AdWords vo vyhľadávacej sieti nehodí.
Bohužiaľ, veľa inzerentov na ciele zabúda. Alebo ich zámerne ignoruje.
Ciele si definujte hlavne preto, aby ste mohli posúdiť úspešnosť kampane. Bez cieľov neviete, či je 15 konverzií mesačne úspech, alebo nie. Ak správu vašej kampane časom prevezme niekto iný, bude bezradný. Ako zistí, čo funguje a čo má zlepšiť?
Na úvod si určte len všeobecné ciele. A to podľa toho, čo od AdWords očakávate. Je to návštevnosť? Registrácia na odber noviniek? Nákup? Alebo chcete budovať značku a stačia vám zobrazenia a kliknutia?
Cieľov môže byť aj viac, ale tieto 4 sú základné a najčastejšie:
- zvýšenie návštevnosti stránky
- zvýšenie predaja a tržieb e-shopu
- budovanie databázy kontaktov
- budovanie povedomia o značke, službách a produktoch
Pri niektorých cieľoch je vhodné skombinovať PPC s iným marketingovým kanálom. Napr. získané kontakty môžete upevňovať vďaka e-mail marketingu.
Keď lepšie spoznáte konkurenciu, publikum a kľúčové slová, spresnite svoje ciele. S tým úzko súvisí váš rozpočet. Prispôsobte ho cieľom, aby bol dostatočný na ich splnenie. Alebo to spravte presne naopak: ciele upravte podľa rozpočtu. A určte si aj cenu, ktorú môžete zaplatiť za konverziu.
Taktiež si stanovte časový plán na dosiahnutie cieľov. Ale čas aj samotné ciele musia byť reálne. Nie prehnané. Nečakajte nával klientov ihneď po spustení reklám.
Chcete priviesť viac návštevníkov na stránku? Vašou métou môže byť napr. 300 kliknutí za prvý mesiac. Majiteľ e-shopu si za cieľ môže určiť 10 objednávok konkrétneho produktu mesačne.
Záujem o ciele však nekončí v prípravnej fáze kampane. Ich plnenie pravidelne kontrolujte. Inak ani nemá zmysel ich definovať. Pri meraní cieľov vám pomôže sledovanie konverzií. Ale aj prepojenie s Google Analytics.
AdWords kampaň vo vyhľadávaní nie je zázračná voľba pre všetkých. Zistili ste, že s ňou neuspejete? Máte veľa alternatív. Tu je niekoľko obľúbených:
- AdWords v obsahovej sieti
- Nákupy Google
- videoreklama na YouTube
- iný typ kampane v Google AdWords
- PPC reklama na Facebooku
- marketing na iných sociálnych sieťach – LinkedIn, Twitter, Instagram
- obsahový marketing
- e-mail marketing
Ako vidíte, PPC kampaň vo vyhľadávacej sieti nie je vaša jediná šanca. Ak sa jej možnosti nezhodujú s vaším cieľom, vyberte si iný spôsob propagácie.
2. Analýza webu
Predsa ste sa rozhodli pre AdWords vo vyhľadávaní? Váš web zohrá kľúčovú úlohu. Často sa stáva, že PPC kampaň je nastavená dobre. Je úspešná z pohľadu kliknutí a miery prekliknutia. Ale neprináša dosť zákazníkov.
Neraz zlyháva kvôli nevhodnému webu. Alebo kvôli slabej ponuke, ktorú konkurencia hravo prevalcuje.
Analyzujte svoj web okom používateľa. Cíti sa na ňom príjemne? Nájde rýchlo to, čo hľadá?
Dnes je už prakticky nutné, aby ste mali responzívny dizajn. Taký, ktorý sa správne zobrazí vo všetkých zariadeniach. Inak prídete o časť zákazníkov. V Plánovači kľúčových slov ľahko zistíte, koľko návštev môžete očakávať z mobilov a tabletov.
Zamerajte sa hlavne na vstupné stránky. Porovnajte ich s konkurenčnými. Skôr prídete na to, čo musíte upraviť. Web musíte pripraviť na kampaň a jej ciele na 100 %.
Čo všetko si treba všímať, keď analyzujete svoj web? Je toho naozaj veľa. Záleží aj na tom, či máte klasickú firemnú stránku, alebo e-shop. Myslite na týchto 12 bodov:
- prehľadné menu
- jednoduchá orientácia
- nenáročný nákupný proces
- vysoká rýchlosť webu
- príjemný dizajn
- správny výber vstupnej stránky
- čitateľné texty bez chýb
- dôveryhodný obsah
- výrazné CTA tlačidlá
- minimum otravných reklám a vyskakovacích okien
- široké platobné možnosti
- viac možností dopravy
Analýzou webu zistíte, kde má nedostatky. Zbavte sa ich ešte pred spustením kampane. Neprídete tak o časť rozpočtu kvôli nekvalitným vstupným stránkam.
3. Analýza konkurencie
Keď vstupujete na trh, mali by ste poznať svoju priamu konkurenciu. Platí to aj v PPC reklame. Ktorí konkurenti si platia AdWords vo vyhľadávaní?
Zistíte to veľmi jednoducho. Vyberte zopár hlavných kľúčových slov, ktoré vám ihneď napadnú v súvislosti s vaším podnikaním. Vygooglite si ich a pozrite si stránky, ktoré sú na prvých pozíciách. Aj keď konkurencia nemusí inzerovať na vami zadané kľúčové slová, získate aspoň základný prehľad.
Konkurenčné stránky vám poskytnú veľa zaujímavých informácií. Spoznáte svojich súperov. Všímajte si reklamné texty, ktoré používajú v AdWords. Ale aj texty, štruktúru a cieľ vstupných stránok. Zistite viac o ich ponuke a konkurenčných výhodách.
Analyzujte, v čom ste lepší a v čom horší. Zapíšte si aj to, čo máte spoločné. Výsledkom vášho skúmania môže byť malá SWOT analýza.
Konkurencia nie je len váš súper. Môžete sa ňou inšpirovať. Poznáte firmy, ktorým sa v odbore najviac darí? Ak sú úspešné aj na internete, asi to robia dobre.
Pamätám si inzerenta, ktorý vďaka dobrým vzťahom s konkurentami vedel, či im PPC reklama vynáša. Máte aj vy takéto informácie? Využite ich vo svoj prospech.
Aktivitu konkurencie sledujte aj po tom, ako spustíte kampaň. Užitočné dáta vyčítate z prehľadu Štatistiky aukcií.
4. Analýza cieľovej skupiny
Aby ste správne nastavili kampaň, musíte poznať svoju cieľovú skupinu. A vedieť, komu je určená vaša reklama.
V prvom rade zistite, či sa vaše publikum vôbec pohybuje na internete. A či vyhľadáva na Googli.
Cielite na B2B alebo B2C? Čo vaše publikum potrebuje? Aké sú jeho ciele a očakávania? V ktorej fáze nákupného procesu sa používateľ nachádza?
Podľa odpovedí na tieto otázky vyberajte kľúčové slová, píšte reklamy a určujte spôsob konverzie. Niektorí návštevníci vyplnia kontaktný formulár, iní radšej zavolajú.
Prečo je dôležitá aj fáza nákupného procesu? Pozrite sa na rozdiel medzi dvomi kľúčovými slovami:
- nákladné pneumatiky
- nákladné pneumatiky záberové 215/75 r 17,5
Používateľ v prvom prípade hľadá len základné informácie. Zisťuje, aká je ponuka. V druhom prípade si už vyhliadol konkrétny vzor a rozmer. Je oveľa bližšie ku konverzii. Obe kľúčové slová si tak zaslúžia inú reklamu a inú vstupnú stránku.
Čím viac údajov o cieľovej skupine získate, tým lepšie. Ideálne je, keď poznáte aj čas, kedy sú vaši zákazníci najaktívnejší. Ktoré sú silné a slabé mesiace? To vám čiastočne prezradí aj Plánovač kľúčových slov. Ale ten odhalí len aktivitu vo vyhľadávaní. Nie predajnosť.
Zavážia aj silné a slabé dni v týždni. Alebo hodiny počas dňa. V ktorých častiach dňa sa vaše produkty a služby predávajú najviac? Ak to viete, nastavte si v kampani vlastný časový rozvrh reklám.
Ktoré ďalšie údaje o cieľovej skupine sú zaujímavé?
Kde žijú vaši zákazníci? Zameriavate sa na celé Slovensko (prípadne zahraničie), alebo pôsobíte len na lokálnom trhu?
- demografické údaje (vek a pohlavie), vlastnosti a záujmy
Vyčítate ich aj z dát v Google Analytics. Používate túto službu už pred spustením kampane? Veľmi vám pomôže.
- porovnanie vyhľadávania na desktopoch a mobiloch
5. Analýza kľúčových slov
A na záver to, na čo sa všetci (ne)tešíme. Analýza kľúčových slov môže byť zábavná, ale aj veľmi náročná a zdĺhavá. Záleží na tom, akú tému analyzujete. A aké nástroje pri tom používate.
Ako nájsť správne kľúčové slová? Máte veľmi veľa možností:
- vaše vlastné nápady
- brainstorming a myšlienkové mapy
- údaje z Google Search Console
- údaje z Google Trends
- údaje z vyhľadávania na vašom webe
- vyhľadávacie dopyty v starších alebo tematicky podobných kampaniach
- Google našepkávač – zadajte základné kľúčové slovo do Googlu a počkajte na jeho návrhy
- súvisiace vyhľadávania na konci prvej stránky Googlu
Keď vymýšľate vlastné kľúčové slová, vždy si určte jedno hlavné. Vnímajte ho ako tému. A k nemu pridávajte príbuzné a rozšírené výrazy. Sú to longtailové kľúčové slová.
Najlepšie návrhy na kľúčové slová získate v známych online nástrojoch, ktoré sú zdarma:
Plánovač kľúčových slov je základný nástroj Google AdWords. Sledujte mesačný objem vyhľadávania, návrh cenovej ponuky a konkurenciu svojich slov. Pozrite sa na ich výsledky v jednotlivých mesiacoch. A použitím filtra nájdite menej konkurenčné výrazy.
Máte kľúčové slová z viacerých zdrojov? Musíte ich očistiť od duplicít a rozdeliť podľa tém. Niekedy na to stačí Excel. Pri zložitejších kampaniach sa vám zíde nástroj Open Refine. Kľúčové slová zoskupujte aj podľa stanovených cieľov a hodnoty, ktorú majú v rámci kampane.
Počas analýzy nájdete aj slová, ktoré zjavne nesúvisia s vašou činnosťou. Od začiatku si vytvárajte zoznam vylučujúcich kľúčových slov. A pridajte ich do kampane. Nechcete, aby vám nerelevantné dopyty znižovali mieru prekliknutia. A uberali z rozpočtu.
Po úspešnej analýze kľúčových slov vytvorte prehľadnú štruktúru kampane. Ku každej reklamnej skupine priraďte:
- kľúčové slová s príslušnou zhodou
- vylučujúce kľúčové slová
- vstupnú stránku (cieľovú URL)
- reklamné texty
- vhodné rozšírenia reklamy
- cieľ a pozíciu v nákupnom procese (ak sa líšia v rámci kampane)
SUMÁR: Ako zvládnuť prípravu kampane v Google Ads?
- Stanovte si ciele, ktoré chcete dosiahnuť.
- Zistite, ako môžete vylepšiť svoj web.
- Spoznajte svoju priamu konkurenciu.
- Zistite, ako sa správa vaša cieľová skupina.
- Nájdite a analyzujte vhodné kľúčové slová.
Najnovšia aktualizácia článku: 1. jún 2020
Užitočný článok? Ostaňme v kontakte
Najnovšie rady a tipy zdarma na váš e-mail.
Raz mesačne.
Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.
Podobné články