Nestíhate? Ako písať články na blog rýchlo a efektívne

SEO copywriting | Martin Sobek | 19. 2. 2019

ako písať články na blog rýchlo a efektívne

Každý autor sa poteší, keď mu písanie ide ľahšie. Treba na to skúsenosti a správnu organizáciu času. Ale aj logický postup, na konci ktorého sa pochválite atraktívnym článkom na blog.

Čas, ktorý strávite písaním článku, je dôležitý. Písanie zrejme nie je celý váš život. Máte aj iné priority, úlohy a hobby. Určite chcete napísať hodnotný článok, ale zároveň čo najrýchlejšie.

 

Podľa výskumu Orbitmedia.com strávili autori v roku 2018 písaním jedného článku v priemere 3 a pol hodiny. To je o hodinu viac ako v roku 2014. Obsahu na internete pribúda a nároky na jeho kvalitu stúpajú. Aby ste sa presadili v tomto presýtenom svete, musíte sa písaniu venovať detailnejšie. A to stojí čas.

 

O čo by ste sa mali snažiť? Aby písanie zbytočne nezabralo dva dni. Ale aby tým neutrpel výsledok.

 

V tomto článku opisujem efektívny postup pri tvorbe obsahu na blog. Sám sa ním riadim. Pripájam niektoré odporúčania od Perrina Carrella, ktorý navrhuje podobné kroky.

1. Plánovanie obsahu

Vytvorte si zásobu tém, pracujte s redakčným kalendárom a zbierajte hodnotné informácie.

A) Témy článkov

Témy článkov si plánujte dopredu. Vyhnete sa situácii, že zrazu neviete, o čom písať. Keď sa trápite s vymýšľaním tém, strácate obrovské množstvo času. Ten ste už mohli využiť na písanie.

 

Je to ako prísť do posilňovne a až tam vyberať, čo dnes budete cvičiť. Áno, robí to tak veľa ľudí. Otázka je, či to nebrzdí ich výsledky.

 

Pri písaní sa vám zíde plán, ktorý budete dodržiavať. Oddeľte hľadanie tém od tvorby obsahu.

 

Kde hľadať nápady na témy?

 
  • vyvráťte mýty o vašich produktoch a službách, vyzdvihnite ich výhody
  • sledujte konkurenciu a inšpirujte sa populárnymi témami
  • zistite všetko o cieľovej skupine: čo ju trápi a po čom túži
 

Informácie o cieľovom publiku sú pre vás kľúčové. Keď používateľ hľadá pomoc v Googli, potrebuje radu, odpoveď na otázku či riešenie problému. A chce presne vedieť, čo má urobiť.

 

Vašou úlohou je zistiť, aké sú problémy publika. Pomôžu vám komentáre pod článkami, recenzie produktov, príspevky na fórach a v špecializovaných skupinách na sociálnych sieťach.

 

Určiť problém a odvodiť od neho tému je polovica úspechu. Druhá polovica je opísať vhodné riešenie a prezentovať ho čitateľovi. Na to využite napríklad návody krok za krokom.

 

Zamerajte sa na témy, ktoré budú dlho aktuálne. Zaistíte tým trvalú popularitu článku. A že sa riešenie môže zmeniť? Nič vám nebráni doplniť ho o nové poznatky.

 

Témy, ktoré vyberiete, by mali zaujímať vašu cieľovú skupinu. Ale rovnako aj vás. Tvorba článku o obľúbenej téme vám pôjde ľahšie a rýchlejšie. A naopak, nechuť sa odrazí na kvalite a čitateľ si to všimne.

 

Ešte sa zastavím pri vašich konkurentoch. Možno už písali o témach, ktoré ste si zvolili. Nie je chyba písať o tom istom. Potrebujete však lepšie spracovanie. Detailnejšie, hodnotnejšie.

 

témy článkov na blog

B) Redakčný kalendár

Všetky dôležité informácie k vybraným témam si zapíšte do redakčného plánu. Ja používam podrobný redakčný kalendár. Vy si ho môžete zjednodušiť. Stačí vynechať stĺpce, ktoré nepotrebujete.

 

Zachovajte však aspoň tieto:

 
  • termíny,
  • téma,
  • popis,
  • kľúčové slová,
  • zoznam zdrojov,
  • konkurenčný obsah.
 

Je na vás, či budete postupne pridávať po tri témy, alebo rovno vymyslíte plán na celý rok. Vďaka usporiadaniu tém v kalendári môžete nadviazať na predošlé články a prepájať obsah. Získate prehľad, o čom ste už písali.

 

redakčný kalendár

C) Zdroje informácií

Ku každej téme nazbierajte zdroje informácií a zapíšte si ich do redakčného kalendára. Vďaka tomu nemusíte robiť obšírny výskum pred písaním. Stačí si overiť, či nepribudol nový relevantný zdroj.

 

Aj keď sa v téme vyznáte, vždy si môžete obohatiť vedomosti. Preto nepodceňujte túto fázu.

 

Článok je dôveryhodnejší, keď ho podložíte kvalitnými zdrojmi. Nájsť ich je veľmi jednoduché. Použite Google.

 

Zadajte kľúčové slovo a zistite, aké výsledky Google ponúka. Otvorte články, ktoré sa vám pozdávajú a vyhodnoťte, či sú relevantným zdrojom informácií. Hľadajte také, ktoré nemajú ten istý nadpis a niečím sa líšia. Inak hrozí, že budú na jedno kopyto.

 

Nečítajte celé články. Zabralo by vám to priveľa času. Sledujte podnadpisy, všímajte si zvýraznené informácie. Prečítajte si úvod a záver. To stačí, aby ste vedeli, či vám článok pomôže.

 

Veľmi sa vám zíde znalosť angličtiny, pretože v slovenčine a češtine zrejme nenájdete veľa kvalitných zdrojov. Závisí od oblasti, v ktorej pôsobíte. Anglické články sú často od uznávaných odborových autorít z celého sveta. Umožnia vám zoskupiť obrovskú informačnú hodnotu a spracovať ju pre vašich čitateľov.

 

Ktoré zdroje fungujú najlepšie?

 
  • články s detailne spracovanou témou
  • odborné štúdie s originálnym výskumom
  • články, ktoré napísal expert v odbore (alebo obsahujú jeho názor)
  • kontroverzné články, ktoré prinášajú iný pohľad
 

Aby som bol presný, nemusia to byť len články. Skúmajte aj iné formáty: videá, prezentácie a infografiky.

 

Nájdite asi 10 zdrojov a po krátkej kontrole z nich vyberte 3 až 7. Záleží na tom, o akej náročnej téme píšete. Pred samotným písaním budete tieto články čítať. Čím viac ich bude, tým rastie pravdepodobnosť, že informácie sa budú opakovať. A to je pre vás časovo nevýhodné.

 

Nikdy nekopírujte cudzí článok. Inšpirujte sa, ale vždy tvorte originálny obsah. Ak preberáte časť textu, odkazujte na pôvodný zdroj.

 

zdroje informácií pre blogový článok

2. Štúdium zdrojov a osnova článku

Pred písaním článku sa pustite do čítania študijného materiálu, ktorý ste zhromaždili. Čítajte od slova do slova. Vynechajte iba tie pasáže, ktoré nepasujú do vášho článku. Informácie spracúvajte formou poznámok. Je to klasické triedenie a zoskupovanie podľa tematickej zhody.

 

Keď budete čítať tretí až štvrtý zdroj, informácie sa môžu opakovať. Ak podľa podnadpisu zistíte, že tieto poznatky už máte v poznámkach, nestrácajte čas. Odseky len prebehnite, či nenájdete niečo nové.

 

Poznámky zo zdrojov môžete prepisovať doslovne. Alebo druhý spôsob: už v tejto fáze sa snažte trošku preformulovať vety so zachovaním myšlienky. Nerobte to však podrobne. Na to ešte bude čas.

 

Nechajte sa viesť osnovou. Pomôže vám, aby ste poznali štruktúru článku a nestratili sa pri jeho písaní. Potom sa v ňom nestratí ani čitateľ.

 

Máte jasnú predstavu o kostre článku? Vytvorte osnovu ešte pred študovaním zdrojov. Ak sa vám to nepodarí, nič sa nedeje. Osnova sa začne sama rysovať, keď si prečítate prvé články.

 

Osnovu tvoria body, ktoré môžete neskôr využiť ako podnadpisy H2. Ku každému bodu pridajte základné myšlienky, ktoré potom rozviniete. A kopírujte k nim relevantné poznámky.

 

Nijako špeciálne ich neupravujte ani neprepájajte. Teraz je vaším cieľom len to, aby ste mali čím skôr spracované zdroje a mohli tvoriť vlastný obsah.

 

Osnova slúži ako návod, ale nie je vytesaná do kameňa. Ak počas triedenia poznámok alebo samotného písania zistíte, že niektoré body treba upraviť, urobte to.

 

štúdium zdrojov a osnova článku

3. Písanie. Áno, až teraz

Konečne. Hotové poznámky rozšírte o vlastné poznatky. Najprv vytvorte jadro článku. Potom úvod a záver. Na konci tejto fázy má článok hlavu a pätu. Je to súvislý text, zatiaľ však bez výraznejšieho formátovania.

 

Na produktívne písanie potrebujete pohodu. Dodržte tieto základné rady:

 
  • vyberte si deň a čas, ktorý vám najviac vyhovuje,
  • píšte v dobre vyvetranej miestnosti s dostatkom kyslíka,
  • nenechajte sa rušiť mobilom, sociálnymi sieťami a e-mailom.
 

Niekedy však skrátka nemáte svoj deň. Hlava nepracuje. Vtedy je lepšie písanie presunúť. Inak sa len vytrápite a na kvalitu môžete zabudnúť. Alebo sa aspoň vyspite, prípadne si choďte zabehať. Určite neodporúčam pracovať na inom projekte, preniesť myšlienky na úplne iné veci a potom sa vrátiť k článku. To nebude fungovať.

 

Keď už začnete písať, sústreďte sa iba na to. Snažte sa napísať čo najviac na jedno sedenie. Čiže bez prestávky na obed, sprchu či nákup. Zlepší to vašu schopnosť koncentrovať sa.

Články ako tento raz mesačne na váš e-mail.

Odoberajte newsletter.

A) Telo článku

Hodnota článku sa skrýva v jeho jadre. Ak ste zatiaľ prepisovali poznámky od slova do slova, teraz je čas to zmeniť. Píšte vlastnými slovami, aby sa váš text podobal na ten pôvodný len ideou. Máte predsa vlastný komunikačný tón, do ktorého sa niektoré slová z originálnych zdrojov nemusia hodiť.

 

Poznámky prepojte a usporiadajte do zrozumiteľných odsekov. Takto vyskladáte súvislý text. Článok však netvorte iba z cudzích názorov a myšlienok. Získané informácie doplňte o svoje postrehy a poznatky.

 

Píšte všetko, čo vám k téme napadne. Nestrácajte čas čítaním po sebe, škrtaním a mazaním. Zbytočne by vám brali plynulosť myšlienok. Zatiaľ píšete koncept. K publikovaniu čistopisu vedie ešte dlhá cesta.

 

Do článku môžete zahrnúť štatistiky, ale nie nudnou formou. Opíšte výskum a prezentujte jeho výsledky pomocou príbehu. Zapojte aj vlastné skúsenosti. To všetko zvýši dôveryhodnosť článku.

 

telo článku na blog

B) Úvod článku

Keď ste napísali telo článku, pustite sa do úvodu. Jeho dĺžka nie je pevne daná. Môže ho tvoriť niekoľko odsekov. Ideálne je zhrnúť, čo čitateľovi článok prinesie, ale neprezradiť riešenie. Stačí predstaviť tému.

 

Nepredlžujte úvod článku. Čo najskôr prejdite k pointe. Čitateľ v úvode nezíska konkrétnu radu ani riešenie. Preto sa chce rýchlo dostať k jadru. Vašou úlohou je navnadiť ho, nie uspať.

 

V úvode vynikne krátky príbeh, citát či zaujímavá štatistika.

 

úvod článku na blog

C) Záver článku a výzva na akciu

Teraz nasleduje záver. Aj keď niektorí autori si to radi prehodia a ako posledný napíšu úvod. Je to na vás.

 

Ja píšem najprv úvod a potom naň nadviažem záverom. Tieto dve časti nemusíte vyslovene prepojiť. Keď sa čitateľ dostane k záveru, nevráti sa naspäť do úvodu, aby sa presvedčil, či spolu súvisia.

 

Namiesto záveru môžete využiť sumár. V stručných odrážkach zhrniete najdôležitejšie informácie. Nemusíte písať celé vety, keď máte pocit, že už nič zaujímavé nevymyslíte.

 

Článok ukončite pozitívne a motivujte čitateľa, aby vykonal akciu. Ideálne ihneď. Povedzte mu, čo presne má urobiť, keď dočíta text. Chcete predsa, aby čo najskôr vyskúšal vaše riešenie.

 

Iná možnosť je položiť otázku a apelovať na čitateľa, aby vyjadril názor v komentároch pod článkom.

 

Výzva na akciu nemusí mať podobu bežného textu. Vyskúšajte iné možnosti, ktoré graficky vyniknú a čitateľ si ich okamžite všimne:

 
  • CTA tlačidlo,
  • obrázok,
  • odkaz.
 

záver článku na blog a CTA

D) Nadpis článku

Nadpis článku je čerešnička na torte. Venujte mu dostatok času. Titulok často rozhodne, či používateľ vôbec otvorí váš článok. Podľa štatistík tak urobia iba dvaja z desiatich.

 

Nadpis vymyslite, až keď dopíšete článok. Ale môže sa vám stať, že máte dopredu jasnú predstavu o texte a ešte pred písaním dostanete nápad na skvelý nadpis.

 

Takéto záblesky kreativity sú super. Po napísaní článku si len overte, či váš nadpis presne vystihuje text.

 

Ideálne je vymyslieť niekoľko nadpisov a vybrať najlepšiu verziu. Alebo vytvorte pracovnú verziu titulku a priebežne ju pilujte.

 

nadpis článku na blog

4. Úprava a formátovanie textu

Prvú verziu článku ste už napísali. Teraz ju potrebujete skrátiť a pretvoriť do čitateľnej podoby. Na konci tejto fázy máte pred sebou hotový text, ktorému chýba už len SEO.

A) Úprava a skracovanie textu

Text môžete prejsť niekoľkokrát a upravovať ho, kým treba. Tu prichádza na rad aj otázka času. Ak sa vám zvýšil, odporúčam investovať ho práve do tejto fázy. Editujte článok do čo najlepšej verzie.

 

Platí však trikrát a dosť. Nerobte viac ako tri kontroly. Inak hrozí, že sa vám prestanú páčiť aj tie vety, ktoré majú v texte význam. Budete hľadať chyby tam, kde nie sú.

 

Pri každej úprave textu čítajte nahlas a plynule. Zastavte sa len vtedy, keď narazíte na krkolomné časti, ktoré treba prepísať. Takto odhalíte myšlienky, slová a formulácie, ktoré nie sú vhodné:

 
  • narúšajú text ako celok,
  • nepasujú do kontextu,
  • opakujú sa.
 

Váš čitateľ sa pri nich nesmie zastaviť. Odpútajú jeho pozornosť a sťažia mu čítanie.

 

Článok postupne skracujte. Vymažte všetko, čo doň nepatrí. Odstráňte zbytočné pasáže, bez ktorých má veta alebo odsek stále rovnaký význam.

 

úprava a skracovanie textu

B) Čitateľnosť a formátovanie

V prvom rade musíte zaujať témou. Veľmi vám pomôže pútavý nadpis. Informáciami nabitý článok však potrebuje pridanú hodnotu v podobe vhodného formátovania. Iba vtedy sa budú čitatelia cítiť pohodlne pri prijímaní cenného materiálu, ktorý ste pre nich pripravili.

 

Spomínate si na svoju diplomovku? Všetky zdroje, ktoré ste potrebovali na spracovanie teoretickej časti, boli informatívne a skrývali hodnotu. Ale čítali ste ich radi? Nie. Kvôli nudnému, formálnemu a odbornému jazyku.

 

Možno aj profesori a autori vedeckých štúdií kliknú na váš článok, keď sa im zíde rada z bežného života. Píšte ľudskou rečou. Každý jeden čitateľ musí správne pochopiť vaše myšlienky.

 

Ak používateľ hľadá riešenie problému vo vašom článku, možno je v akútnej situácii. Potrebuje ho hneď. A teraz si otvorí podrobný návod, ktorý mu na prvý pohľad zaberie 10 minút. Čo robiť, aby ste ho neodradili?

 

Uľahčite mu vnímanie textu. Zabezpečte, aby mohol článok ľahko skenovať očami. Prehľadne formátujte text a zlepšite jeho čitateľnosť.

 
  • skráťte dlhé odseky, vety a slová
  • pridajte podnadpisy H2 a H3, ktoré vyniknú aj formálne (sú väčšie ako bežný text)
  • dôležité časti textu zvýraznite hrubým písmom
  • použite odrážky a číslované zoznamy
 

Vďaka týmto vylepšeniam si čitateľ rýchlo uvedomí prínos vášho článku. Za pár sekúnd zistí, o čom píšete a čo sa dozvie. Keď ho zaujmete, bude čítať od začiatku do konca.

 

Pri dlhších článkoch počítajte s tým, že nie každý potrebuje detaily. Čitateľ ocení, keď mu pomocou podnadpisov dáte vedieť, v ktorých odsekoch získa rýchlu odpoveď na svoju otázku. Ušetríte mu čas. A čo je dôležitejšie, privediete ho k riešeniu.

 

Formátovaný text vyzerá uhladene a profesionálne. Vidno, že ste si na ňom dali záležať.

 

čitateľnosť a formátovanie článku

C) Jazyková korektúra

Gramatické chyby a preklepy môžu odplašiť až 59 % vašich návštevníkov. Ak neovládate pravopis, pomôžu vám služby profesionálneho korektora. Ale takto predĺžite čas medzi dokončením a publikovaním článku. Radšej píšte v editore, ktorý obsahuje automatickú kontrolu pravopisu.

 

Využite aj Jazykovú poradňu. Jej databáza zahŕňa odpovede na jazykové rébusy, ktorých slovenčina ponúka viac ako dosť.

 

jazyková korektúra článku

D) Obrázky

Vizuálny obsah upúta pozornosť rýchlejšie ako text. Nešetrite ním a postaráte sa o lepšiu čitateľnosť článku.

 

Navyše, obrázky zvyšujú dôveryhodnosť obsahu až o 75 %. Hlavne také, ktoré zobrazujú postup alebo uvádzajú príklady.

 

V dlhom článku ich čitateľ nevyužije len pri skenovaní. Fungujú aj ako miesto, na ktorom si oddýchne od čítania. Rozbíjajú jednotvárnosť textu.

 

Do tejto kategórie patria aj screenshoty, grafy, infografiky a videá.

 

obrázky v blogovom článku

5. Optimalizácia obsahu. Áno, až teraz

Umiestniť sa v Googli je skvelý spôsob, ako zadarmo získať nových návštevníkov. Ale nezamerajte sa na vyhľadávač. Píšte pre ľudí. Článok optimalizujte, až keď ho máte hotový.

 

SEO nesmie rušiť návštevníka pri čítaní. Keď nájde vaše kľúčové slovo v každej druhej vete, dokonale ho odradíte.

 

Stačí optimalizovať štruktúru článku a jeho prvky. Jadro, nadpis, podnadpisy. Takto dáte Googlu vedieť, o čom je váš obsah. On si s tým už poradí a zobrazí článok ako odpoveď na vhodné hľadané výrazy.

 

Ak je to nutné, doplňte do textu kľúčové slová a ich variácie. Ale s rozumom. Prirodzene. Myslite na to, že na ich hustote nezáleží. Nedostane vás na vyššie pozície v Googli. Kľúčové slová radšej pridajte na strategické miesta a používajte synonymá.

 

Čo vytvoríte v tejto fáze?

 
 

V texte si označte úrovne nadpisov: H1, H2, H3. Nemusíte použiť tieto značky. Stačí pracovať s veľkosťou písma. Čím väčšie písmo, tým vyššia úroveň nadpisu.

 

SEO článku na blog

6. Záverečná kontrola

Po optimalizácii obsahu si text ešte raz prečítajte. Uistite sa, že:

 
  • článok má jasnú a logickú myšlienku,
  • pôsobí prirodzene,
  • neprehnali ste to s kľúčovými slovami,
  • má vhodnú štruktúru,
  • je prehľadný a čitateľný.
 

Pred zverejnením článku ho dajte prečítať niekomu nestrannému. Upozornite ho, aby nehľadal len pravopisné chyby, ale aby sa na text pozrel z nadhľadu. Či dáva zmysel a ľahko sa číta. Ak áno, odviedli ste super prácu.

 

Hurá! Článok môžete konečne publikovať.

 

záverečná kontrola článku na blog

Záver

Kým si tento postup úplne osvojíte, potrebujete ho vyskúšať v praxi. Veľakrát. Čím viac budete trénovať, tým rýchlejšie a produktívnejšie budete písať. Vytvoríte kvalitné články a efektívne využijete svoj čas.

 

Každým článkom sa zlepšujete a pretvárate tento postup do vlastnej podoby. Postupne zistíte, čo vás brzdí a ako si písanie ešte uľahčiť.

 

Vaši čitatelia už čakajú na hodnotné informácie. Tak do toho. Nech vás nepredbehne konkurencia.

Najnovšia aktualizácia článku: 27. január 2020

Užitočný článok? Nenechajte si ujsť ďalšie

Najnovšie rady a tipy zdarma na váš e-mail.

Raz mesačne.

Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.

Podobné články

Referencie

Začiatkom roka 2019 sme sa rozhodli, že potrebujeme zmenu a skúsime reklamu v Googli, ktorá bola pre nás veľkou neznámou. Výsledky spolupráce s Klucove-slova.sk zhrniem do jedného slova: TOP. Podnikanie sme rozbehli v iných číslach. Počet objednávok nám narástol o 70 % a spolupráca je pre nás veľkým prínosom. Ceníme si aj rýchle reakcie na naše požiadavky, profesionálny prístup, spoľahlivosť a dobre mienené rady.

Oplotenienakluc.sk, PPC reklama

Náš web si žiadal dizajnovú aj obsahovú úpravu a Klucove-slova.sk sme oslovili s požiadavkou na nové, pútavejšie texty. Dodané texty sa nám páčili a splnili svoj účel aj z hľadiska optimalizácie pre vyhľadávače, keď v SEO teste dosiahli 91 %.

Ceremony.sk, SEO copywriting

Môžem potvrdiť, že firma Klucove-slova.sk nám vylepšila štatistiky nad očakávanie. Efektívne rozdeľuje a spravuje financie na Google reklamu. Oceňujem ochotnú komunikáciu a rýchle reakcie na potrebné zmeny v účte. Veľmi ma teší aj taká pridaná hodnota, akou sú rady na vylepšenie webových stránok. Môžem len odporučiť.

Markizy.sk, PPC reklama

Najnovšie články