Čo je najväčší trest pre autora obsahu? Napíše text, pridá ho na stránku... A nič. Čitateľov nezaujme, z webu odchádzajú priskoro a bez konverzie.
Návštevník stránky sa málokedy správa tak, ako si predstavujeme. Na tvorbu textu sa pozerajte z jeho pohľadu. Iba vtedy sa vám podarí previesť ho obsahom pekne krok za krokom.
Vytvorte štruktúru, ktorá osloví, motivuje a presvedčí. Použite rovnaké princípy v popise produktu alebo služby, ale aj v článku na blogu. Pomôžu vám overené copywriterské techniky.
Každou fázou posúvajte čitateľa ďalej. V každej mu dajte dôvod, aby pokračoval. Slovo za slovom, veta za vetou. Zabezpečte, aby návštevníka nič neodradilo.
Nadpis
Len 20 % čitateľov pokračuje ďalej, keď si prečíta nadpis. Zvyšných 80 % nadpisom neoslovíte. Krutá štatistika, ktorú však môžete zlomiť vo svoj prospech. Kvalitným nadpisom.
Zanechajte dobrý prvý dojem. Nadpisom prilákajte čitateľa, ale neprezraďte mu všetko. Chcete predsa, aby prišiel na stránku a zistil viac.
Jednoslovný názov služby s kľúčovým slovom síce obstojí, ale chýba mu originálnosť. Doplňte niečo, čo vašu službu vystihuje a odlišuje od konkurencie. Nabudíte čitateľa, aby sa chcel dozvedieť ďalšie informácie.
Prvá veta, prvý odsek
Nepreháňajte to. V úvode si len pripravte pôdu a hneď prejdite k podstate. Stačí naznačiť problém a zdôrazniť, že máte riešenie. Ale sľubujte len to, čo potom naozaj rozviniete a vysvetlíte v texte.
Prvá veta musí byť zaujímavá podobne ako nadpis, ale nesmie prezradiť nič zásadné. Funkciou prvého odseku je len posunúť čitateľa ďalej. Využite napríklad copywriterské pravidlo troch.
Hodnota
Nech je cieľ textu akýkoľvek, potrebuje vyniknúť hodnotou:
- firemné benefity lákajú nových zákazníkov,
- hodnotné informácie v blogu pomáhajú čitateľom riešiť problémy.
Tu zdôrazním význam a výhody dlhších textov. Rozsiahlejší obsah prináša viac informácií, čím potvrdzuje hodnotu pre väčšiu skupinu potenciálnych zákazníkov. Dokáže odpovedať na viac otázok, ktoré sa im vynárajú v hlave pri čítaní vašej ponuky. A tým dokáže aj viac presvedčiť.
Čím komplexnejší článok, tým väčšia hodnota. Podľa aktualizovanej štúdie od Backlinko.com z roku 2020 je priemerná dĺžka článkov na prvej strane v Googli 1 447 slov.
Samozrejme, návštevníci stránky si väčšinou neprečítajú všetko. To je úplne v poriadku. Každému stačí iné množstvo informácií, aby sa rozhodol. Dôležité však je, aby každý našiel informácie, ktoré ho oslovia.
Hodnota spočíva aj vo výhodách, ktoré zákazník získa, keď využije vašu ponuku. Prezentujte svoje riešenie práve cez tieto výhody.
Dôkaz
Ľudia potrebujú istotu. Ak ich chcete presvedčiť, musíte im dokázať, že vám môžu veriť. Že hovoríte pravdu. A že riešenie, ktoré ponúkate, naozaj funguje.
V článku na blogu to dosiahnete napríklad citovaním autorít. Vaše tvrdenia a dáta potvrdia odkazy na relevantné štúdie či grafy.
Pri popise produktu a služby máte pestrejšie možnosti. Čo zvýši vašu dôveryhodnosť?
- recenzie
- certifikáty
- ocenenia
- prípadové štúdie
- spolupráca s autoritami a známymi značkami
- garancia vrátenia peňazí
Záver a CTA
V závere nemusíte vymýšľať nič prevratné. Stačí sumarizovať myšlienky. Všetko podstatné ste už napísali v hlavnej časti textu.
Omnoho dôležitejšia je výzva na akciu. Je to kľúčový prvok, ku ktorému smeruje celá vaša snaha. Návštevníka chcete predsa dostať práve k CTA a snažíte sa o to už od nadpisu. Tu sa jeho cesta končí. Ostáva zariadiť, aby vykonal akciu podľa vašich predstáv.
Požiadajte čitateľa, aby spravil to, čo si od jeho návštevy sľubujete. Ale majte reálne očakávania. Nepýtajte priveľa, aby ste ho zbytočne neodplašili.
CTA je povinný prvok v popise služby aj v článku na blogu. Na jednej strane objednávka či vyplnenie formulára, na druhej registrácia na odber noviniek, stiahnutie šablóny či odkaz na inú stránku.
Články ako tento raz mesačne na váš e-mail.
Odoberajte novinky.
Na pozornosť čitateľa platia aj tieto pomôcky
Spracovanie je rovnako dôležité ako hodnota informácií. Zlepšite čitateľnosť textu a pridajte podnadpisy, číslovanie, odrážky či zvýraznené časti. Skráťte vety aj odseky a formátujte.
Vizuálny obsah búra jednotvárnosť textu. Obrázky ihneď upútajú pozornosť a sú dôležité pri skenovaní textu.
Výbornou pomôckou je graf alebo screenshot, ktorý súvisí s témou. Aj krátku vetu z textu môžete vyzdvihnúť a premeniť na obrázok. Funguje čokoľvek, čo preruší monotónne čítanie.
Podmienkou je vysoká kvalita vizuálneho obsahu.
Jedinečný komunikačný tón vás odlíši od konkurencie. Navyše, umožní vám zamerať sa na konkrétnu cieľovú skupinu, s ktorou tak komunikujete na mieru.
Komunikačný tón musí byť jednotný na všetkých marketingových platformách. Na stránke, sociálnych profiloch aj v reklame. Častou chybou je napríklad striedanie tykania a vykania.
Používajte jazyk, ktorým hovorí vaše cieľové publikum. Ľahšie sa dostanete pod kožu čitateľovi, ktorý v texte objaví kus seba.
Dajte si pozor na gramatickú správnosť. Výnimkou je veľmi špecifické publikum, ktoré hovorí napríklad nárečím alebo slangom. Prípadne bežne používa neologizmy a slová prebraté z angličtiny. Vtedy sa môžete uvoľniť.
Záver
Klient chce vidieť, že riziko je minimálne. Zbavte ho pochybností a plynule ho preveďte z fázy do fázy. Nech vám venuje pozornosť od začiatku až do konca textu.
Užitočný článok? Nenechajte si ujsť ďalšie
Najnovšie rady a tipy zdarma na váš e-mail.
Raz mesačne.
Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.
Podobné články