Je to umenie. Ale aj podmienka, aby ste zbytočne neprišli o návštevníkov stránky. Naopak, získate šancu osloviť širšie publikum.
Tému vysvetľujte jednoducho, ale nie nudne. Výsledok je efektívny, keď je jednoduchý, a zároveň pútavý.
Jednoduchým spracovaním ľahšie a rýchlejšie presvedčíte čitateľa. Využite tieto tipy a nemusíte sa vyhýbať tvorbe obsahu ani v technických a menej zaujímavých odboroch.
1. Používajte bežné slová
Jednoduchosť spočíva v slovách, ktoré zvolíte.
Nesnažte sa písať ako nadšený študent, ktorý chce špičkovou diplomovkou ohúriť komisiu. Používajte slová, ktoré čitatelia poznajú. Čím kratšie, tým lepšie.
Vyhnite sa odborným výrazom, ktorým rozumie úzka skupina vášho publika. Niekedy je to ťažké, pretože dané slovo nemá ekvivalent v bežnej reči. Vtedy sa dá prižmúriť oko. Ale pre istotu odborné slovo v úvode vysvetlite.
Nehodí sa ani slang a žargón. Jedine, ak máte istotu, že publikum pozná tieto slová.
Najlepšie je písať jazykom, ktorým bežne hovoria čitatelia.
2. Vyhnite sa trpnému rodu
Na trpný rod natrafíte vo všetkých textoch, ktoré sa ľuďom nikdy nechce čítať. Úradné dokumenty, právny výklad, zmluvy.
Tieto texty sú často veľmi všeobecné a chýba im hrdina. Nemajú konkrétneho príjemcu. A to je pravý opak vašich textov, ktorými sa prihovárate konkrétnemu publiku.
Použite činný rod. Článok v činnom rode je jasnejší a údernejší. Čitateľ ho ľahšie pochopí. Navyše, činný rod skracuje text, čo je ďalšia výhoda, keď zjednodušujete obsah.
3. Skracujte odseky
Enter. Enter. Enter.
Ak by ste napísali celý článok v jednom odseku, čitateľa by musela extrémne zaujať téma, aby sa vytrápil s čítaním. Pri takom texte nemá ani sekundu na oddych. Keď ho vyruší vibrujúci mobil, ani netuší, kde vlastne skončil a kde má pokračovať.
Delenie textu na odseky a ich skracovanie je ďalšia pomôcka, ktorou uľahčíte vnímanie textu a spomalíte dávkovanie informácií.
Vďaka prehľadnému textu čitateľ nájde potrebné informácie aj spätne. Aj po niekoľkých dňoch sa vráti a ľahko vyhľadá, čo potrebuje.
Pomáha aj to, že viac odsekov vytvára viac prázdneho priestoru na stránke. Pôsobí to príjemnejšie ako jedna nekonečná stena textu.
Sú aj takí autori, ktorí píšu podľa pravidla jedna veta = jeden odsek. A nezáleží, či je to súvetie, alebo jednoslovná veta.
4. Pridajte podnadpisy
Článok s viacerými odsekmi potrebujete doplniť o podnadpisy.
Podnadpisy uľahčujú vnímanie textu. Súvisí to aj s tým, ako čítame obsah na internete:
- Začneme nadpisom.
- Pokračujeme prvým odsekom.
- Skoro naslepo ideme prudko dole.
- Pozornosť venujeme hlavne podnadpisom a obrázkom.
- Týmto štýlom si vyberáme, čo nás zaujalo.
Podnadpismi upravíte text do čitateľnejšej podoby. Sprehľadňujú obsah, logicky ho členia, a zároveň prepájajú.
Komplexnú tému takto rozdelíte na podtémy. Je to lepšie pre oko aj mozog čitateľa.
Čím dlhší text, tým viac podnadpisov si vyžaduje.
5. Vytvorte sériu článkov
Aj keď dlhé články majú svoje výhody, náročnú a detailne spracovanú tému pokojne rozdeľte do viacerých článkov.
Čitateľom tak necháte viac času na pochopenie informácií. Ale nezabudnite ich navnadiť na pokračovanie.
Sériu článkov využijete napríklad pri komplexných návodoch alebo kurzoch.
Bonusový tip: Upravujte text
Azda žiadny autor nenapísal dokonalý článok na prvý pokus.
Ráta sa aj to, koľko času strávite úpravou konceptu. Čo v texte hľadať?
- zbytočné slová, bez ktorých text nestratí význam
- mätúce a opakujúce sa formulácie
- myšlienky, ktoré nepasujú do textu a sťažujú čítanie
Dôležitá rada: Čítajte nahlas. Ľahšie nájdete problémové úseky textu. Sú to všetky tie, pri ktorých sa pozastavíte a uvažujete, či by nešli napísať lepšie.
Prepíšte ich. Alebo vynechajte.
Záver
Keď píšete o komplexnej téme, vaším cieľom je čo najviac ju zjednodušiť. Postarajte sa o to, aby aj náročný obsah pochopilo široké publikum.
Obsah kombinujte s prehľadnou a jednoduchou formou. Používajte obrázky, videá, infografiky. Aj tieto vizuálne prvky musia byť jednoduché, aby zapadli do celkového formátu. Neskúšajte prehnané grafické experimenty.
Vtedy vaša snaha zafunguje na 100 %.
Nenechajte si ujsť ďalšie články
Najnovšie rady a tipy zdarma na váš e-mail.
Raz mesačne.
Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.
Podobné články