Ľudia nečítajú online obsah od slova do slova. Skenujú ho očami. To si všimli už v internetovom staroveku. Podľa výskumu z roku 1997 si celý článok prečíta len 16 % používateľov.
Odvtedy autori kladú väčší dôraz na čitateľnosť. Ale zároveň sa čitatelia nechávajú viac rušiť a denne čítajú oveľa viac článkov. Často na malých zariadeniach, na ktorých je vzhľad textu ešte dôležitejší.
Vytvoriť super článok je jedna vec. Druhá je prezentovať hodnotné informácie vo forme, ktorá ľuďom uľahčí prijímanie obsahu.
Aj špičkový obsah môže byť neúspešný kvôli čitateľnosti. Ak si čitateľ otvorí článok a vidí neprehľadný text, celý v jednom odseku, hneď ho prejde chuť. A ani nezistí, čo všetko sa mohol dozvedieť. Nabudúce sa vášmu blogu vyhne.
Darmo sa budete snažiť o dokonalé SEO článku na blog, pútavé nadpisy, alternatívne popisy obrázkov a vhodné pozície kľúčových slov. Používateľa síce ľahko prilákate na web, ale v momente ho aj stratíte.
Čo je to tá čitateľnosť?
Čím vyššie skóre čitateľnosti získate, tým ľahšie používateľ prečíta a pochopí váš text. Nie všetci sú na rovnakej úrovni čítania s porozumením, preto existujú rôzne stupne čitateľnosti.
Určite sa aj vám stalo, že ste po pár riadkoch vypli článok, pretože sa vám zle čítal. Bol príliš náročný alebo zle formátovaný.
Preto sa ani v bežnom živote nikomu nechce čítať celé zmluvy, texty o ochrane osobných údajov, všeobecné obchodné podmienky, zákony, návody či príbalové letáky. Formálny jazyk sa nevyrovná ľudskej reči. Ale jasné: odborným výrazom sa niekedy nevyhnete.
Čitateľnosť má dosah na SEO
Čitateľnosť nepatrí medzi priame on-page SEO faktory, podľa ktorých Google hodnotí web a zoraďuje výsledky vyhľadávania. Niektoré dôležité faktory však ovplyvňuje.
Vyhľadávače posudzujú správanie používateľov na vašom webe. Akú úlohu tu hrá čitateľnosť? Jej zlepšením spríjemníte návštevníkom pobyt na stránke. A toto vás čaká:
To všetko naznačí vyhľadávačom, že ľuďom sa na vašej stránke páči.
6 tipov ako zlepšiť čitateľnosť článku
Lepšiu čitateľnosť dosiahnete prostými úpravami textu. Nič náročné. Len tomu treba venovať čas.
1. Krátke a jednoduché slová
Môžete použiť krátke slová? Potom nie je žiadny dôvod siahať po dlhých a zložitých. Ani keď chcete spestriť text. Aj synonymá vyberte kratšie.
Bohatá slovná zásoba sa vám pri písaní zíde. Ale ohurovať komplexným jazykom môžete v diplomovke. Nie v článku na blogu.
Závisí tiež od vašej cieľovej skupiny. Čím je širšia, tým menej používajte odborné slová, žargón a výrazy, ktorým nerozumie každý. Alebo ich použite, ale aj vysvetlite.
Dlhé slová vyberte len vtedy, keď sú naozaj nutné. Napríklad k slovu čitateľnosť sa mi ťažko hľadá synonymum.
2. Krátke vety
Rozložte súvetia na jednoduché vety. Pokojne aj jednoslovné. Ale aby text nepôsobil príliš trhane, môžete striedať dlhšie a kratšie vety. Ale aj tie dlhšie by vlastne nemali byť také dlhé. Ani zložité na pochopenie.
Ako najrýchlejšie skrátiť vetu? Vyhoďte z nej zbytočné slová, bez ktorých dáva rovnaký zmysel.
Navyše, v krátkych vetách sa ľahšie vyhnete gramatickým chybám.
3. Krátke odseky a formátovanie
Enter. Obľúbte si tento kláves a čitatelia sa vám poďakujú. Rozdeľte text na odseky.
Odsek môže tvoriť aj jedna veta. Niečo ako príliš veľa voľného miesta neexistuje. Ľudia často preskakujú dlhé odseky.
Čím viac odsekov, tým viac podnadpisov. Pridajte aspoň podnadpisy na úrovni H2 a H3. Správnou štruktúrou článku potešíte čitateľov aj Google.
Ďalej myslite na formátovanie. Zmeňte monotónny text na prehľadný obsah a udržte pozornosť čitateľa. Čo na to slúži?
- odrážky
- číslovanie
- tabuľky
- zvýraznenie slov (odporúčam tučné písmo)
Formátovanie funguje hlavne v menších zariadeniach ako sú mobily a tablety.
4. Obrázky
Jednotvárnosť textu prelomíte aj obrázkami. Možno ste si na sebe všimli, že články často len skenujete očami. A zastavíte sa pri tom, čo vás upúta. Sú to hlavne podnadpisy a obrázky.
Skúste vytvoriť vlastné obrázky. Môžu fungovať ako sumáre jednotlivých odsekov alebo ich dopĺňať. V článku by mali mať svoj význam. Tak vytvoríte pridanú hodnotu a ľudia budú vaše obrázky zdieľať aj ako samostatný obsah. Platí to hlavne pre grafy, infografiky a iné formáty s dátami.
Články ako tento raz mesačne na váš e-mail.
Odoberajte novinky.
5. Konverzačný tón
Keď konverzujeme, prirodzene používame jednoduché a krátke slová. Využívame aj pauzu, ktorou rozdeľujeme vety. Pri písaní je to naopak. Ľudia majú tendenciu jazyk komplikovať. Dajte si na to pozor a píšte v konverzačnom tóne.
Pri písaní článku sa nesnažte pôsobiť ako slovník. Predstavte si, že sa rozprávate s niekým známym. A vysvetľujete mu niečo bežným jazykom. Ide to aj pri náročnejších témach.
Z konverzačného tónu osobitne spomeniem činný rod. Je priamejší a veta v ňom má jasnejší význam ako v trpnom rode. No a väčšinou je aj kratšia.
6. Typografia
Aj keď využijete všetky predošlé typy, stále nie ste v cieli. Stále môžete pohorieť na typografii.
Berte do úvahy typ písma. Vyberte font, ktorý sa ľahko číta. Zaváži aj veľkosť písma. Špeciálne v mobile. Občas si zájdem po lupu, aby som dokázal prečítať niektoré články.
Odporúčam aspoň 14 až 16 px pri bežnom texte. Nadpisy a podnadpisy majú byť väčšie. A to podľa hierarchie: H1 najväčší, H2 o niečo menší a tak ďalej.
Myslite aj na dostatok miesta medzi odsekmi a medzi riadkami v odseku. Nech na seba nie sú natlačené. Ako som spomínal, prázdneho miesta nie je nikdy dosť.
S tým súvisí výška a dĺžka riadku. Pozor na to, aby znaky neboli príliš blízko seba a nesplývali. Snažte sa o menší počet slov v jednom riadku. Niekde odporúčajú 7 až 9, inde nájdete 9 až 12.
Vyberte si nástroj, ktorý to zmeria za vás
Existuje niekoľko algoritmov, ktoré merajú čitateľnosť. Podľa nich ju merajú aj vyhľadávače.
K najznámejším patrí Flesch-Kincaid Index. Hodnotí počet slabík v slove a počet slov vo vete. Čím kratšie slová a vety v texte, tým vyššie skóre. Najvyššie je 100, ale už takých 60 až 70 je super výsledok.
Na meranie čitateľnosti využite online nástroje. Poskytnú vám bližšie údaje a odporučia zmeny v texte. Niektoré nástroje sú platené alebo si vyžadujú registráciu. Ale ak píšete pravidelne, je to výborná pomôcka.
Menšou nevýhodou je, že texty v slovenčine nemerajú tak presne. Niekedy vás upozornia na slová, ktoré sú úplne v poriadku. Ale aj tak s nimi vytvoríte prehľadnejší a jednoduchší článok.
Stačí vložiť text a sledovať odporúčania. Vyskúšajte tieto nástroje:
Špeciálnu pozornosť si zaslúži Readable.io. Po novom platený nástroj, ale bez prehnaných cien a so skvelými funkciami. Prevedie vás celým textom a naznačí, čo zlepšiť. Zvýrazní časti textu s dlhými vetami a slovami. Zobrazíte si aj zaujímavé textové štatistiky.
Používate WordPress? Pridajte si plugin Yoast SEO a sledujte sekciu Readability na konci každého článku, ktorý práve upravujete. Vaše hodnotenie môže vyzerať takto:
Záver
Na konci článku zrejme máte dôležité CTA tlačidlo. Ak chcete dostať ľudí až k nemu, uistite sa, že článok pohodlne prečítajú.
Naformátovať text či pridať obrázky síce zaberie čas, ale výsledok stojí za to. Hodnotný obsah doplníte atraktívnou formou. Získate viac čitateľov, ktorí sa na váš blog radi vrátia. Budú čítať vaše články a tráviť viac času na stránke.
Takto zlepšíte vlastné SEO. Čitateľnosť dokáže ovplyvniť, ako vás hodnotia vyhľadávače.
Pokojne upravte aj staršie texty. Vyššie skóre čitateľnosti im len pomôže.
Najnovšia aktualizácia článku: 8. december 2020
Užitočný článok? Nenechajte si ujsť ďalšie
Najnovšie rady a tipy zdarma na váš e-mail.
Raz mesačne.
Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.
Podobné články