Znížte bounce rate! 9 tipov pre copywriterov, ktoré naozaj fungujú

SEO copywriting | Martin Sobek | 19. 8. 2019

ako znížiť bounce rate na stránke pomocou copywritingu

Vysoká miera okamžitých odchodov signalizuje Googlu, že ste čitateľov príliš nezaujali. Šikovnými úpravami obsahu však docielite, že návštevníci už nebudú zbytočne opúšťať váš web.

Straší vás pohľad na bounce rate pri každej kontrole v Analytics? Vždy vás tam čaká také vysoké percento, že by ste sa radšej ani nepozreli?

Okamžitý odchod znamená, že návštevník prišiel na váš web a ihneď ho aj opustil. Nedostal sa na žiadnu inú podstránku. Nevykonal žiadnu ďalšiu akciu (nevyplnil formulár a podobne). Bounce rate (miera okamžitých odchodov) ukazuje percento návštevníkov, ktorí takto prišli a odišli.

Na prvý pohľad to znie desivo, ale netreba hneď panikáriť. Bounce rate analyzujte v kombinácii s inými metrikami: napríklad s priemerným časom na stránke. Sledujte ho na úrovni konkrétnej podstránky alebo skupiny podstránok.

 

metriky bounce rate a priemerný čas na stránke v prehľade Google Analytics

Prečo je dôležité znížiť bounce rate

Každá jedna podstránka môže byť prvým kontaktom medzi vami a používateľom, z ktorého chcete spraviť zákazníka. Tak si to nepokazte a neodplašte ho zo stránky.

 

SEMrush určil mieru okamžitých odchodov ako štvrtý najvýznamnejší faktor pri zoradení výsledkov v Googli. Vysoký bounce rate znižuje šancu, že Google umiestni stránku na dobrej pozícii v organickom vyhľadávaní.

 

Existujú aj názory expertov, podľa ktorých Google vôbec nepovažuje túto metriku za hodnotiaci faktor. Tak či onak, vysoký bounce rate uberá efektivitu produktovým stránkam či článkom na blogu. Veď chcete, aby si návštevníci pozreli čo najviac z toho, čo ste pre nich pripravili. Inak sa z nich ťažko stanú spokojní zákazníci.

 

Podľa infografiky od QuickSprout sa bounce rate líši na rôznych typoch stránok. Pri blogových článkoch je to 70 až 98 %. Podobne sú na tom vstupné stránky, na ktoré sa používateľ dostane napríklad z PPC reklamy.

 

priemerný bounce rate na stránke pre rôzne typy obsahu

Vysoký bounce rate zvyčajne súvisí s tým, že používateľ na stránke nenašiel, čo hľadal. Alebo je web náročný na používanie. Okamžité odchody výrazne súvisia s dizajnom a použiteľnosťou webu, ale vplýva na ne aj obsah.

 

Môžete ich ovplyvniť, ak ste profesionálny copywriter alebo jednoducho tvoríte a pridávate obsah na stránku.

 

Tieto tipy sú práve pre vás. Úpravou obsahu môžete viac zaujať návštevníkov a zredukovať mieru okamžitých odchodov.

1. Kvalita a hodnota obsahu

Predstavte si, že používateľ k vám zavíta prvýkrát a nenájde nič zaujímavé. Nič, čo by mu pomohlo. Len nudný, neoriginálny a nečitateľný obsah. Jasné, že hneď odíde hneď a oľutuje, že s vami strácal čas.

 

Je to ako tešiť sa na nákup v novom supermarkete. Regály sú nablýskané a voňavé, ale dojem kazí nepríjemná obsluha, ktorá vám vôbec nevie poradiť. Tiež by ste v takom obchode nestrávili ani sekundu navyše.

 

Ponúkajte relevantné informácie, ktoré čitateľom prinesú úžitok. Napríklad im pomôžu vyriešiť problém alebo zistiť jeho príčinu. Na podstránkach s produktmi a službami poskytnite informácie, ktoré používateľ potrebuje na rozhodnutie, či sa stane vaším zákazníkom.

 

Informácie usporiadajte logicky a prehľadne. Čitateľ ich musí rýchlo a ľahko pochopiť. Nesmie sa dvakrát zamýšľať nad ich významom alebo sledom.

 

Aby sa vám to podarilo, potrebujete čo najlepšie spoznať cieľovú skupinu. Potom pripravíte obsah na mieru. Na produktových stránkach aj blogu.

2. Čitateľnosť obsahu

Monotónny text bez odsekov, podnadpisov, obrázkov, hrubého písma či iných výrazných prvkov? Ihneď odláka návštevníkov.

 

Text musia ľahko prechádzať a skenovať očami. Inak im nedáte šancu, aby si prečítali obsah, na ktorom ste poctivo pracovali. Hodnotné informácie zabalíte do nečitateľnej podoby a vaša snaha vyjde nazmar.

 

Atraktivita textu nespočíva len v obsahovo kvalitnom, ale aj vizuálne príjemnom spracovaní. Čo funguje?

 
  • podnadpisy
  • odrážky
  • číslovanie
  • krátke odseky a vety
  • jednoduchý jazyk
  • prázdne miesto medzi odsekmi
  • tučné písmo
  • rôzna veľkosť písma
  • grafy, screenshoty a iné zaujímavé obrázky
 

To všetko vám pomôže udržať pozornosť čitateľa. Skóre čitateľnosti aj s návrhmi na vylepšenie si overíte v nástrojoch ako Hemingway Editor či Readability Test Tool od WebFX.

 

výsledky testu čitateľnosti v nástroji Readability Test Tool na webfx.com

3. Kľúčové slová v texte

Kľúčové slová patria na stránku. Bez debaty.

 

Pozor však na ich hustotu. Aj keď ideálna hustota kľúčových slov neexistuje a nemusíte ju vnímať ako metriku, píšte prirodzene. Nezahlcujte text výrazmi v rovnakom tvare.

 

Skloňujte, používajte synonymá, príbuzné výrazy a longtailové frázy, aby bol text ľahko čitateľný. Kľúčové slová pridajte na miesta, na ktorých fungujú.

4. Gramatické chyby

Povedzme si pravdu. Veľa návštevníkov stránky neovláda a nerieši gramatiku. Ale je aj dosť tých, ktorí poznajú pravopis a chyby vám dajú pocítiť.

 

Prinajlepšom si poklepkajú na čelo a odídu. V horšom prípade vám nechajú výsmešný odkaz v komentároch.

 

Na stránke sa neoplatí mať pravopisné hrúbky. Môžu odradiť až 59 % vašich potenciálnych zákazníkov.

 

Chyby pôsobia amatérsky. Používateľ si uvedomí, že ste si nedali pozor ani na vlastnú prezentáciu. Tak akí dôkladní budete pri pomoci iným?

 

Preklepy a čiastočne aj pravopis vám dnes veľmi jednoducho skontroluje Word, v ktorom väčšina ľudí píše. Alebo existujú pomôcky ako Jazyková poradňa, kde si overíte rôzne jazykové hlavolamy. Slovenčina ich ponúka neúrekom a občas s nimi máme poriadne problémy aj my, ktorí sme mali z diktátov samé jednotky.

Články ako tento raz mesačne na váš e-mail.

Odoberajte novinky.

5. CTA

Výzva na akciu (call-to-action) má svoje miesto zvyčajne na konci, prípadne niekde uprostred článku. Mala by sa výrazne graficky líšiť od obyčajného textu. Úlohou CTA je motivovať čitateľa, aby na webe vykonal požadovanú akciu.

 

Môžete ho vyzvať, nech odoberá váš newsletter, prihlási sa na kurz či klikne na produktovú stránku. Záleží na tom, čo článkom sledujete.

 

CTA musí vyniknúť. Pozornosť čitateľa chcete upriamiť práve k tomu, aby na stránke vykonal akciu. Nestačí len vhodné grafické spracovanie. Potrebujete atraktívny text, ktorým používateľa presvedčíte.

6. Rýchlosť webu

Rýchlosť webu a bounce rate spolu súvisia. Čím pomalšie sa stránka načítava, tým kratšie je používateľ ochotný počkať. Veď to poznáte. Dlhé načítavanie rozhodí aj najväčšieho flegmatika.

 

Väčšinou ide o technickú záležitosť, ale viete ju ovplyvniť aj z pozície tvorcu obsahu. A to tak, že obrázky na stránke optimalizujete, aby sa načítali čo najrýchlejšie. Zaistite, aby obrázky nemali zbytočne veľké rozmery. Tým zmenšíte veľkosť súboru.

 

Rýchlosť webu je veľmi dôležitá hlavne v mobile. Skontrolujte ju pomocou nástrojov, ktoré vám navrhnú možnosti na zrýchlenie stránky.

 
 

úvodná stránka nástroja PageSpeed Insights na kontrolu rýchlosti webu

7. Interné prelinkovanie

Odkazujte čitateľov na ďalší užitočný obsah, ktorý nájdu na vašom webe. Priamo v texte, ale aj na konci článku formou podobných alebo odporúčaných článkov. Zvýšite tým šancu, že používateľ ostane na vašom webe a vyhnete sa jeho okamžitému odchodu.

 

Interné prelinkovanie patrí k jednoduchým a účinným technikám, ako udržať návštevníka na stránke. Opäť však platí, že podmienkou je hodnotný a zaujímavý obsah.

 

S počtom odkazov opatrne. Nepreháňajte to a nedávajte ich priveľa na malú plochu textu. Pôsobí to rušivo.

8. Funkčné odkazy

Všetky odkazy na stránke musia fungovať a odkazovať tam, kam avizujete. Ak sa používateľ dostane na prázdnu stránku, je už jednou nohou preč. Skontrolujte web, nájdite a opravte pokazené odkazy. Napríklad pomocou bezplatného online nástroja BrokenLinkCheck.com.

 

výsledok kontroly funkčnosti odkazov na stránke pomocou nástroja BrokenLinkCheck.com

9. Aktualizácia starších článkov

Predstavte si, že objavíte článok s nadpisom, ktorý naznačuje, že konečne vyriešite svoj problém. Super pocit. Začnete čítať a zrazu zistíte, že obsahuje neaktuálne informácie.

 

Blog je skvelý prostriedok na získavanie návštevnosti. Niektoré témy vám budú prinášať návštevníkov dlhodobo. Roky.

 

Aby ste trvalo ťažili zo svojej práce, niekedy potrebujete článok aktualizovať. Hlavne v odboroch, ktoré sa rýchlo vyvíjajú. Technológie, marketing, finančný trh a podobne.

 

V každom odbore sa dajú nájsť témy, ktoré si z času na čas vyžadujú doplniť informácie a sústrediť sa na súčasný stav. Ak sa vaše články držia na vysokých pozíciách vo vyhľadávači niekoľko rokov, stačí ich podľa potreby oživiť. Na aktuálnosť kladie dôraz aj Google.

 

Čo aktualizovať? Môžete spresniť štatistiky, doplniť príklady či pridať nový pohľad na vec. Zmeňte aj dátum publikovania v hlavičke: z pôvodného na dátum najnovšej aktualizácie. Nech tam nesvieti rok 2008.

Záver

Keď ste si dali námahu prilákať návštevníkov na web tvorbou obsahu alebo reklamou, malo by vám záležať na nízkej miere okamžitých odchodov. Aby sa vám podarilo znížiť ju, skúste tipy z tohto článku.

 

Čím viac stránok používatelia navštívia, tým viac času strávia na vašom webe. A tým rastie pravdepodobnosť, že vás kontaktujú, prípadne vykonajú inú želanú akciu.

 

Navyše, nízky bounce rate vás motivuje. Ukazuje, že robíte dobrú prácu a čitateľom sa páči váš obsah.

Nedarí sa vám znížiť bounce rate?

Dajte nám 15 minút a poradíme vám.

Získajte 15-minútovú konzultáciu zdarma.

K ničomu vás nezaväzuje.

Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.

Podobné články

Referencie

Začiatkom roka 2019 sme sa rozhodli, že potrebujeme zmenu a skúsime reklamu v Googli, ktorá bola pre nás veľkou neznámou. Výsledky spolupráce s Klucove-slova.sk zhrniem do jedného slova: TOP. Podnikanie sme rozbehli v iných číslach. Počet objednávok nám narástol o 70 % a spolupráca je pre nás veľkým prínosom. Ceníme si aj rýchle reakcie na naše požiadavky, profesionálny prístup, spoľahlivosť a dobre mienené rady.

Oplotenienakluc.sk, PPC reklama

Náš web si žiadal dizajnovú aj obsahovú úpravu a Klucove-slova.sk sme oslovili s požiadavkou na nové, pútavejšie texty. Dodané texty sa nám páčili a splnili svoj účel aj z hľadiska optimalizácie pre vyhľadávače, keď v SEO teste dosiahli 91 %.

Ceremony.sk, SEO copywriting

Môžem potvrdiť, že firma Klucove-slova.sk nám vylepšila štatistiky nad očakávanie. Efektívne rozdeľuje a spravuje financie na Google reklamu. Oceňujem ochotnú komunikáciu a rýchle reakcie na potrebné zmeny v účte. Veľmi ma teší aj taká pridaná hodnota, akou sú rady na vylepšenie webových stránok. Môžem len odporučiť.

Markizy.sk, PPC reklama

Najnovšie články