Aj keď vyhľadávač nedokáže vidieť obrázok ľudskými očami, vie ho priradiť k správnym hľadaným výrazom. Preto existuje obrázkové vyhľadávanie. Podľa kľúčového slova nájdete obrázok, ktorý potrebujete. Funguje to.
Ako je to možné? Googlu a ostatným vyhľadávačom pomáha alternatívny popis obrázka.
Alternatívny popis obrázka (alt text) umožňuje Googlu lepšie pochopiť a zaradiť váš obsah. Jeho úlohou je výstižne opísať to, čo používateľ vidí na obrázku.
Tento stručný opis nájdete v zdrojovom kóde stránky. Výnimkou je situácia, keď sa obrázok na stránke nenačíta. Vtedy sa na jeho mieste zobrazí alt text.
Čo patrí k výhodám obrázkov na stránke?
- uľahčujú čítanie
- pútajú pozornosť pri skenovaní textu
- prerušujú jednotvárnosť textu a vizuálne ho dopĺňajú
Napriek tomu sa optimalizácii obrázkov venuje len málokto. Ťažko by ste hľadali viac prehliadanú a podceňovanú pomôcku na zvýšenie návštevnosti webu.
Pri tvorbe obsahu myslíte na rôzne on-page SEO faktory: meta titulok, meta popis, nadpis, podnadpisy, URL adresu aj samotný text. Tak nezabudnite na obrázky a neodsúvajte ich na druhú koľaj.
Optimalizované obrázky zlepšia vašu viditeľnosť vo vyhľadávači. Návštevnosť k vám prúdi cez organické vyhľadávanie, PPC reklamu či sociálne siete. V tejto mozaike chýba práve obrázkové vyhľadávanie.
Navyše, je to jednoduchá aktivita a nezaberie vám veľa času. Stačí ju robiť od začiatku a priebežne. Ak už máte stránku a na nej stovky neoptimalizovaných obrázkov, je trochu neskoro.
- Napíšte text, ktorý presne opisuje obrázok
Každý jeden obrázok opíšte čo najpresnejšie. Nestačí jedno všeobecné slovo. A už vôbec to nemá byť len výraz, na ktorý sa chcete umiestniť vo vyhľadávači.
Potrebujete presný a špecifický opis toho, čo obrázok vyjadruje. Google sa riadi aj obsahom na vašej stránke a podľa neho dokáže zistiť, či ste uviedli relevantný alt text.
To, čo vidíte na obrázku, zasaďte do kontextu. Zamerajte sa na konkrétny opis. Nevynechajte miesto, čas a ďalšie okolnosti.
Pozrite si túto fotku z turistickej stránky Paris City Vision. Levanduľové pole ako alt text je celkom fajn. Ale skúsme to viac priblížiť. Čo tak západ slnka nad levanduľovým poľom v Provensálsku?
Pozor na rozsah. Viac ako jednu dlhšiu vetu neodporúčam, pretože Google nemusí zaregistrovať celý váš text. Pre milovníkov čísel: neprekročte hranicu 125 znakov.
Snažte sa napísať konkrétny, ale zároveň priamy a stručný text. Príklad s levanduľovým poľom má 49 znakov a obsahuje všetky podstatné informácie.
Jeden tip ako to neprehnať s rozsahom: Nezačínajte slovami „na obrázku je“. Google vie, že to je obrázok.
- Obrázok nadväzuje na text
Obrázok a text okolo neho spolu súvisia. Textový obsah je väčšinou hlavný a vizuál ho dopĺňa a rozvíja. Keď umiestnite obrázok do relevantného kontextu na stránke, pomôžete Googlu zistiť, s akými hľadanými výrazmi ho má spojiť. Bez textu ťažšie určí, čo obrázok vyjadruje.
Obrázok môže aj sumarizovať predošlý text:
- Kľúčové slová áno, ale rozumne
Neorientujte sa len na kľúčové slová. Google musí pochopiť, o čom je obrázok. Alternatívny popis preto nemôžu tvoriť len kľúčové slová, ktorých zoskupenie nedáva žiadny zmysel. Hlavné kľúčové slovo, ktoré súvisí s obrázkom, skúste začleniť do longtailového výrazu. Ako v príklade s levanduľovým poľom.
Nepoužívajte stále dookola rovnaké kľúčové slová. Keď píšete blogový článok, v ktorom máte napríklad 10 obrázkov, nemusíte zahrnúť kľúčovú frázu do každého alt textu.
Kombinácia alternatívny popis + názov súboru má svoju silu. Začnite optimalizovať obrázok už pri jeho pomenovaní.
Môžete ho nazvať opisne, ale nemusíte postupovať až tak detailne ako pri alternatívnom popise. Názov súboru nemá až taký vplyv na viditeľnosť v obrázkovom vyhľadávaní ako alt text. Levandulove-pole.jpg je však určite lepší názov ako obr001.jpg. Už len kvôli prehľadu vo vašej databáze obrázkov.
Chcete si overiť správnosť alternatívnych popisov, ktoré ste práve vytvorili? Vyskúšajte malý test. Oslovte kolegu alebo kohokoľvek, kto je ochotný vám pomôcť.
Prečítajte mu alt text. Jeho úlohou je predstaviť si obrázok. Pokojne môže zavrieť oči, aby mu to išlo ľahšie. Počkajte zopár sekúnd a potom mu obrázok ukážte.
Dôležitá je jeho reakcia. Ak si predstavil to, čo teraz vidí, váš alternatívny popis je v poriadku. Ak nie, zistite, v čom očakával rozdiel a upravte alt text.
Najnovšia aktualizácia článku: 29. jún 2020
Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.