Kde všade využijete tieto copywriterské techniky?
Niektoré techniky sa na seba podobajú, pretože vychádzajú z rovnakého základu. Každá je však niečím špecifická. Vyskúšajte ich čo najviac a zistite, ktorá najlepšie platí na vaše publikum.
Prvá veta musí ohúriť
Ak čitateľa neoslovia úvodné vety, nedostane sa ani k výzve na akciu. Prvá veta v texte ho musí zaujať. Aká by mala byť?
Prečo krátka? Krátke vety sa ľahšie čítajú. Keď skracujete text, robíte ho atraktívnejším pre čitateľov. A neostaňte len pri prvej vete. Skracujte, čo sa dá. Napíšte slovo namiesto frázy. Frázu namiesto vety. A vetu namiesto odseku.
Prečo motivujúca? Mala by používateľa povzbudiť, aby si prečítal celý článok. Načrtnúť, nalákať, ale neprezradiť veľa.
Pomôžte si vzorcom AIDA
Model AIDA existuje už od 19. storočia. Niektoré bežné copywriterské techniky vychádzajú práve z neho. Tento vzorec využijete, keď uvádzate nový produkt alebo službu.
Zaujmite titulkom a úvodom. Pozornosť čitateľa upútate očarujúcim nadpisom a magickou prvou vetou.
Dokážte, že poznáte potreby a problémy čitateľa. Vysvetlite mu, ako ho ovplyvňujú. A ponúknite mu službu alebo produkt ako východisko. Podrobne opíšte, ako vyriešite jeho problémy a čo vďaka vám získa. Tým vzbudíte záujem.
Používateľa už zaujalo vaše riešenie, ale ešte po ňom netúži. Ukážte mu výhody produktu alebo služby. Ideálne je, keď benefity prehľadne zoradíte pomocou odrážok. Začnite najsilnejším benefitom.
Vyzvite používateľa na akciu. Text ukončite výrazným CTA tlačidlom a textom, ktorý nabáda na akciu.
Objavte umenie storytellingu
Rozprávanie príbehov vás odlíši od konkurencie. A má aj ďalšie výhody.
Storytelling je pre ľudský mozog príjemnejší ako tvrdé fakty. Informácie vo forme príbehu sú pre zákazníkov atraktívnejšie. Počas nákupu sa riadia skôr emóciami ako vlastnosťami a funkciami produktu. A pozitívne emócie upevňujú ich dôveru.
Príbeh by mal byť reálny. Vezmite do úvahy problémy zákazníka a vysvetlite mu, ako ich vyriešite. Potrebujete hrdinu, ktorému zákazník uverí. Ste to vy a vaše riešenie: produkt, služba, značka, myšlienka.
Najprv však musíte spoznať publikum. Pochopte problémy zákazníkov. Ale aj ich ciele, sny a ambície. Vďaka tomu vytvoríte príbeh na mieru a ľudia sa s ním ľahšie stotožnia.
Klasický príbeh má úvod, konflikt a rozuzlenie. Zvážte jeho štruktúru a tempo. Môžete ho rozdeliť na viac častí a dávkovať postupne.
Len jedno publikum
Sústreďte sa len na jedno úzke publikum, ktoré si vymedzíte ešte pred tvorbou textu. Vybudujete si silnejšie puto s čitateľmi. Ľudia chcú čítať obsah, ktorý je pre nich relevantný.
V texte môžete uviesť, pre koho je vhodný. Ľudia, na ktorých necielite, tak aspoň nestratia čas jeho čítaním.
Udržte čitateľovu zvedavosť
Pozornosť čitateľa môžete prirodzene udržať viacerými spôsobmi. A to tak, že si to vôbec nevšimne. Je to ľahšie, ako si myslíte.
Na koniec odseku pridajte krátku vetu, ktorá naláka čitateľa na pokračovanie textu. Alebo odsek ukončite otázkou. Na otázky odpovedajte nejasne, až kým sa nedostanete k záveru. Čo ešte funguje?
Varovania. Ľudia citlivo vnímajú každý náznak hrozby. Načrtnite problém, ale s riešením sa neponáhľajte. Nech si čitatelia uvedomia, že problém ohrozuje aj ich. Nech sú ešte chvíľu zvedaví.
Keď príde čas, naznačte riešenie. Prezentujte výhody produktu alebo služby. Opíšte, ako používateľovi zmenia život k lepšiemu.
Vašou úlohou je udržať čitateľovu zvedavosť až do konca. Túto techniku som použil v posledných štyroch odsekoch. Prečítajte si ich ešte raz. Kľúčové vety som zvýraznil hrubým písmom.
Hlavné je predísť strate
Ľudia zvyčajne vynaložia viac úsilia, aby zmiernili stratu, než aby niečo získali. Vo svojom texte opíšte, čo čitateľ stratí, ak nevyužije vašu ponuku.
Najprv definujte problém a spomeňte všetky negatívne emócie, ktoré s ním súvisia. Potom navrhnite riešenie.
Čitateľ si uvedomí rozsah problému, ktorý ohrozuje aj jeho. Pochopí, že sa musí dostať k riešeniu. A prečíta si text až do konca, aby sa vyhol strate.
Konverzujte
Keď konverzujeme, rozprávame jednoducho. Keď píšeme, svoj prejav komplikujeme. Vaše texty by mali byť prirodzené a neformálne.
Nespoliehajte sa na prídavné mená a príslovky. Nahraďte ich akčnými slovesami, ktorými zdôrazníte priamosť a naliehavosť textu. Prečítajte si ďalšie tipy, ako písať v konverzačnom tóne.
Keď dopíšete text, nahrajte si ho. Potom si nahrávku pustite a hľadajte pasáže, pri ktorých sa treba zamyslieť nad významom. Tie prepracujte. Informácie v texte musia byť čo najjasnejšie, aby ich čitateľ ihneď spracoval.
Najnovšia aktualizácia článku: 8. december 2020
Ostaňme v kontakte
Najnovšie rady a tipy zdarma na váš e-mail.
Raz mesačne.
Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.
Podobné články