Aby ste dosiahli väčší úspech v podnikaní, potrebujete vedieť, ako myslia vaši zákazníci. Zistite, čo ich presvedčí. Tieto poznatky aplikujte do textov a ďalších prvkov na stránke.
V nákupnom procese hrajú úlohu emócie. Často zásadnú. Pocit strachu, nedostatku, túžba vyniknúť. To všetko má pôvod v psychológii. Poznáme celú škálu emócií: pozitívne aj negatívne môžu ovplyvniť nákupné rozhodnutie. Využite ich vo svoj prospech.
Presvedčiť zákazníkov dokážete aj bez nátlaku. Vyskúšajte overené techniky, ktoré vychádzajú z psychológie.
1. Spoznajte cieľovú skupinu
Úplný základ. Ak preskočíte tento krok, stratíte sa. Veľa ďalších tipov sa odvíja práve od toho, ako poznáte cieľovú skupinu.
Vezmime si príklad zo života.
Zažili ste situáciu, keď vám kolega pri obede nadšene hovoril o veciach, ktoré vás vôbec nezaujímajú? Možno máte aj spoločné témy, o ktorých radi debatujete, ale je neskoro. Dokonale vás odradil a nabudúce sa mu určite vyhnete. Sadnete si k inému kolegovi.
Rovnako to funguje v marketingu. Píšte o tom, čo zaujíma vašich potenciálnych zákazníkov. Nielen v blogu, ale aj v popise produktu a služby. Inak čitateľov spoľahlivo odradíte.
Veľmi záleží na tom, v ktorej fáze nákupného cyklu sa používateľ nachádza:
- Je úplne na začiatku? Stačia mu základné informácie.
- Blíži sa k nákupu? Poteší ho viac detailov.
Neobťažujte ho informáciami, ktoré nepotrebuje. Vystihnite moment, kedy je pripravený dozvedieť sa viac.
2. Prihovorte sa správne
Udržte pozornosť čitateľov tým, že ich vhodne oslovíte. Používajte zámená vy, vám, váš (ty, tebe, tvoj).
Dôležitú funkciu majú aj otázky. Potvrdíte nimi logiku informácií, ktoré podávate čitateľom. Ak na otázku odpoviete, čitateľ s vami musí súhlasiť. Vtedy si uvedomí, že mu rozumiete.
Aby ste sa zákazníkom správne prihovorili, spoznajte ich vyjadrovanie:
- ako hovoria o probléme,
- ako hovoria o riešení,
- ako hovoria o konkrétnom produkte, službe.
Používajte výrazy, ktoré sú zákazníkom blízke. Ich zoznam získate na rôznych fórach, v diskusiách, komentároch a recenziách. Sledujte, ako sa vyjadrujú. Ako uvažujú pri hľadaní vašich služieb a produktov.
3. Použite jednoduchý jazyk
Píšte jasne, zrozumiteľne a výstižne. Ekonomicky. Keď sa viete vyjadriť v dvoch vetách, nepredlžujte text na štyri odseky.
Skracujte. Používajte len slová, bez ktorých myšlienka stratí význam. Nič navyše. Čím jednoduchší text, tým väčšia pravdepodobnosť, že čitateľ ho pochopí správne.
Osvojte si tieto princípy:
- krátke slová namiesto dlhých,
- slová namiesto viet,
- jednoduché vety namiesto súvetí.
A jeden extra tip: bežné slová namiesto odborných.
Články ako tento raz mesačne na váš e-mail.
Odoberajte novinky.
4. Sústreďte sa na problém
Ak pochopíte skutočné problémy zákazníkov, ľahšie navrhnete efektívne riešenia. Ukážte, že poznáte problém. Že vás niekedy tiež trápil, ale už ste si s ním poradili. A teraz viete pomôcť aj ostatným.
Vy ste riešenie. Vaša služba. Váš produkt.
Ľudia nakupujú z rôznych dôvodov. Riešia problém, uspokojujú potrebu, túžbu, zmenšujú stratu. Spoznajte ich motiváciu a zamerajte sa na ňu. O riešení píšte až vtedy, keď pomenujete problém.
Zákazníci si všimnú, že im rozumiete. A to je vaša výhoda.
5. Hodnotný argument na úvod
Keď návštevník príde na stránku, ihneď ho upútajte. Nesmie hádať, čo ponúkate. Stručne a jasne vysvetlite, prečo je vaša ponuka výhodná.
Ideálne sa na to hodí nadpis.
6. Zdôraznite benefity
Opíšte výhody, ktoré prinesiete zákazníkom. Mali by súvisieť s ich potrebami a túžbami. Ako im zlepšíte život, keď využijú vašu ponuku? Pripravte si firemné benefity.
Môžete si vybrať z týchto:
- hmatateľné a merateľné (kvalita, hodnota, cena, rýchlosť, jednoduché použitie, líder na trhu),
- emocionálne a psychologické (potešenie zmyslov, sebavedomie, novinka, atraktivita),
- marketingové (ušetriť náklady, získať zákazníkov, zarobiť viac, preskočiť konkurenciu, ušetriť čas).
Benefity nemusia byť výnimočné. Ale presvedčivé áno.
7. Vyzvite na akciu
Už som spomínal, že návštevník vašej stránky nesmie hádať, čo ponúkate. Rovnako nesmie hádať, čo má urobiť. Má sa registrovať? Vyplniť formulár? Pridať produkt do košíka? Jasne napíšte, čo od neho požadujete.
Výzva na akciu je kľúčový prvok webu. Postarajte sa o to, aby vynikla. Aby ju nikto neprehliadol.
Ideálne je výzvu testovať. Text aj tlačidlo. Jeho farbu, tvar a pozíciu na stránke.
8. Upravte text tak, aby sa dal skenovať
Nehľadajte spojitosť s klasickým skenerom. Zlepšite čitateľnosť textu tak, aby sa dal ľahko skenovať očami. Používateľom uľahčíte vnímanie obsahu.
Dôležitá je forma, v ktorej odovzdáte informácie. Dodržte jednoduché pravidlá:
- krátke odseky,
- podnadpisy,
- odrážky alebo číslovanie,
- zvýraznené časti textu,
- dostatok prázdneho miesta medzi riadkami a odsekmi.
9. Pomôžte si konkrétnymi údajmi
Štatistiky a čísla dokážu presvedčiť viac, ako by ste čakali. Výborne fungujú dáta z výskumov. Ak žiadne nemáte, nič sa nedeje. V textoch môžete zdôrazniť napríklad tieto údaje:
- koľko eur ročne zákazník ušetrí,
- koľko času navyše denne získa,
- ako rýchlo sa mu ozvete,
- ako rýchlo vyriešite jeho problém,
- koľkým zákazníkom ste už pomohli.
Čísla pútajú pozornosť, pretože narúšajú jednotvárnosť textu. Vyniknú medzi písmenami. Číslovaný zoznam je najobľúbenejší typ nadpisu.
10. Využite pravidlo troch
Číslo 3 nájdete v príbehoch, známych historických citátoch aj reklamných sloganoch. Nie je to náhoda.
Trojka je najmenšie číslo, pomocou ktorého v texte vytvoríte predvídateľnú schému. Vzorec, ktorý publikum ľahko pochopí.
Tri postavy, deje či udalosti zdôraznia text alebo jeho časť. Informácia v tejto podobe je zaujímavejšia, čitatelia ju rýchlejšie spracujú a dlhšie si ju zapamätajú.
Ako využijete pravidlo troch v copywritingu? Uveďte 3 hlavné firemné benefity alebo 3 najdôležitejšie vlastnosti produktu. Prípadne ho zakomponujte do sloganu.
11. Nedráždite zákazníka
Tento tip až tak nesúvisí s copywritingom, ale s psychológiou určite áno.
Akí sú ľudia na webe? Netrpezliví. Veď to tiež poznáte. Ľahko sa nahneváte, keď niečo nejde podľa predstáv. Keď vypadne internet alebo sa stránka načítava pridlho.
Nedovoľte, aby zákazník podľahol negatívnym emóciám. Neznesie žiadne chyby. A teraz (výnimočne) nemyslím len gramatické. Proces od návštevy stránky po potvrdenie objednávky musí byť bezchybný. Používateľa nesmie nič vyrušiť, nahnevať, odradiť.
Časté sú chyby pri vyplnení formulára alebo v košíku. Návštevník urobí všetko správne a aj tak ho nepustíte ďalej.
Výsledok? Odíde. Fakt nečakajte trpezlivosť.
Základné pravidlá:
- rýchle načítanie webu,
- jednoduchá navigácia na stránke,
- rýchly nákupný proces,
- správne zobrazenie v mobile.
12. Budujte si autoritu
Ako dokázať, že patríte medzi autority v odbore? Nasilu to nepôjde.
Budovanie autority zvyčajne trvá dlho. Ale keď sa vám to podarí, pocítite výhody. Na stránku doplňte konkrétne argumenty:
- certifikáty,
- ocenenia,
- akreditácie,
- ratingy,
- logá partnerov,
- počet odberateľov či followerov.
Najlepšie však fungujú textové recenzie a referencie. Aktívne si ich pýtajte od spokojných zákazníkov. Inak ich nikdy nezískate a budete v nevýhode oproti konkurentom.
Pokojne vymyslite darček pre zákazníka, ktorý napíše recenziu produktu. Pretože produkty s množstvom pozitívnej odozvy od reálnych ľudí sa predávajú jedna radosť. Keď sú zákazníci spokojní, je to pre vás najlepšia reklama.
Čitatelia vás budú považovať za autoritu aj vďaka vzdelávaniu. Tvorte užitočný obsah, ktorý im reálne pomôže.
13. Pracujte so strachom
Strach je silná emócia, ktorá vplýva na ľudské správanie. Preto ho v žiadnom prípade nezneužite.
Práca so strachom neznamená, že návštevník utečie z vašej stránky s traumou. Radšej sa zamerajte na jednoduché finty, ktoré v ňom túto emóciu jemne vyvolajú.
Napríklad časové obmedzenie zľavy. Zákazník sa zľakne, že zľavu zmešká a rozhodne sa rýchlejšie. Takto presvedčíte ľudí, ktorí už sú pripravení nakúpiť. Len čakajú na správny čas.
14. Budujte si dôveryhodnosť
Dôvera je základ vzťahu medzi predávajúcim a klientom. Bez dôvery od vás nikto nenakúpi. Ľudia vám neposkytnú osobné a platobné údaje.
Ale platí to aj naopak. S dôverou dosiahnete vyššie predaje. Verní zákazníci minú viac peňazí.
Uistite sa, že máte transparentný web. Uveďte kontaktné údaje, aby sa k vám používatelia ľahko dopracovali ako k vlastníkovi stránky. Nezabudnite na podmienky vrátenia alebo výmeny tovaru a čo najviac ich zjednodušte. A neskrývajte žiadne poplatky.
Záver
Ak chcete ľudí presvedčiť a získať viac zákazníkov, naučte sa efektívne pracovať s ich emóciami. Pomôžu vám techniky, ktoré majú pôvod v psychológii.
Copywriting a psychológia idú dokopy. Spoznajte svoju cieľovú skupinu a hneď dostanete niekoľko nápadov, ako presvedčiť bez nátlaku. Stačí ich šikovne využiť. A nezneužiť.
Najnovšia aktualizácia článku: 8. december 2020
Užitočný článok? Nenechajte si ujsť ďalšie
Najnovšie rady a tipy zdarma na váš e-mail.
Raz mesačne.
Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.
Podobné články