Keď navrhujete vyhľadávacie kampane alebo prerábate štruktúru rozsiahleho účtu, pracujete s množstvom dát. Potrebujete nástroj, v ktorom všetko detailne pripravíte. Jednou z možností je Excel.
Jeho prínos pri správe kampaní si uvedomuje aj Google. Umožní vám sťahovať všetky možné dáta vo formátoch pre Excel priamo z Ads. Čo si takto stiahnete?
- kompletné štatistiky
- zoznam kampaní, reklamných skupín a reklamných textov
- zoznam kľúčových slov
- hľadané výrazy
- prehľady
- históriu zmien
Odporúčam kombinovať Excel s Google AdWords Editorom, ktorý slúži napríklad na rýchle offline zmeny v kampaniach. Jednoduchým kopírovaním a vkladaním prenesiete kostru kampane z Excelu do Editora. To platí aj pre reklamné texty.
Používanie Excelu vám nezaručí splnenie cieľov, ktoré ste si určili. Ale pomôže vám optimalizovať kampane, odhaliť problémy a príležitosti.
Štruktúra kampane
Základnú štruktúru kampane tvoria reklamné skupiny, kľúčové slová a vstupné stránky. Môžete k nim priradiť aj reklamné texty či vylučujúce kľúčové slová.
Prehľadná tabuľka v Exceli je ideálna na zobrazenie a kontrolu tejto štruktúry. Práca s bunkami je intuitívna. Štruktúru ľahko upravíte a doplníte.
Pred vytvorením štruktúry sa vám zíde podrobná analýza kľúčových slov. Ak ich neanalyzujete priamo v nástroji, ktorý je na to určený, môžete ich triediť v Exceli. Stiahnete si ich z Plánovača kľúčových slov, ale aj z môjho obľúbeného Ubersuggest. V bunkách ihneď uvidíte mesačný objem vyhľadávania, odporúčané cenové ponuky a ďalšie údaje.
Reklamné texty
Do inzerátu v Google Ads po novom pridáte až 3 nadpisy a 2 popisy. Do tabuľky v Exceli pridajte tieto stĺpce:
- nadpis 1,
- nadpis 2,
- nadpis 3,
- popis 1,
- popis 2,
- cesta 1,
- cesta 2,
- cieľová URL adresa.
V riadkoch postupne vypĺňajte jednotlivé bunky. Vytvoríte tak zoznam inzerátov, ktoré môžete použiť v kampani.
Aby Google schválil vaše reklamy, musíte dodržať jeho pravidlá. Jedným z nich je maximálny počet znakov. Každý riadok má svoj limit. Využite funkciu LEN, vďaka ktorej ho neprekročíte. Do prázdnej bunky vpíšte =LEN(pozícia bunky).
Príklad: Chcete si chcete overiť dĺžku prvého nadpisu, ktorý sa nachádza v bunke B2. Do prázdnej bunky, v ktorej sa zobrazí počet znakov, napíšte =LEN(B2). Ak vám vyšlo číslo 30 a menej, limit ste splnili.
Hľadané výrazy
Analýza hľadaných výrazov za dlhšie obdobie je priamo v Google Ads skoro nemožná. Minimálne veľmi zdĺhavá a otravná. Síce vidíte podrobné štatistiky, ale to je všetko. Jednotlivé výrazy môžete pridať do kampane alebo vylúčiť. Nemáte žiadne pokročilé možnosti.
Dáta potrebujete triediť. Priebežne mazať. Upraviť podľa vlastných kritérií či farebne zvýrazniť. Práca v Exceli vám to umožní. V hľadaných výrazoch tak nájdete príležitosti, ktoré posunú výkonnosť kampaní na vyššiu úroveň.
Reporty
Štatistiky z Google Ads si v Exceli ľahko prispôsobíte. Či už farebnou úpravou, alebo iným formátovaním.
Aj históriu zmien upravíte tak, aby vyzerala čitateľne. Po stiahnutí z Google Ads pôsobí na prvý pohľad veľmi neprehľadne. Všetky bunky majú rovnakú šírku a zoznam zmien sa zobrazuje len čiastočne. Stačí však doslova pár sekúnd a výsledok je oveľa profesionálnejší.
PPC reporty zvyčajne obsahujú grafy. Môžete s nimi pracovať priamo v Google Ads. Alebo v iných nástrojoch. Aj Excel ponúka rôzne typy grafov, takže vám tiež pomôže pri reportingu.
Funkcie v Exceli, s ktorými sa oplatí pracovať
Kontingenčná tabuľka patrí k najobľúbenejším funkciám Excelu. Nájdete ju v sekcii Vložiť. Pri správe PPC má bohaté využitie. Viete vďaka nej rôzne kombinovať dáta a vytiahnuť z nich to, čo potrebujete.
Na čo slúži a ako ju vytvoríte sa dozviete v článku od PPC Hero.
Podmienené formátovanie zmení formát buniek podľa dát. Riadi sa pravidlami, ktoré sami nastavíte. Využijete ho napríklad vtedy, keď chcete zistiť, ktoré časti dňa vám prinášajú najviac konverzií.
V Google Ads vyberte Prehľady – Preddefinované prehľady (dimenzie) – Čas – Hodina dňa. Zvoľte rozsah dátumov, stiahnite prehľad a otvorte ho v Exceli. Podmienené formátovanie nájdete v sekcii Domov. Označte údaje v stĺpci Konverzie a formátujte podľa farebnej škály.
Excel vyfarbí celý stĺpec a vytvorí heatmapu. Ja som zvolil kombináciu zelená-biela-červená. Najvyššie hodnoty v tabuľke sú v zelených odtieňoch, podpriemerné v červených.
Na ktorej pozícii dosahujete najlepšie výsledky? Stiahnite si prehľad kampaní a vytvorte z neho kontingenčnú tabuľku. Medzi riadky pridajte priemernú pozíciu. Do sekcie Hodnoty vyberte kliknutia, zobrazenia, cenu a konverzie. Prípadne aj hodnotu konverzií.
Vráťte sa do tabuľky a pravým tlačidlom kliknite na ľubovoľný riadok v stĺpci s pozíciami. Vyberte možnosť Zoskupiť: začiatok 0, koniec 4, podľa 1.
Z mojich dát vyplýva, že reklamy na 3. až 4. pozícii boli efektívnejšie ako o pozíciu vyššie. Minuli menej a priniesli viac konverzií.
Máte pred sebou tabuľku plnú dát a strácate sa v tom, do ktorého stĺpca vlastne pozeráte? Využite funkciu Ukotviť priečky v sekcii Zobraziť. Ukotviť môžete horný riadok, prvý stĺpec alebo ľubovoľnú časť tabuľky.
Vybrané bunky sa pri scrollovaní ani nepohnú. Vďaka prehľadnejšiemu zobrazeniu ušetríte čas. Nemusíte sa stále vracať do hlavičky.
Záver
Excel je pre mnohých neodmysliteľný pomocník pri správe PPC účtu. Keď v ňom zlepšíte prácu s kampaňami, ich tvorba, analýza výkonnosti či reporting vám pôjdu rýchlejšie. Pri odhalení problému budete vedieť, ktorá funkcia vám umožní jeho bližší rozbor.
Navyše, Excel viete šikovne kombinovať s Google AdWords Editorom. Nemusíte tak strácať čas zdĺhavým pridávaním jednotlivým reklamných skupín a inzerátov priamo v Google Ads.
Užitočný článok? Nenechajte si ujsť ďalšie
Najnovšie rady a tipy zdarma na váš e-mail.
Raz mesačne.
Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.
Podobné články