Ako na kľúčové slová v článku? Pridajte ich na týchto 10 miest

SEO copywriting | Martin Sobek | 19. 2. 2018

kľúčové slová v článku

Píšete nový článok a snívate o tom, že získa najvyššie pozície vo vyhľadávači? Nebude to ľahké. Dôležitú úlohu zohrajú kľúčové slová. Použite ich správne a dajte Googlu jasný signál, pri ktorých frázach má zobraziť váš obsah.

Vyhľadávače na čele s Googlom prinášajú čo najviac relevantné výsledky. Preto tvorte užitočný obsah. V absolútnej väčšine prípadov platí, že čo je prospešné pre používateľa, vyhovuje aj vyhľadávačom.

 

Hneď na úvod upozorňujem: nesnažte sa Google oklamať. Dnes je čoraz chytrejší. Hravo odhalí pokusy o manipulovanie výsledkov vyhľadávania pomocou kľúčových slov.

 

Doba podobných techník je dávno za nami. Tvorba www stránok a SEO sa dnes uberajú úplne iným smerom. Našťastie.

 

vyhľadávač Google

Mýty a fakty o hustote kľúčových slov

Koľkokrát môžete použiť kľúčové slovo v článku? Určite neplatí, že čím viackrát, tým vyššia pozícia vo vyhľadávači. Ak si to ešte stále niekto myslí, kruto sa mýli.

 

O hustote kľúčových slov sa vášnivo diskutuje, ale netreba sa upínať na konkrétne percentá. Matt Cutts z Googlu upozornil už v roku 2011, že väčšina copywriterov a SEO expertov sa na túto tému pozerá zo zlého uhla. Viac zaváži relevancia a kvalita obsahu.

 

Zapamätajte si dve základné pravidlá práce s kľúčovými slovami v texte:

 
 

Keď použijete kľúčové slovo, musí to byť nenápadné. Nie umelé. Nepridávajte ho len preto, aby tam bolo. Google dokáže rozoznať skloňovanie, synonymá a príbuzné výrazy. Váš obsah pochopí aj vtedy, keď hlavnú frázu nahradíte inou.

 

Text, ktorý obsahuje kľúčové slovo v rozumnej miere, sa ľahšie číta. To vyhovuje čitateľom aj Googlu.

 

Opačný prípad je akési zahlcovanie článku výrazmi, na ktoré sa chcete umiestniť vo vyhľadávači. V angličtine to znie jednoduchšie: keyword stuffing. Verte, že mnohým bývalým fanúšikom tejto techniky dnes naskakuje husia koža, keď o nej počujú.

 

Keby ste texty zapĺňali kľúčovými slovami, Google by to vnímal ako snahu ovplyvniť výsledky vyhľadávania. A tú trestá. Zníži pozíciu daného článku alebo ho úplne odignoruje.

 

Uznávam, že niektoré frázy sa nahrádzajú ťažko. Sú špecifické, nemajú synonymá a nevystihnú ich ani príbuzné výrazy. Čo teraz?

 

Ak nenájdete vhodný ekvivalent kľúčového slova, pracujte s tým hlavným. Skúste ho začleniť do longtailových výrazov a skloňujte. Nepoužívajte ho len v základnom a najhľadanejšom tvare.

 

longtail

Ideálna hustota kľúčových slov teda neexistuje. Ich správne použitie v článku vám síce automaticky nezaistí prvú prirodzenú pozíciu, pretože Google zohľadňuje veľa ďalších faktorov. Ale aspoň vás nediskvalifikuje už na štarte.

 

Na ktorých miestach v článku by sa mali objaviť hlavné frázy?

1. Meta titulok

Meta titulok sa zobrazí vo výsledkoch vyhľadávania a na karte v prehliadači. Google kladie veľký dôraz na jeho prínos pre používateľa. Preto tu umiestnite kľúčové slovo.

 

A ideálne čo najviac na začiatku meta titulku. Google môže jeho časť odseknúť a používateľ tak nemusí vidieť kľúčovú frázu, ktorá sa nachádza na konci.

 

Dbajte na to, aby sa meta titulky na vašom webe neopakovali. Pre každú podstránku vytvorte originálny. Berte to ako príležitosť použiť viac kľúčových slov na toto extra dôležité miesto. Ale zároveň použite len relevantné výrazy, ktoré vystihujú danú podstránku.

2. Meta popis

Meta popis kedysi priamo vplýval na pozíciu vo vyhľadávači. Dnes už nemá túto moc. Jeho úlohou je upútať a presvedčiť používateľa, aby klikol na váš článok.

 

Keď používateľ zadá výraz do Googlu a vy ten istý použijete v meta popise, zobrazí sa hrubým písmom. Používateľ si tak ľahšie všimne súvislosť medzi svojím dopytom a vaším obsahom. Viac ho to láka kliknúť. A mieru prekliknutia Google považuje za významný faktor.

 

meta popis v Googli

 

Tu sa ešte zastavím pri meta kľúčových slovách. Autori obsahu značku meta keywords radi zneužívali. Zapĺňali ju frázami od výmyslu sveta, ktoré čo i len trošku súviseli s ich stránkou. Google to však už úplne ignoruje. Ak chcete získať lepšie hodnotenie webu, vypĺňaním tohto tagu strácate čas.

3. Nadpis H1

Čo platí pre meta titulok, platí aj pre hlavný nadpis H1. Kľúčové slovo by malo byť čo najviac na začiatku. Ale nemusíte sa tým vždy riadiť na 100 %.

 

Napísali ste úderný nadpis, ktorý zaujme, ale kľúčovú frázu máte niekde v strede alebo na konci? Zahoďte starosti. Stavte na svoj pocit a použite nadpis, ktorý sa zapáči čitateľom.

4. Podnadpisy H2/H3

Ak napíšete dlhší článok, rozdeľte ho podnadpismi. Udržíte pozornosť čitateľov a pridáte ďalšie miesta, na ktoré sa hodia kľúčové slová.

 

Čím viac relevantných podnadpisov H2 a H3 vytvoríte, tým pestrejšie môžete pracovať s kľúčovými slovami. Zamerajte sa na príbuzné výrazy a synonymá. Hlavné kľúčové slovo môžete začleniť do dlhšej frázy a vytvoriť tak longtailový výraz.

 

podnadpisy

5. Prvý odsek

Prvý odsek v článku je dôležitý, preto v ňom nevynechajte kľúčové slovo. Môžete písať princípom obrátenej pyramídy. To znamená, že podstatné informácie uvediete hneď na začiatku. Potom ich rozvíjate a dopĺňate.

 

Ale aj keď zvolíte iný štýl, pridajte kľúčovú frázu do prvého odseku. Podľa analýzy Search Engine Journal je to overená SEO technika.

6. Záver článku

Rovnako postupujte na konci článku. Môže to byť klasický posledný odsek, ale záver sa dá poňať aj ako:

 
  • sumár v odrážkach,
  • zhrnutie v celých vetách.
 

Tak či tak, spomeňte kľúčovú frázu. Opäť platí, že ju môžete vyskloňovať alebo nahradiť synonymom.

Články ako tento raz mesačne na váš e-mail.

Odoberajte novinky.

7. Telo článku

Hlavný výraz by sa mal objaviť aj v samotnom tele článku. Teraz nerátam úvod a záver, o ktorom už bola reč.

 

Koľkokrát ho môžete použiť v texte? Závisí od rozsahu. V článku s 300 slovami povedzme dvakrát až trikrát. V dlhších článkoch aj viac.

 

Stačí ich rozmiestniť rovnomerne a prirodzene a Googlu nebude prekážať, že ich tam máte viackrát. Len ich nepridávajte umelo, čiže kvôli vyhľadávačom.

8. Anchor text

Anchor text má vystihnúť obsah, na ktorý odkazuje. Je to text, na ktorý sa dá kliknúť.

 

Máte veľa možností, ako napísať anchor text. Jednou z nich je kľúčové slovo, ktoré súvisí s obsahom odkazu. Ale je fajn, keď stavíte na pestrosť a využijete viaceré spôsoby.

 

Určite neplatí, že pri každom výskyte kľúčového slova treba odkázať na nejakú stránku. A už vôbec nie na tú istú. Pôsobí to veľmi rušivo na čitateľa.

9. URL adresa

V redakčnom systéme si ľahko upravíte URL adresu, aby sa automaticky nezhodovala s názvom článku.

 

Môžete ju skrátiť len na kľúčovú frázu. Čiže www.vasweb.sk/klucove-slovo je dobrá voľba. Ale nie povinnosť.

 

Kratšia URL adresa pôsobí lepšie ako dlhá, ktorá presne kopíruje nadpis. Je čitateľnejšia, sumarizuje obsah a vynikne aj v príspevkoch na sociálnych sieťach.

 

kľúčové slovo v URL adrese

10. Alternatívny popis obrázkov

Google nevie čítať obrázky. Napriek tomu sa môžete spoľahnúť na jeho obrázkové vyhľadávanie. Ako je to možné?

 

Používatelia často hľadajú len obrázky. Funguje to na rovnakom princípe ako pri textovom obsahu: na základe kľúčových slov. Obrázky vám môžu priniesť relevantnú návštevnosť. Preto nepodceňujte ich alternatívne popisy.

 

Alternatívnym textom naznačíte Googlu, čo obrázok vyjadruje. Potom ho správne zaradí do vyhľadávania.

 

Kľúčové slovo v alternatívnom popise je preto výhodou. Ale netlačte ho tam nasilu. Snažte sa naozaj opísať to, čo je na obrázku.

 

Spomeniem aj názov súboru. Tiež by mal vyjadriť obsah obrázka. A ideálne s kľúčovým slovom. Elektricky-radiator.jpg je lepší názov ako obr1.jpg.

Záver

Ešte jeden krátky sumár. Kľúčové slová v článku patria na týchto 10 miest:

 
  • meta titulok,
  • meta popis,
  • nadpis H1,
  • podnadpisy H2 a H3,
  • prvý odsek,
  • záver článku,
  • telo článku,
  • anchor text,
  • URL adresa,
  • alternatívny popis obrázkov.
 

Teraz už viete, ktoré časti textu sú vhodné na použitie kľúčových fráz. Je to pre vás dobrý štart, ale dbajte hlavne na kvalitu obsahu a jeho prínos pre čitateľa. Potom sa nemusíte báť, že sa váš článok neobjaví v Googli.

 

Tieto tipy neplatia len pre blogové články, ale pre akýkoľvek dlhší text. Môžete sa nimi riadiť pri popise služby alebo produktu.

 

Najnovšia aktualizácia článku: 18. apríl 2022

Dostaňte svoje články do Googlu

Absolvujte 9-dňový e-mailový kurz zdarma.

Získate návod krok za krokom, ako postupovať, aby Google zobrazil vaše články na vysokých pozíciách.

Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.

Podobné články

Referencie

Začiatkom roka 2019 sme sa rozhodli, že potrebujeme zmenu a skúsime reklamu v Googli, ktorá bola pre nás veľkou neznámou. Výsledky spolupráce s Klucove-slova.sk zhrniem do jedného slova: TOP. Podnikanie sme rozbehli v iných číslach. Počet objednávok nám narástol o 70 % a spolupráca je pre nás veľkým prínosom. Ceníme si aj rýchle reakcie na naše požiadavky, profesionálny prístup, spoľahlivosť a dobre mienené rady.

Oplotenienakluc.sk, PPC reklama

Náš web si žiadal dizajnovú aj obsahovú úpravu a Klucove-slova.sk sme oslovili s požiadavkou na nové, pútavejšie texty. Dodané texty sa nám páčili a splnili svoj účel aj z hľadiska optimalizácie pre vyhľadávače, keď v SEO teste dosiahli 91 %.

Ceremony.sk, SEO copywriting

Môžem potvrdiť, že firma Klucove-slova.sk nám vylepšila štatistiky nad očakávanie. Efektívne rozdeľuje a spravuje financie na Google reklamu. Oceňujem ochotnú komunikáciu a rýchle reakcie na potrebné zmeny v účte. Veľmi ma teší aj taká pridaná hodnota, akou sú rady na vylepšenie webových stránok. Môžem len odporučiť.

Markizy.sk, PPC reklama

Najnovšie články