Ako sa firmy od seba odlíšia a prilákajú vlastných zákazníkov? Nie je dôležité len to, čo komunikujú. Veľkú pozornosť musia venovať tomu, ako komunikujú.
- čo poviete a napíšete = hlavná myšlienka
- ako to poviete a napíšete = komunikačný tón
Originálny komunikačný tón si môže vytvoriť hocijaká firma. V akomkoľvek odbore. Dbajte, aby to bol tón na mieru vašej cieľovej skupine. Nie vážny za každú cenu. Nie vtipný za každú cenu. Prispôsobte sa.
Každý tone of voice vyvoláva emócie. Majú zaujať čitateľov a podporiť dôveru zákazníkov. Tieto emócie si budú spájať s vašou značkou. Sledujte, ako vaši konkurenti komunikujú so svojím publikom. Môžete sa inšpirovať, ale nekopírujte.
Komunikačný tón zavediete do textov pomocou copywritingu. Texty budú ľahšie a príjemnejšie na čítanie. Zábava však nie je jediná cesta, ako to dosiahnuť. Každý vtip si dvakrát premyslite, aby nevyznel trápne.
Od svojho komunikačného tónu môžete občas odbočiť. Nemusíte sa ho držať ako kliešť. Ale robte to nenápadne. Žiadne výrazné odchýlky neodporúčam. Vyhnite sa im hlavne v najviac viditeľných častiach textu:
- v nadpise a podnadpisoch,
- v úvode a závere,
- vo výzve na akciu,
- v meta popise.
Ako presne prepojíte komunikačný tón s copywritingom?
Komunikačný tón používate aj v bežnom živote. A ani o tom neviete. Už ste si vytvorili ten firemný a aplikujete ho v textoch? Vždy je to len tón z konverzácie v písomnej forme. Mali by ste písať v konverzačnom tóne, ktorý je pre ľudí najviac prirodzený. Denne ním komunikujú doma aj v práci.
Tone of voice používajte tak, aby texty pôsobili autenticky a spontánne. Nie silene. Ako na to?
Píšte jednoducho
Vyberajte zrozumiteľné slová, ktorým vaši čitatelia rozumejú. Inak nedočítajú text do konca. Pri čítaní ťažkých výrazov a nejasných textov ľahko stratia pozornosť. A začnú sa venovať niečomu inému.
Oslovujte čitateľov
Kľúčom k osloveniu čitateľa sú zámená ako vy, váš, vám alebo ty, tvoj, tebe. Aj výber vykania/tykania je veľmi dôležitý pri nastavení komunikačného tónu.
Skracujte
Ľudia podvedome používajú krátke slová a vety, aby im druhí rozumeli. Nikto dobrovoľne nerozpráva v zložených súvetiach. Okrem Laca Borbélyho.
Svoje myšlienky rozdeľte do krátkych viet a odsekov, aby ich čitatelia rýchlejšie pochopili. Ak si niekto trikrát prečíta vetu a stále v nej nenájde pointu, nabudúce váš článok odignoruje.
Odseky a veľa bodiek = veľa viet. Každá bodka značí koniec a dovolí čitateľovi oddýchnuť si na chvíľu od spracúvania myšlienok. Nikto neprestane čítať v strede vety. Čo keď čitateľovi náhle zazvoní mobil alebo pípne práčka? Musí čítanie prerušiť. Krátkymi vetami mu umožníte, aby nemusel prestať v strede myšlienky.
Skracovanie je veľmi dôležitý proces pri písaní každého textu. Publikovaná verzia by mala byť kratšia ako prvý koncept.
Používajte otázky
V každodennom živote sa veľmi veľa pýtame. Otázky v texte vtiahnu čitateľov do deja. Budia dojem, že sú to práve oni, kto sa pýta.
Píšte v činnom rode
V bežnej reči používame aj trpný rod. Nesmie sa však dostať na úroveň formálneho úradného jazyka. Texty v činnom rode sú oveľa sviežejšie a dynamickejšie. Čitatelia ich ľahšie pochopia.
Zapojte obrázky a video
Vizuálny obsah povie viac ako 1 000 slov. Toto klišé ste už asi počuli. Ale naozaj funguje.
Keď chcete priateľom priblížiť, ako super ste sa zabavili minulý piatok na tom koncerte, namiesto dlhého rozprávania im ukážete fotky a videá. A oni si hneď vedia predstaviť, aká tam bola atmosféra.
Rovnakú funkciu majú obrázky a videá v texte. Hlavne dátové infografiky, ktorých popularita je obrovská. Na sociálnych sieťach ľudia lajkujú a zdieľajú infografiky 3-krát viac ako iný typ obsahu.
Formátujte
Formátovanie je skvelý spôsob, ako do textu zapojiť prácu s hlasom. Tu je niekoľko príkladov:
- tučné písmo naznačuje dôraz,
- pauzu dosiahnete krátkymi vetami (časté bodky), podnadpismi a obrázkami,
- časté bodky nahrádzajú aj tempo reči,
- otáznik alebo výkričník menia melódiu vety,
- odrážky a číslovanie sprehľadňujú text.
Záver
Vaši čitatelia sa nechcú nudiť. Copywritingom v nich vyvoláte správne emócie, vďaka ktorým vás nezaradia na čierny zoznam nepresvedčivých značiek. K takým si nikdy nevybudujú dôveru a potrebný vzťah.
Vhodným komunikačným tónom docielite presný opak. Efektívne ho prepojíte s copywritingom a uvediete do praxe originálny tone of voice.
Aby vám neušli ďalšie články
Najnovšie rady a tipy zdarma na váš e-mail.
Raz mesačne.
Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.
Podobné články