Ak tvoríte obsah na web, musíte sa postarať o jeho optimalizáciu, prispôsobiť ho publiku a vymyslieť aj niečo kreatívne. Nikdy to nie je ľahká úloha. Potrápi aj skúseného copywritera.
Prečo potrebujete kreativitu?
- upútate publikum
- komunikujete originálne
- odlíšite sa od konkurencie
Prečo sa vám zíde optimalizácia?
V dlhších textoch, napríklad v jadre článku, nie je také náročné spojiť SEO s kreativitou. Podľa mojich skúseností stačí písať tak, aby ste ani nad jedným príliš nepremýšľali. Ide to celkom prirodzene. Samozrejme, potrebujete prax. Začiatočník to tak hravo nezvládne.
Ako SEO obmedzuje kreativitu
Problém nastáva pri krátkych textoch, ktoré Google limituje počtom znakov. Hlavne pri meta titulku a meta popise. Ich úlohou je zaujať používateľa a priviesť ho na stránku, takže sú veľmi dôležité.
Dajte si pri nich pozor na odporúčané znakové limity. 65 až 70 znakov pre meta titulok a 155 až 160 znakov pre meta popis. Inak Google nezobrazí celé znenie.
Písanie týchto útržkov už nejde tak prirodzene. Musíte viac premýšľať, testovať a editovať. Zaberie to dosť času, aj keď sú to kratučké texty. Meta titulok je zvyčajne jedna veta a meta popis dve až tri.
SEO však neobmedzuje kreativitu len počtom znakov. Ďalším odporúčaním je použiť kľúčové slovo. Dokonca ideálne na začiatku spomínaných meta značiek.
Vy však potrebujete aj originálnosť, aby ste zaujali čitateľov vo výsledkoch vyhľadávania. Váš článok budú obklopovať ďalšie články na rovnakú tému. Pravdepodobne s rovnakými kľúčovými slovami.
Google vám túto situáciu postupne uľahčuje. Už rozumie skloňovaniu kľúčových slov, synonymám a kontextu.
Čo sa páči publiku, páči sa aj Googlu
Najprv myslite na čitateľov, potom na vyhľadávače. Avšak skvelou správou je, že čo sa páči používateľom, to ocení aj Google. Jeho zámerom je dostať na najlepšie pozície obsah, ktorý ľudia považujú za užitočný.
Veď si len predstavte opačnú situáciu. Keby ste museli prehľadať výsledky vyhľadávania až po ôsmu stranu, kým by ste našli, čo hľadáte. To by Google nikto nepoužíval.
Preto zistite, čo trápi vaše publikum. Akýkoľvek nápad na nový článok môže byť super, ale niekedy len z vášho pohľadu. Pretože publikum rieši iné problémy.
Hľadajte na rôznych fórach a v špecializovaných skupinách na sociálnych sieťach, kde sa pohybuje vaša cieľová skupina. Overenou pomôckou je nástroj BuzzSumo. Po zadaní kľúčového slova objavíte obsah, ktorý najviac upútal čitateľov. Je jasné, že dané témy považujú za dôležité.
Môžete prehľadať blogy a sociálne profily vašich konkurentov a pátrať po obsahu, ktorý ľudia najviac zdieľajú a komentujú. Všímajte si, ktoré témy konkurenti vôbec nepokrývajú a pritom viete, že publikum sa o ne zaujíma. Sú to ideálne nápady na nové články.
Obsah, ktorý mapuje potreby a túžby publika, musíte k danému publiku dostať. Využite na to rôzne spôsoby: podľa toho, kde sa nachádza vaša cieľová skupina.
Potrebujete okamžitý dosah? Organické vyhľadávanie vám nepomôže. Obsahu chvíľu trvá, kým sa usadí v Googli. Radšej využite sociálne siete alebo e-mail marketing.
Google zaregistruje prvé desiatky návštev článku, zaradí ho k správnym hľadaným výrazom a keď sú čitatelia spokojní (čítajú a zdieľajú, vykonajú akciu), obsah sa dostane na popredné pozície.
Čo sa páčilo ľuďom, ocenil aj Google. Je to zjednodušený príklad, ale na ukážku stačí.
Chytľavé alebo optimalizované? Aj tu rozhodne vaše publikum
Chytľavé meta titulky a meta popisy chcete preto, aby ste na stránku dostali čo najviac zvedavých čitateľov. Ale potrebujete ich aj optimalizovať, aby Google zobrazil obsah a dal vám vôbec šancu niekoho na stránku dostať.
Túto dilemu za vás vyrieši publikum:
- Nachádza sa hlavne na sociálnych sieťach? Píšte kreatívne.
- Vyhľadáva najmä cez Google? Zíde sa vám dôraz na SEO. Ale pozor, aj tak sa odlíšte od konkurencie.
Môžete skúsiť oba spôsoby. Raz vytvoríte kreatívnejšie texty, inokedy viac optimalizované. Dáta, napríklad v Google Analytics, vám ukážu správnu cestu. Sledujte výkonnosť rôznych štýlov a zistíte, čo ľudia preferujú.
Pri písaní dodržte správny postup a nerobte všetko naraz. Optimalizácia je skoro až posledná činnosť, ktorá vás pri tvorbe obsahu čaká. Inšpirujte sa návodom krok za krokom, ktorý vám ušetrí čas a efektívne vás prevedie celým procesom.
A čo jadro článku? Uistite sa, že sa zhoduje so SEO odporúčaniami. Ak píšete vo Wordpresse, použite plugin Yoast SEO. Automaticky získate nielen hodnotenie, ale aj konkrétne odporúčania, čo treba vylepšiť, aby boli texty ľahšie čitateľné a lepšie optimalizované.
Záver
Kreativita pri písaní a optimalizácia textu pre vyhľadávače sa dajú zladiť. Tieto dva prístupy sa zdajú úplne odlišné. Prvý vyznáva voľnosť, druhý má pomerne prísne pravidlá. Ale vedia sa harmonicky dopĺňať. Ich kombináciou vznikne pútavý obsah, ktorý čitatelia ľahko nájdu vo vyhľadávači.
Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.
Podobné články