Meta značky (tagy) sú zvyčajne útržky textov, ktoré opisujú podstránku. Pomáhajú vyhľadávačom pochopiť, o čom je daný obsah. Zároveň poskytujú informácie o stránke používateľom, ktorí ju našli vo výsledkoch vyhľadávania (SERP). Sú to metadáta: dáta o dátach na vašom webe.
Správne používanie meta tagov patrí k základom on-page SEO. Môžu pomôcť viditeľnosti vašej stránky v SERP.
Väčšinou ich nenájdete priamo na stránke, ale v jej zdrojovom kóde. Zdrojový kód si v prehliadači Chrome zobrazíte klávesovou skratkou Ctrl+U. Vo Firefoxe kliknite pravým tlačidlom a vyberte Zobraziť zdrojový kód stránky.
Ako na kľúčové slová v meta tagoch
Pre texty na webe aj samotné meta značky platí, že nie je vyslovene nutné, aby ste v nich sledovali presný výskyt kľúčových slov. Google vníma váš obsah komplexnejšie. Skúma skôr tému, o ktorej píšete. Hlavné kľúčové slovo v základnom tvare v meta titulku vás automaticky neposunie na vyššiu pozíciu.
Dôležitý je však aj pohľad používateľa. Ak v meta titulku či meta popise trafíte hľadaný výraz, máte väčšiu šancu, že sa dočkáte návštevy webu. Kľúčové slová v meta značkách tak priamo nerozhodujú o pozícii v Googli, stále však lákajú používateľov.
Google sa zdokonaľuje, SEO sa mení. Vyvíja sa aj dôležitosť jednotlivých meta značiek. V tomto krátkom zozname nájdete také, ktoré sa používajú najviac. Niektoré nemajú prívlastok meta, ale súvisia so SEO a zobrazujú sa v zdrojovom kóde.
Meta titulok
Najdôležitejší zo všetkých meta tagov z hľadiska SEO. Google mu venuje najviac pozornosti a vníma ho ako faktor pri radení výsledkov vyhľadávania. Meta title je značka, ktorú vidíte aj mimo SERP. Slúži ako názov karty v prehliadači.
Meta titulok vplýva na mieru prekliknutia z vyhľadávania. Funguje v ňom ako nadpis podstránky. Aj podľa neho Google určí, o akej téme píšete. Preto by každá podstránka mala mať originálny meta titulok, ktorý ju vystihuje.
Ako som už spomenul, Google sa zlepšil v určovaní používateľského zámeru. V meta titulku už nutne nepotrebujete hlavné kľúčové slovo v základnom tvare, aby vyhľadávač spojil váš obsah s hľadaným výrazom. Stačí vám tematická relevancia.
Ak kľúčové slovo použijete, umiestnite ho čo najviac na začiatok titulku. Ale tak, aby pôsobilo prirodzene.
A čo rozsah? Odporúčam najviac 55 – 60 znakov. Vtedy máte istotu, že ich Google zobrazí všetky. Rozsah si skontrolujte v nástroji, ktorý ponúka ukážku SERP. Napríklad vo WordPress plugine Yoast SEO. Alebo skúste Page Title Pixel Meter. Nemeria počet znakov, ale pixelov.
Meta popis
Meta popis (description) mal kedysi veľký význam a priamo vplýval na hodnotenie webu. Dnes má inú, ale stále dôležitú úlohu. Ovplyvňuje mieru prekliknutia z organického vyhľadávania.
Nadviažte ním na obsah stránky a meta titulok. Čím presvedčivejší meta popis napíšete, tým viac používateľov klikne na vašu stránku. Čo je jeho úlohou?
- pútavo opísať obsah stránky
- motivovať na kliknutie
Do meta popisu pridajte výzvu na akciu. Ideálne so zaujímavým benefitom, ktorému používateľ neodolá.
Rátajte však s tým, že Google niekedy nahradí váš popis textom priamo zo stránky. Závisí od toho, čo sa viac zhoduje s hľadaným výrazom. A čo viac prospeje používateľovi.
Kľúčové slovo v meta description nevplýva na pozíciu vo vyhľadávači. Ale keď ho používateľ hľadá v rovnakom alebo podobnom tvare, zobrazí sa hrubým písmom. A to vám môže pomôcť získať návštevníka.
Odporúčam maximálny rozsah 155 až 160 znakov.
Nadpisy H1 – H6
Týmito tagmi označte nadpisy a podnadpisy podľa logickej postupnosti. Hlavný nadpis je H1. Každé ďalšie číslo značí nižšiu úroveň. Tým vytvoríte hierarchiu a pomôžete vyhľadávačom určiť, ktoré časti obsahu sú dôležitejšie a ktoré menej.
Keď text rozdelíte na odseky a pridáte podnadpisy, vytvoríte prehľadnejší obsah. Postupnosť nadpisov musí byť prirodzená pre čitateľa:
- nadpis H1 opisuje, o čom je stránka,
- podnadpisy H2 – H6 opisujú, o čom sú príslušné odseky.
Nadpis H1 sa nemusí presne zhodovať s meta titulkom, aj keď majú rovnakú funkciu. Mali by však na seba nadväzovať. Aby používateľ vedel, že sa z výsledkov vyhľadávania dostal na správnu stránku. H1 patrí k faktorom, ktoré Google používa pri radení organických výsledkov.
Kľúčové slová v nadpisoch a podnadpisoch použite, ak nevyzerajú umelo. Podnadpisy sú vhodným miestom na longtailové a príbuzné frázy, a takisto vplývajú na hodnotenie stránky.
Tu sa prejavuje jedna z výhod dlhšieho textu. Čím dlhší obsah, tým viac podnadpisov. A tým viac hľadaných výrazov, pri ktorých Google zobrazí váš článok.
Rozsah pri nadpisoch H1 – H6 nerozhoduje. Tieto značky sa nezobrazia nikde inde, len na vašej stránke. Napíšte ich podľa toho, aký rozsah vyhovuje vašim čitateľom.
Alternatívny popis obrázkov
Google nevie prečítať obrázky na webe. Nedokáže ich vidieť ľudským okom. Nevie, čo je na nich napísané. A napriek tomu ich správne zaradí vo svojom obrázkovom vyhľadávaní.
Ako to robí? Pomocou alternatívneho popisu obrázkov. Opíšte v ňom, čo vidíte na obrázku. Môžete pridať aj kľúčové slovo. Ale iba vtedy, keď s ním naozaj súvisí. Google používa alt text ako faktor pri radení výsledkov obrázkového vyhľadávania.
Ako vyzerá správny alternatívny popis? Stručne informuje o obsahu obrázka. A nie je dlhší ako jedna krátka veta.
Alt text sa vám zíde hlavne vtedy, keď tvoríte vlastné obrázky. Grafy, screenshoty, infografiky či fotky. Prezentujte ich vo výsledkoch vyhľadávania a zaistíte si viac návštevníkov.
Meta kľúčové slová
A na záver jeden prachom zapadnutý meta tag. Pred rokmi sa z neho dalo vyťažiť, ale dnes už nedáva zmysel.
Tvorcovia stránok zapĺňali túto meta značku všetkými možnými kľúčovými slovami. Niektoré súviseli so skutočným obsahom webu, niektoré len veľmi okrajovo. Týmto neférovým spôsobom sa snažili získať vyššiu návštevnosť. Meta kľúčové slová totiž často rozhodovali o pozícii vo vyhľadávači.
Google však na podvod prišiel a rázne ho zatrhol. Meta kľúčové slová už nie sú aktuálne. Nemajú žiadny vplyv na pozíciu v SERP. Dajú sa príliš ľahko zneužiť, a preto ich Google úplne ignoruje. Nemusíte s nimi strácať čas.
Sumár: Ako meta tagy vplývajú na SEO?
- Meta titulok je z pohľadu SEO najdôležitejší meta tag.
- Meta popis motivuje používateľa, aby navštívil stránku a vplýva na mieru prekliknutia.
- Nadpisy a podnadpisy H1 – H6 informujú Google, o akých témach píšete na danej podstránke.
- Vďaka alternatívnym popisom sa vaše obrázky dostanú do vyhľadávača.
- Meta kľúčové slová nemusíte používať vôbec.
Najnovšia aktualizácia článku: 14. august 2022
Užitočný článok? Nenechajte si ujsť ďalšie
Najnovšie rady a tipy zdarma na váš e-mail.
Raz mesačne.
Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.
Podobné články