Meta titulok (meta title) je meta značka, ktorá plní podobnú funkciu ako nadpis. Informuje čitateľov a vyhľadávače o obsahu stránky, ideálne čo najpresnejšie a najpútavejšie. V zdrojovom kóde ho nájdete ako <title>text meta titulku</title>.
Kde sa meta titulok zobrazuje?
Oproti druhej hlavnej meta značke, ktorou je meta popis, sa titulok zobrazí aj priamo na stránke. A to v hlavičke prehliadača ako názov stránky.
Dôležitejšie však je, že meta titulok funguje ako nadpis vo výsledkoch vyhľadávania v Googli. Vyhľadávač ho zvýrazní väčším písmom, modrou farbou a po kliknutí vás presmeruje na danú stránku.
Meta title nájdete:
- vo výsledkoch vyhľadávania v Googli,
- v prehliadači ako názov stránky,
- v záložkách prehliadača.
Prečo je meta titulok dôležitý?
1. Prvá časť obsahu, ktorú uvidí používateľ
Keď používateľ vyhľadáva cez Google, meta titulok mu udrie do očí ako prvý. Je zvýraznený väčším písmom, inou farbou a dá sa naň kliknúť.
Pokaziť prvý dojem sa nevypláca. Ani v živote, ani na internete. Preto napíšte originálny a atraktívny meta titulok, ktorý vynikne medzi konkurenčnými odkazmi.
2. Vplýva na rozhodnutie kliknúť
Okrem meta titulku sa vo výsledkoch vyhľadávania zobrazí aj meta popis a URL adresa. Ale ako som už dvakrát spomínal, titulok je z týchto prvkov jednoznačne najvýraznejší.
Preto patrí k hlavným dôvodom, prečo používateľ klikne na vybraný odkaz. Rozhoduje sa podľa toho, či titulok súvisí s hľadaným výrazom. Ak áno, musí zaujať. Preto píšte pútavo a naznačte, čo môže návštevník očakávať po príchode na web.
Ak ho neoslovíte, vyberie si z ponuky konkurencie.
3. Vyhľadávač ho vníma ako nadpis
Google považuje meta title za dôležitejší prvok ako hlavný nadpis s označením H1. Práve titulok vníma ako názov, čiže nadpis stránky.
Napíšte výstižný titulok a dajte vyhľadávaču vedieť, o čom je vaša stránka. On sa už postará o to, aby ju zobrazil pri relevantných hľadaných výrazoch.
4. Patrí k hlavným SEO faktorom
Meta titulok je jedným z najvýznamnejších on-page SEO faktorov. A práve kombinácia týchto faktorov vplýva na to, v akom poradí Google zobrazí výsledky vyhľadávania.
Pozícia vo vyhľadávaní je pre váš úspech kľúčová. Keď sa nezobrazíte na prvej strane, akoby vás nikto nebral vážne. Len veľmi málo používateľov preskúma ďalšie strany.
Čím vyššie sa umiestnite, tým viac návštevníkov a potenciálnych zákazníkov získate. Preto nikdy nepodceňujte silu meta titulku. Môže vám zabezpečiť lepšie predaje.
5. Dokáže zvýšiť CTR
Ďalším faktorom, ktorý Google zohľadňuje, je miera prekliknutia z výsledkov vyhľadávania. Čím viac kliknutí získate, tým sa zdá byť váš obsah užitočnejší.
Ale pozor. Vysokú CTR musíte potvrdiť aj priamo na stránke. Nestačí, že sa používateľ dostane na web, mal by na ňom stráviť aj čo najviac času. To je už úloha kvalitného a hodnotného obsahu.
Ale CTR je dobrý začiatok. Vhodný meta titulok ju dokáže výrazne pozdvihnúť a láka čitateľov na váš web.
Ako správne vytvoriť meta title? 10 overených tipov
1. Skontrolujte dĺžku
Predstavte si, že sa po dopísaní článku dlho trápite s presnou podobou meta titulku. A keď ho konečne odošlete vo finálnej verzii, na druhý deň zistíte, že Google ho vo vyhľadávaní skrátil.
Začnem tým, že neexistuje žiadny presný limit znakov. Google sa totiž riadi pixelmi. Niektoré znaky sú prirodzene širšie a zaberú viac miesta. Navyše, rozdiel je aj v desktopovej a mobilnej verzii toho istého titulku.
Hľadajte zlatý stred. Správny titulok je dostatočne dlhý na to, aby vystihol obsah stránky. Ale aj dostatočne krátky, aby ho Google neodstrihol. Nič nepokazíte maximálnou dĺžkou 55 až 60 znakov.
Kratší meta titulok má viacero výhod. Vyzerá lepšie, ľahšie sa číta a Google ho zobrazí celý. Nenahradí jeho koniec tromi bodkami. Podľa štúdie od Backlinko, ktorá analyzovala 5 miliónov výsledkov vyhľadávania, najvyššiu CTR majú titulky v rozmedzí 15 až 40 znakov.
2. Pridajte kľúčové slovo
Meta title je jedným z prvkov na stránke, do ktorých rozhodne patrí kľúčové slovo. Použite ho však prirodzene. A ideálne na začiatku, aj keď to nie je pravidlo.
Kľúčové slovo do titulku nevkladáte len kvôli vyhľadávaču, ktorý vyhodnocuje relevantnosť jednotlivých výrazov. Je dôležité aj z pohľadu používateľa.
Ten chce rýchlo nájsť odpoveď na svoju otázku a zisťuje, ktoré frázy súvisia s vyhľadávaním. Keď v titulku nájde kľúčové slovo, váš obsah mu ihneď padne do oka.
3. Ponúknite benefit
Obsah stránky môžete vyjadriť aj tak, že do titulku zahrniete hlavný benefit. Sústreďte sa na to, čo používateľ získa, keď navštívi danú stránku.
Benefity často vyvolávajú emócie a aj v tom spočíva ich sila. Podľa spomínanej štúdie od Backlinko dosiahli titulky s pozitívnou alebo negatívnou emóciou o 7 % vyššiu CTR.
4. Zaujmite a presvedčte
Odkaz na vašu stránku vo výsledkoch vyhľadávania tvoria len tri prvky. Meta titulok, URL adresa a meta popis. Tie rozhodnú, či používateľa presvedčíte na kliknutie.
Ak tieto prvky nie sú atraktívne, nepomôže vám ani prvá pozícia v Googli.
Aký by mal byť titulok, aby zaujal?
- originálny, aby vynikol medzi konkurenčnými odkazmi
- relevantný, aby sa zhodoval so zámerom používateľa
- pútavý, aby lákal na kliknutie
5. Použite čísla
Číslovaný zoznam je najobľúbenejší typ nadpisu. A keďže meta title plní rovnakú funkciu, tiež sa v ňom oplatí použiť číslo.
Čísla narúšajú monotónnosť textu a ihneď zachytia pozornosť čitateľa. Navyše, číslo v titulku signalizuje, že článok je prehľadný.
Takýto typ meta titulku ľahko využijete na blogu. Niektoré články môžu súvisieť len s určitým rokom: sumár, novinky či trendy. Potom ich stačí aktualizovať a zmeniť rok v titulku.
6. Vyskúšajte otázku
Otázky podporujú zvedavosť, čím lákajú pozornosť používateľa.
Opäť si pomôžem štúdiou od Backlinko, ktorá preskúmala 5 miliónov výsledkov vyhľadávania. Meta titulky s otázkou mali v priemere až o 14 % vyššiu mieru prekliknutia.
7. Vyzvite na akciu
Výzvu na akciu vídam častejšie v meta popise, ale pokojne ju obsiahnite už do titulku. Použite slová, na ktoré vaši zákazníci rýchlo zareagujú.
Výzva na akciu patrí ku kľúčovým prvkom na stránke. Ak ju textovo zladíte s titulkom, o to väčšiu odozvu môžete získať.
8. Spolupracujte s meta popisom
Meta popis by mal nadviazať na titulok. Mali by sa navzájom dopĺňať a vytvoriť úderné duo. Také, ktoré používateľa presvedčí, že sa oplatí navštíviť váš web.
V žiadnom prípade nesmie nastať situácia, že titulok zaujme, ale meta popis odradí. Ak ich dáte správne dokopy, popisom znásobíte silu titulku a zvýšite šancu na kliknutie.
9. Názov firmy alebo webu nepíšte na začiatok
Značka je v marketingu veľmi užitočná a keď ju zákazníci poznajú, vplýva na ich rozhodnutie kliknúť.
V meta title sa však oplatí začať skôr kľúčovým slovom. Google totiž zvykne automaticky pridať názov webu na koniec titulku, aby používateľ rýchlejšie odlíšil jednotlivé stránky.
Výnimkou je vaša úvodná stránka. Tam značka na začiatku titulku dáva zmysel.
10. Titulok sa nemusí zhodovať s nadpisom H1
Meta titulok a hlavný nadpis H1 sú často úplne rovnaké. Nie je to chyba, pretože plnia tú istú funkciu:
- nadpis H1 funguje ako názov podstránky na vašom webe,
- meta title funguje ako názov podstránky vo vyhľadávači.
Nie je však nutné, aby sa presne zhodovali. Kým pri titulku musíte dodržať maximálny rozsah, na stránke vás nič neobmedzuje.
Nadpis H1 môže byť dlhší a kreatívnejší. Jednoznačne by však mal nadviazať na meta title, aby používateľ vedel, že sa z Googlu preklikol na správnu stránku.
Záver
Meta titulok dokáže prilákať návštevníkov a potenciálnych zákazníkov na vašu stránku. Má zásadný vplyv na SEO a pomôže vám vyšplhať sa o pár priečok vyššie vo výsledkoch Googlu.
Vytvorte titulok, ktorý ihneď upúta pozornosť. A presvedčí používateľa, že na vašej stránke nájde odpoveď na svoju otázku.
Užitočný článok? Nenechajte si ujsť ďalšie
Najnovšie rady a tipy zdarma na váš e-mail.
Raz mesačne.
Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.
Podobné články