Viete, ako vám pomôže obsahový audit webu? [šablóna]

Obsahový marketing | Martin Sobek | 1. 10. 2018 | INFOGRAFIKA

obsahový audit webu

Máte prehľad o tom, aký obsah sa nachádza na vašej stránke? Obsahový audit zvyčajne predchádza tvorbe content marketingovej stratégie. Ale pokojne mu venujte čas aj inokedy. Stačí poznať odpovede na zopár otázok a môžete sa doň pustiť.

Na audit obsahu nepotrebujete firemný blog alebo sekciu s novinkami. Obsahom sú aj popisy produktov a služieb či rôzne podstránky, ktoré návštevníka vedú po konverznej ceste.

 

V tomto článku nájdete odpovede na základné otázky, ktoré súvisia s obsahovým auditom. Na lepšiu ilustráciu si zdarma stiahnite šablónu auditu s vypracovaným príkladom v Exceli (formát .xls).

Stiahnite si šablónu na obsahový audit

Prehľadná tabuľka v Exceli zdarma.

Čo je to obsahový audit a koľko zaberie času?

Obsahový audit webu si predstavte ako inventúru v obchode. Cieľom je zistiť, aký obsah máte na stránke a vyhodnotiť jeho prínos. Tieto poznatky využijete pri plánovaní nového obsahu.

 

Rozsah auditu si zvoľte sami. Časová náročnosť závisí od toho, ako podrobne sa mu chcete venovať. Čo môžete kontrolovať?

 
  • celý web – podstránku po podstránke
  • časť webu – napríklad obsah, ktorý ste pridali v roku 2018
  • predajné podstránky alebo popisy produktov
  • firemný blog
  • meta tagy – meta titulky, meta popisy, alternatívne popisy obrázkov
 

Počas auditu sa nevenujte len číslam, ale aj kvalite obsahu. Analyzujte jeho prednosti, nedostatky a zisťujte, či plní svoj účel. To všetko si zapisujte do tabuľky, kde môžete dáta triediť a filtrovať. Odporúčam pracovať v Exceli alebo Google Sheets.

Kedy potrebujete audit obsahu?

Prečo je audit dôležitý a užitočný?

  • zbavíte sa neaktuálneho obsahu
  • zlepšíte čitateľnosť
  • zlepšíte SEO
  • zvýšite priemerný čas na stránke a znížite bounce rate
  • odstránite nefunkčné odkazy

Ktoré metriky vás budú zaujímať?

V šablóne nájdete kvantitatívne aj kvalitatívne metriky. To znamená tvrdé dáta aj subjektívne hodnotenie. Vyberte tie, ktoré sa vám hodia. Alebo pridajte vlastné. Berte do úvahy ciele jednotlivých podstránok.

 
  • aktuálnosť (časová aj informačná), kvalita spracovania, hodnota pre čitateľa
  • používateľské správanie – počet návštev, bounce rate, priemerný čas na stránke
  • sociálne siete – lajky, zdieľania, tweety
  • SEO – hlavné kľúčové slovo, pozícia v Googli, počet spätných odkazov, počet a funkčnosť odkazov na stránke, meta tagy (text, dĺžka, prípadne šírka v pixeloch), dĺžka URL adresy, percento duplicitného obsahu
  • rozsah, čitateľnosť a použiteľnosť – počet slov, skóre čitateľnosti, formátovanie, gramatika, štylistika, rýchlosť načítania stránky
  • blog – kategória, autor, typ obsahu, téma, nadpis, počet podnadpisov, počet obrázkov, počet komentárov pod článkom, fáza nákupného cyklu
  • CTA a konverzie – výzva na akciu, počet kliknutí na CTA, konverzný pomer
  • voliteľné

Stiahnite si šablónu na obsahový audit

Prehľadná tabuľka v Exceli zdarma.

Nástroje, ktoré vám urýchlia prácu

  • Screaming Frog: Zobrazí všetky URL adresy na stránke a poskytne podrobné informácie o každej z nich. Do 500 URL zdarma. Platenú verziu prepojíte s Google Analytics.
  • Google Analytics: Základný nástroj na webovú analytiku. Získate cenné dáta, ktoré si môžete stiahnuť.
  • Shared Count: Informácie o lajkoch a zdieľaniach na sociálnych sieťach.
  • Siteliner: Odhalí duplicitný obsah v rámci stránky. Napríklad zhodné popisy produktov v e-shope. Zdarma do 250 podstránok.
  • Broken Link Check: Upozorní vás na nefunkčné odkazy na stránke.

Záver: Výstupy z obsahového auditu

  • prehľadná tabuľky s dátami
 

Nezabudnite označiť každú podstránku štítkom, aby ste vedeli, čo s ňou treba urobiť. Ponechať bez zmeny, vylepšiť (poznačte si, čo konkrétne), prípadne odstrániť.

 
  • obsah, ktorý je OK
 

Označte konkrétne URL adresy alebo celé sekcie webu, ktoré sú v poriadku a chcete na ne nadviazať.

 
  • obsah, ktorý treba upraviť
 

Z tabuľky vyplynie aj obsah, ktorý chcete aktualizovať, kvalitnejšie spracovať či zlepšiť z hľadiska SEO.

 
  • plán zmien
 

Tu máte 2 možnosti, ako postupovať. Prvou je Eisenhowerova metóda. Úkony si rozdelíte na dôležité, nedôležité, naliehavé a nenaliehavé. Najprv sa pustíte do tých, ktoré sú dôležité a urgentné. Nedôležité a nenaliehavé dokončíte na záver. Táto metóda je vhodná, keď si naplánujete zmeny ako pridať titulnú fotku ku každému článku, doplniť meta popisy do všetkých podstránok, skrátiť všetky meta titulky a podobne.

 

Nehodí sa však, keď prerábate podstránku za podstránkou. A na každej meníte niečo iné. Vtedy si do tabuľky pridajte ešte jednu kolónku, v ktorej uvediete prioritu. Budete vedieť, že máte začať zmenami s najvyššou prioritou.

 
  • porovnanie s ďalšími analýzami
 

Závery obsahového auditu porovnajte s analýzou kľúčových slov. Zistíte, ktoré témy ste ešte nespracovali. Pri porovnaní s analýzou konkurencie prídete na to, ktoré témy máte spracované horšie. Ale aj na to, ktoré konkurencia nepokrýva. Využite to.

 

ako vám pomôže obsahový audit

Najnovšia aktualizácia článku: 24. júl 2019

Stiahnite si šablónu na obsahový audit

Prehľadná tabuľka v Exceli zdarma.

Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.

Podobné články

Referencie

Začiatkom roka 2019 sme sa rozhodli, že potrebujeme zmenu a skúsime reklamu v Googli, ktorá bola pre nás veľkou neznámou. Výsledky spolupráce s Klucove-slova.sk zhrniem do jedného slova: TOP. Podnikanie sme rozbehli v iných číslach. Počet objednávok nám narástol o 70 % a spolupráca je pre nás veľkým prínosom. Ceníme si aj rýchle reakcie na naše požiadavky, profesionálny prístup, spoľahlivosť a dobre mienené rady.

Oplotenienakluc.sk, PPC reklama

Náš web si žiadal dizajnovú aj obsahovú úpravu a Klucove-slova.sk sme oslovili s požiadavkou na nové, pútavejšie texty. Dodané texty sa nám páčili a splnili svoj účel aj z hľadiska optimalizácie pre vyhľadávače, keď v SEO teste dosiahli 91 %.

Ceremony.sk, SEO copywriting

Môžem potvrdiť, že firma Klucove-slova.sk nám vylepšila štatistiky nad očakávanie. Efektívne rozdeľuje a spravuje financie na Google reklamu. Oceňujem ochotnú komunikáciu a rýchle reakcie na potrebné zmeny v účte. Veľmi ma teší aj taká pridaná hodnota, akou sú rady na vylepšenie webových stránok. Môžem len odporučiť.

Markizy.sk, PPC reklama

Najnovšie články