Na audit obsahu nepotrebujete firemný blog alebo sekciu s novinkami. Obsahom sú aj popisy produktov a služieb či rôzne podstránky, ktoré návštevníka vedú po konverznej ceste.
V tomto článku nájdete odpovede na základné otázky, ktoré súvisia s obsahovým auditom. Na lepšiu ilustráciu si zdarma stiahnite šablónu auditu s vypracovaným príkladom v Exceli (formát .xls).
Stiahnite si šablónu na obsahový audit
Prehľadná tabuľka v Exceli zdarma.
Čo je to obsahový audit a koľko zaberie času?
Obsahový audit webu si predstavte ako inventúru v obchode. Cieľom je zistiť, aký obsah máte na stránke a vyhodnotiť jeho prínos. Tieto poznatky využijete pri plánovaní nového obsahu.
Rozsah auditu si zvoľte sami. Časová náročnosť závisí od toho, ako podrobne sa mu chcete venovať. Čo môžete kontrolovať?
- celý web – podstránku po podstránke
- časť webu – napríklad obsah, ktorý ste pridali v roku 2018
- predajné podstránky alebo popisy produktov
- firemný blog
- meta tagy – meta titulky, meta popisy, alternatívne popisy obrázkov
Počas auditu sa nevenujte len číslam, ale aj kvalite obsahu. Analyzujte jeho prednosti, nedostatky a zisťujte, či plní svoj účel. To všetko si zapisujte do tabuľky, kde môžete dáta triediť a filtrovať. Odporúčam pracovať v Exceli alebo Google Sheets.
Kedy potrebujete audit obsahu?
Prečo je audit dôležitý a užitočný?
- zbavíte sa neaktuálneho obsahu
- zlepšíte čitateľnosť
- zlepšíte SEO
- zvýšite priemerný čas na stránke a znížite bounce rate
- odstránite nefunkčné odkazy
Ktoré metriky vás budú zaujímať?
V šablóne nájdete kvantitatívne aj kvalitatívne metriky. To znamená tvrdé dáta aj subjektívne hodnotenie. Vyberte tie, ktoré sa vám hodia. Alebo pridajte vlastné. Berte do úvahy ciele jednotlivých podstránok.
- aktuálnosť (časová aj informačná), kvalita spracovania, hodnota pre čitateľa
- používateľské správanie – počet návštev, bounce rate, priemerný čas na stránke
- sociálne siete – lajky, zdieľania, tweety
- SEO – hlavné kľúčové slovo, pozícia v Googli, počet spätných odkazov, počet a funkčnosť odkazov na stránke, meta tagy (text, dĺžka, prípadne šírka v pixeloch), dĺžka URL adresy, percento duplicitného obsahu
- rozsah, čitateľnosť a použiteľnosť – počet slov, skóre čitateľnosti, formátovanie, gramatika, štylistika, rýchlosť načítania stránky
- blog – kategória, autor, typ obsahu, téma, nadpis, počet podnadpisov, počet obrázkov, počet komentárov pod článkom, fáza nákupného cyklu
- CTA a konverzie – výzva na akciu, počet kliknutí na CTA, konverzný pomer
- voliteľné
Stiahnite si šablónu na obsahový audit
Prehľadná tabuľka v Exceli zdarma.
Nástroje, ktoré vám urýchlia prácu
- Screaming Frog: Zobrazí všetky URL adresy na stránke a poskytne podrobné informácie o každej z nich. Do 500 URL zdarma. Platenú verziu prepojíte s Google Analytics.
- Google Analytics: Základný nástroj na webovú analytiku. Získate cenné dáta, ktoré si môžete stiahnuť.
- Shared Count: Informácie o lajkoch a zdieľaniach na sociálnych sieťach.
- Siteliner: Odhalí duplicitný obsah v rámci stránky. Napríklad zhodné popisy produktov v e-shope. Zdarma do 250 podstránok.
- Broken Link Check: Upozorní vás na nefunkčné odkazy na stránke.
Záver: Výstupy z obsahového auditu
- prehľadná tabuľky s dátami
Nezabudnite označiť každú podstránku štítkom, aby ste vedeli, čo s ňou treba urobiť. Ponechať bez zmeny, vylepšiť (poznačte si, čo konkrétne), prípadne odstrániť.
Označte konkrétne URL adresy alebo celé sekcie webu, ktoré sú v poriadku a chcete na ne nadviazať.
- obsah, ktorý treba upraviť
Z tabuľky vyplynie aj obsah, ktorý chcete aktualizovať, kvalitnejšie spracovať či zlepšiť z hľadiska SEO.
Tu máte 2 možnosti, ako postupovať. Prvou je Eisenhowerova metóda. Úkony si rozdelíte na dôležité, nedôležité, naliehavé a nenaliehavé. Najprv sa pustíte do tých, ktoré sú dôležité a urgentné. Nedôležité a nenaliehavé dokončíte na záver. Táto metóda je vhodná, keď si naplánujete zmeny ako pridať titulnú fotku ku každému článku, doplniť meta popisy do všetkých podstránok, skrátiť všetky meta titulky a podobne.
Nehodí sa však, keď prerábate podstránku za podstránkou. A na každej meníte niečo iné. Vtedy si do tabuľky pridajte ešte jednu kolónku, v ktorej uvediete prioritu. Budete vedieť, že máte začať zmenami s najvyššou prioritou.
- porovnanie s ďalšími analýzami
Závery obsahového auditu porovnajte s analýzou kľúčových slov. Zistíte, ktoré témy ste ešte nespracovali. Pri porovnaní s analýzou konkurencie prídete na to, ktoré témy máte spracované horšie. Ale aj na to, ktoré konkurencia nepokrýva. Využite to.
Najnovšia aktualizácia článku: 24. júl 2019
Stiahnite si šablónu na obsahový audit
Prehľadná tabuľka v Exceli zdarma.
Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.
Podobné články