7 mýtov o obsahovom marketingu. Nedajte sa nimi pomýliť

Obsahový marketing | Martin Sobek | 5. 3. 2018

mýty o obsahovom marketingu

Obsahový marketing sa v slovenskom online prostredí udomácňuje čoraz viac. Je to však pomerne nový prístup, ktorému nerozumie každý. Preto sa o ňom šíria mýty. Nenechajte sa nimi odradiť.

Content marketing je zložitý proces. Aj bez toho, aby o ňom kolovali nepravdy. A to dokonca dvojaké. Niektoré šíria ľudia, ktorí s ním nemajú žiadne skúsenosti. Iné sú o tom, že tento druh marketingu nefunguje. Tie si najčastejšie vypočujete od ľudí, ktorí obsahu neveria. Alebo s ním neuspeli.

 

Áno. Sú aj takí, čo neuspeli. Zvyčajne preto, že to zabalili priskoro. Nevydržali.

 

Toto je 7 častých mýtov o content marketingu. S niektorými ste sa možno stretli aj vy. Uvediem ich na pravú mieru.

1. mýtus – Najťažšie je začať

Začať s obsahovým marketingom od nuly je náročné. Nepochybne. Už len zvažovanie tohto kroku zaberie veľa času. A to vás ešte čaká plánovanie. Stanovenie cieľov. Tvorba obsahovej stratégie, redakčného kalendára, obsahového tímu a ďalšie činnosti.

 

postup obsahovej stratégie

Na začiatku je toho dosť. Preto sa vám môže zdať, že keď zvládnete prípravnú fázu, realizácia už bude hračka. A to je omyl.

 

Na obsahovom marketingu je najťažšie vydržať. Tvoriť obsah dlhodobo. Nenechať sa rozladiť tým, že výsledky prichádzajú pomaly.

 

Ani to plánovanie nie je jednorazové. Po ňom nasleduje tvorba, propagácia a vyhodnocovanie. A zase všetko dookola. Content marketing je cyklický proces. Keď s ním začnete, berte to ako záväzok. Prestať neodporúčam.

2. mýtus – Obsahový marketing funguje, aj keď služby a produkty nie sú kvalitné

Bez kvality nefunguje žiadny marketing. Vaša propagácia môže byť perfektná, ale vždy rozhoduje skúsenosť zákazníka s produktom alebo službou.

 

Dobrý produkt sa môže ujať aj bez masívnej propagácie. Naopak to neplatí. Ľudí síce nalákate na jednorazovú kúpu. Ale keď ich nepresvedčíte kvalitou, viac od vás nenakúpia. A neodporučia to ani svojim známym.

 

Najprv si overte, že vaša ponuka skutočne pomáha a rieši problémy zákazníkov. Ešte predtým, ako ju budete ospevovať v článkoch a natáčať špičkové videá. Každá negatívna recenzia znehodnotí časť vašej snahy.

3. mýtus – Tvorba obsahu je najdôležitejší proces

Ťažko povedať, čo je v obsahovom marketingu najdôležitejšie. Tvorí ho niekoľko procesov a žiadny vyslovene nevyčnieva.

 

Keby ste kládli dôraz len na tvorbu, mali by ste užitočné články, ale bez propagácie by sa vôbec nemuseli dostať k vášmu publiku. A písať len tak, pre seba? To nedáva zmysel.

 

Obsah musíte najprv dôkladne naplánovať. Stanovte si ciele, ktoré reálne viete dosiahnuť. Potom je na rade kvalitná tvorba a efektívna propagácia. A na záver treba všetko vyhodnotiť.

 

Každý z týchto procesov je dôležitý a nenahraditeľný. Ani jeden by ste nemali podceniť a už vôbec nie ignorovať. Pristupujte k nim rovnomerne.

 

činnosti v obsahovom marketingu

4. mýtus – Content marketing sa dá úplne delegovať

Kľúčové slovo tohto mýtu: spolupráca.

 

Zveriť obsah cudzím ľuďom a viac sa nestarať? To nepôjde. Obsahového marketingu sa nikdy úplne nezbavíte. Aj keď ho nerobíte priamo vo firme, ale s pomocou externého špecialistu alebo agentúry.

 

Za výstupy je zodpovedná vždy vaša firma. Články, infografiky a videá si zákazníci spoja s vašou značkou. Nie so špecialistami, o ktorých ani netušia, že to všetko robia za vás.

 

Spolupráca s externým obsahovým marketérom vám môže vyhovovať. Ale mala by fungovať ako partnerstvo. S tvorcom obsahu treba pravidelne komunikovať. Najprv musí spoznať vašich zákazníkov a zistiť o firme všetky dôležité informácie.

 

Agentúra s vami potrebuje prebrať aj postupy a výsledky. Plánovať, vyhodnocovať. Nemôže robiť content marketing celkom samostatne. Teda môže. Ale asi to nebude presne podľa vašich predstáv.

 

Externú spoluprácu si často vyberiete preto, lebo nemáte čas. Agentúra vás od tohto problému odbremení. Ale nikdy nie úplne.

5. mýtus – Prínos obsahového marketingu sa nedá merať

Keď tvoríte obsahovú stratégiu, v prípravnej fáze vás čaká nastavenie cieľov. Ujasnite si, ako ich budete merať. Ku každému cieľu pridajte metriky na sledovanie.

 

V obsahovom marketingu viete zmerať:

 
  • či sa zvýšila návštevnosť webu,
  • koľko nových kontaktov ste získali,
  • ktoré podstránky prinášajú zákazníkov,
  • koľko zákazníkov nakúpilo opakovane.
 

Problém nastáva iba vtedy, keď si za cieľ stanovíte zvýšenie povedomia o značke. To sa meria naozaj ťažko. Nevidíte, aké emócie za monitorom prejavuje ten, kto napríklad číta váš firemný blog. Pri budovaní značky sledujte zmienky na sociálnych sieťach či počet priamych prístupov na stránku v Google Analytics.

 

ciele obsahového marketingu

6. mýtus – Dáme ľuďom know-how zdarma a prídeme o prácu

Na prvý pohľad oprávnená námietka. Akú motiváciu majú ľudia nakúpiť, keď dostanú všetko rovno na podnose a zdarma?

 

Odpoviem protiotázkou. Keď vám stavbár pošle návod na stavbu domu, zvládnete to sami? Asi nie. Nebudete riskovať. Pretože čítať je jedna vec, správne pochopiť a urobiť druhá. A ďalší dôvod: Keby ste sa do toho pustili, ako dlho by vám to trvalo?

 

Ľudia zvyčajne nemajú čas ani schopnosti, aby sami robili odborné veci, v ktorých sa nevyznajú. Oveľa jednoduchšie je pre nich objednať si vaše služby a produkty.

 

Podľa obsahu zdarma môžu potenciálni zákazníci posúdiť vašu odbornosť. Ak ich presvedčíte, budú vás považovať za expertov. Vaša dôveryhodnosť porastie. A ľudia nakúpia len od toho, komu veria.

 

Navyše, zdarma nemusíte ponúkať celé svoje know-how. Ani to neodporúčam. Podľa článku na Copyblogger.com sa bezplatný obsah hodí vtedy, keď informuje cieľovú skupinu o vašej hodnote:

 
  • ukazuje skúsenosti a výsledky,
  • vzbudzuje túžbu po produkte alebo službe,
  • zvýhodňuje vás oproti konkurencii.
 

Naopak, informácie zdarma neponúkajte, ak je ťažké ich získať a môžu výrazne zmeniť život alebo biznis vášho zákazníka. Zarobiť peniaze, ušetriť čas či zvýšiť obľúbenosť.

7. mýtus – V každom článku (a inom obsahu) treba predávať

Opačný extrém oproti predošlému mýtu. Nepredávajte za každú cenu. To už potom nie je content marketing, ale čistá reklama.

 

Ľudia radi spoznajú vašu značku vďaka užitočnému obsahu. Radšej ako z reklamy. Posúvajte im hodnotné informácie. Ale nenaliehajte, aby nakúpili.

 

To však neznamená, že máte ignorovať výzvu na akciu. Práve naopak. Pridajte ju ku každému článku. Ale nie vždy vo forme odkazu na službu alebo produkt. Stačí aj apel na odber newslettra či stiahnutie e-booku.

 

Nie nadarmo existuje model See Think Do Care. Triedi vašich potenciálnych aj aktuálnych zákazníkov podľa fázy nákupného cyklu. A každej skupine odporúča iný obsah.

Záver

Obsahový marketing sprevádzajú mýty. A je ich viac, ako sa vošlo do tohto článku. Nenechajte sa nimi odradiť. Neverte všetkému, čo o ňom počujete. Či už je to negatívne, alebo pozitívne.

 

Veľa informácií si viete ľahko overiť. Hľadajte na internete. Alebo sa spýtajte niekoho, kto content marketing dlhodobo využíva pri svojej propagácii. Ak to nevzdal a tvorí obsah pravidelne, určite vám rád predstaví výhody aj riziká.

Najnovšia aktualizácia článku: 24. júl 2018

Ostaňme v kontakte

Najnovšie rady a tipy zdarma na váš e-mail.

Raz mesačne.

Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.

Podobné články

Referencie

Začiatkom roka 2019 sme sa rozhodli, že potrebujeme zmenu a skúsime reklamu v Googli, ktorá bola pre nás veľkou neznámou. Výsledky spolupráce s Klucove-slova.sk zhrniem do jedného slova: TOP. Podnikanie sme rozbehli v iných číslach. Počet objednávok nám narástol o 70 % a spolupráca je pre nás veľkým prínosom. Ceníme si aj rýchle reakcie na naše požiadavky, profesionálny prístup, spoľahlivosť a dobre mienené rady.

Oplotenienakluc.sk, PPC reklama

Náš web si žiadal dizajnovú aj obsahovú úpravu a Klucove-slova.sk sme oslovili s požiadavkou na nové, pútavejšie texty. Dodané texty sa nám páčili a splnili svoj účel aj z hľadiska optimalizácie pre vyhľadávače, keď v SEO teste dosiahli 91 %.

Ceremony.sk, SEO copywriting

Môžem potvrdiť, že firma Klucove-slova.sk nám vylepšila štatistiky nad očakávanie. Efektívne rozdeľuje a spravuje financie na Google reklamu. Oceňujem ochotnú komunikáciu a rýchle reakcie na potrebné zmeny v účte. Veľmi ma teší aj taká pridaná hodnota, akou sú rady na vylepšenie webových stránok. Môžem len odporučiť.

Markizy.sk, PPC reklama

Najnovšie články