V čom sa dnešné SEO podobá alchýmii? Ľudia sa odpradávna hnali za elixírom mladosti. Snažili sa vyrobiť nápoj, ktorý im prinesie večný život. Alchymisti pátrali po prísadách magického elixíru. A zbierali jednu za druhou.
Podarilo sa im objaviť všetky? Nie. Elixír života nikdy nevyrobili.
Podobné je to aj dnes. Ale v online prostredí. Mnohí SEO experti sa snažia zistiť, ktoré faktory Google zohľadňuje pri hodnotení stránok. Zbierajú jeden za druhým. Za každú cenu.
Ale ani zázračný SEO elixír zatiaľ neexistuje.
Čo všetko vplýva na pozíciu vo vyhľadávači?
To vedia len špecialisti v Googli. Nikto iný vám presne nepovie, koľko faktorov hrá dôležitú úlohu a ktoré presne to sú. Google nikdy nezverejnil recept na svoj zázračný nápoj.
Ale to neznamená, že optimalizácia pre vyhľadávače nemá zmysel. Naučte sa pracovať s faktormi, ktoré sú potvrdené a overené.
Kto ich potvrdil? Väčšinou poprední odborníci na SEO. A občas aj samotný Google.
Je isté, že existuje niekoľko druhov SEO faktorov. V skratke:
- on-page faktory (na stránke),
- off-page faktory (mimo stránky),
- technické a historické faktory.
Ste copywriter? Zamerajte sa na on-page SEO. Pomôžete webu, aby dosiahol vysoké pozície vo vyhľadávači.
Prečo je on-page SEO dôležité?
Optimalizáciou faktorov na stránke asistujete Googlu. Ako?
- lepšie pochopí váš obsah
- zhodnotí jeho očakávaný prínos
- zobrazí ho relevantným používateľom
Objavte prvých 11 prísad čarovného elixíru. Sú to overené on-page SEO faktory, ktoré ako copywriteri ovplyvníte.
Niektoré sú priame, iné nepriame. Aj tie sa však podieľajú na hodnotení stránky. Pôsobia na mieru prekliknutia a používateľské pohodlie.
Ich význam sa priebežne mení. Ale všetky stoja za pozornosť.
1. Hlavné kľúčové slová
Každý SEO copywriter začína tvoriť obsah analýzou kľúčových slov.
Jej cieľom je nájsť kľúčové slová k témam, na ktoré chceme zacieliť obsah. Ideálne také slová, ktoré hľadá aj naša cieľová skupina.
Pri výbere kľúčových slov nezabudnite na zámer používateľa. V akých súvislostiach hľadá danú frázu? Odpovedzte si na túto zásadnú otázku. A triedenie slov vám pôjde ľahšie.
Vyberajte menej konkurenčné kľúčové slová. Odolajte pokušeniu vysokých čísel. Umiestniť sa na prvej stránke v Googli na menej hľadanú frázu je fajn. Určite lepšie, ako byť na 19. strane pri najhľadanejšom slove.
Konkurenciu kľúčových slov odhalíte v nástroji Google Keyword Planner. Pri hľadaní nápadov na nové slová kliknite na Filtre kľúčových slov a vyberte Konkurencia – nízka.
Horúcou témou pri kľúčových slovách je ich hustota. Ale tá už dávno nehrá takú úlohu, ako si mnohí copywriteri myslia. Je dôležité, aby ste ich v texte používali prirodzene. Nie nasilu.
Zabudnite, že nimi umelo zahustíte text. Príliš veľa kľúčových slov nepôsobí dobre na vyhľadávače. Ani na čitateľov.
Radšej ich umiestnite na strategické miesta. Ktoré to sú?
- prvý odsek (alebo prvých 75 až 100 slov)
- párkrát voľne v texte
- záver článku alebo záverečný sumár
Extra tip: Skúmajte, ktoré kľúčové slová sú populárne. Umožní vám to bezplatný nástroj Google Trends. Môžete v ňom porovnávať rôzne frázy a vybrať si vlastné časové obdobie.
2. LSI kľúčové slová
LSI kľúčové slová významovo súvisia s hlavnými kľúčovými slovami. A dopĺňajú ich. Vytvárajú kontext.
Vďaka kontextu Google vie, o čom je váš obsah. A lepšie odpovie na vyhľadávacie dopyty.
Keď sa chcete presťahovať, vyhľadávač vám vypíše sťahovacie firmy. Nie stránky na sťahovanie filmov alebo hier.
LSI kľúčové slová sú rôzne synonymá a príbuzné výrazy. Vašou úlohou je pospájať frázy, ktoré súvisia s hlavnou témou. A použiť ich v texte.
Neviete, či sa nejaká fráza zhoduje s vašou témou? Napíšte ju do Googlu a zistíte, aké výsledky pri nej zobrazuje.
Extra tip: Nápady na LSI kľúčové slová vám poskytne aj samotný Google. Veľa ľudí sa nepozrie ani na koniec prvej strany, ale vy by ste mali. Nájdete tam súvisiace vyhľadávania. Tieto Google zobrazí, keď zadáte výraz online marketing:
3. Nadpisy a podnadpisy
Podľa čoho sa používateľ rozhodne, či si prečíta váš obsah? Často podľa nadpisu.
Ale až 8 z 10 ľudí si prečíta len nadpis a nie celý článok. To je dobrý dôvod, aby ste titulku venovali dosť času.
Nepíšte pridlhé nadpisy, ktoré odradia čitateľov už na prvý pohľad. Ideálny nadpis má 6 slov a neprekročí 65 znakov.
Ako je to s nadpismi a kľúčovými slovami? Copywriteri dnes už nemajú také zviazané ruky ako kedysi. Nemusíte sa snažiť o technickú dokonalosť nadpisu podľa SEO. Ale to neznamená, že ho netreba optimalizovať.
Stále je vhodné použiť v nadpise kľúčové slovo, ktoré vystihuje obsah. Veď ako inak dáte používateľom najavo, o čom ste písali?
Ale vystačíte si aj so synonymami a LSI. Tie odporúčam používať hlavne v podnadpisoch.
Kľúčové slová nikdy nepridávajte nasilu. Ani do hlavného textu, ani do nadpisu. Nadpis nesmiete poskladať len z kľúčových slov. Musí znieť prirodzene.
Najlepšie je tvoriť chytľavé titulky, ktoré zaujmú. Pútavý nadpis vám zvýši mieru prekliknutia. A to je dobrý signál pre Google.
Extra tip: Prečítajte si nadpisy článkov na podobnú tému. A vymyslite niečo originálne. Aspoň trochu sa odlíšte od konkurencie.
4. Kvalita obsahu
Užitočný obsah je dnes dôležitejší ako kedykoľvek predtým. Kvalita obsahu patrí ku kľúčovým on-page SEO faktorom.
Google posúva svojim používateľom len to, čo považuje za prospešné.
Tvorte obsah, ktorý prináša nové alebo užitočné informácie. Ideálne také, ktoré budú mať hodnotu aj o niekoľko rokov. Aj keď v určitých oblastiach sa to takmer nedá.
Kvalita obsahu nesúvisí len s on-page SEO. Má zásadný vplyv aj na to, koľko relevantných spätných odkazov získate. A rozhoduje pri faktoroch ako miera okamžitých odchodov či čas na stránke. Aj keď tu hrá úlohu celková kvalita webu. Nielen obsahu.
Ako Google zistí, že je obsah kvalitný? Podľa správania používateľov. Keď ho čítajú, zdieľajú a odkazujú naň, je užitočný.
Večne diskutovaná je ideálna dĺžka článku. Neexistuje. Viaceré štúdie však potvrdili, že dlhšie články obsadia vyššie pozície vo vyhľadávači. A to preto, lebo prinášajú viac hodnotných informácií. Sú užitočnejšie.
Podľa SerpIQ.com dosahujú najvyššie pozície články v rozsahu 2 000 až 2 500 slov. Tento článok má 2 146 slov.
Ale nepíšte dlhé články len tak. Výhodou dlhšieho textu je jeho informačná nasýtenosť. Nepredlžujte obsah zbytočnými omáčkami. Sústreďte sa na detailné pokrytie témy.
Bojíte sa, že dlhé články nebude nikto čítať? Skombinujte hodnotný obsah s vysokou čitateľnosťou.
Extra tip: Duplicitný obsah je tabu. Nepreberajte cudzí obsah bez uvedenia zdroja. Ani ho nekopírujte v rámci webu. Píšte unikátne texty. To platí hlavne pre e-shopy.
Duplicitný obsah na svojom webe odhalíte vďaka nástroju Siteliner. Presne označí duplicity na každej podstránke.
5. Čitateľnosť
Čitateľnosť je síce nepriamy, ale veľmi prehliadaný faktor. Mnohé obsahovo kvalitné články na internete sa ťažko čítajú. Preto nevyužívajú svoj potenciál.
Obsah píšete pre ľudí. Pre Google ho „len“ optimalizujete. Text musí byť príjemný na pohľad, keď ho čitatelia skenujú. Veď denne čítajú strašne veľa textu.
Ako vplýva na SEO článok, ktorý sa dobre číta? Znižuje mieru okamžitých odchodov. A zvyšuje čas, ktorí používatelia strávia na stránke.
Čitateľnosť článku si zmerajte podľa Flesch-Kincaidovho testu. Rozhoduje v ňom počet slov, viet a slabík. Čím viac sa priblížite k číslu 100, tým lepšie.
Vyšlo vám nízke číslo? Berte do úvahy svoju cieľovú skupinu. Absolventi vysokej školy pochopia aj text so skóre okolo 30.
Zrozumiteľné texty ocení aj Google. Jeho úlohou je správne odpovedať na dopyty používateľov. Preto má rad obsah, ktorý je tematicky a významovo jasný.
Ako zlepšiť čitateľnosť?
- píšte krátke vety
- čleňte text na krátke odseky (max. 3-4 riadky)
- zabudnite na odborné slová a firemný žargón
- píšte v konverzačnom tóne
- vytvorte veľa prázdneho miesta – medzery v texte, medzi odsekmi a obrázkami
- použite obrázky na členenie textu, ale nie bez súvisu s témou – ideálny pomer je 1 obrázok na 75 až 100 slov
- formátujte – podnadpisy, tučné písmo, číslovanie, zoznamy v odrážkach
Extra tip: Čitateľnosť si skontrolujte na Readable.io (predtým Readability-score.com). Je to výborný nástroj. Vždy ho používam ako pomôcku na zvýšenie čitateľnosti.
Tento nástroj najpresnejšie hodnotí anglické texty. Ale dá sa aplikovať aj na slovenčinu. Priamo v texte označí vety a slová, ktoré majú priveľa slabík. Treba ich skrátiť alebo rozdeliť.
Nástroj ponúka viaceré testy čitateľnosti. Vrátane Flesch-Kincaidovho. Okrem iného vám prezradí, koľko času zaberie prečítanie vášho článku. A v sekcii Text Statistics si pozriete počet znakov, slabík, slov, viet a ich pomer.
Skóre čitateľnosti tohto článku je 53,4.
6. Interné prelinkovanie
Interné prelinkovanie je výborný spôsob, ako prepojiť váš obsah. Prepájate ho tak, že naň v texte odkazujete.
Umožníte tým vyhľadávačom, aby ľahko prechádzali váš web. A to isté platí pre čitateľov. Ponúknete im doplňujúce informácie a pošlete ich na relevantné podstránky.
Používatelia tak strávia na webe viac času. A znížia mieru okamžitých odchodov.
Extra tip: Pozor na nefunkčné odkazy. Interné aj externé. Zbytočne ukončia cestu používateľa naprieč vaším webom.
Máte veľa podstránok a nemôžete manuálne overiť všetky odkazy? Využite nejaký free nástroj. Napríklad BrokenLinkCheck.com, kde stačí zadať URL adresu webu.
7. Anchor text
S odkazmi úzko súvisí anchor text. Je to text, ktorý označíte ako odkaz. Dá sa naň kliknúť. Anchor text musí vystihnúť obsah stránky, na ktorú odkazuje.
Máte veľa možností, ako ho napísať. Vyberám niektoré z nich:
- kľúčové slová, na ktoré sa chcete umiestniť v Googli,
- názov značky,
- celá URL adresa vrátane protokolu (http, https),
- URL adresa bez protokolu (www.klucove-slova.sk),
- názov webu (Klucove-slova.sk),
- meta title alebo nadpis článku.
Ktorá možnosť je najlepšia? Ak píšete článok na blog, ideálny anchor text je meta title alebo nadpis článku. Takýmto odkazovaním získa váš obsah vyššie hodnotenie od Googlu.
Extra tip: Nepoužívajte anchor text, z ktorého nie je jasné, kam odkazuje. Používateľ musí na prvý pohľad vedieť, na akú stránku sa po kliknutí dostane. Inak váš odkaz odignoruje. Nenalákate ho na Kliknite sem alebo Čítajte tu.
Články ako tento raz mesačne na váš e-mail.
Odoberajte novinky.
8. Alternatívny popis obrázkov
Prečo Google nevie prečítať text na obrázkoch? Lebo jeho roboty neprechádzajú viditeľný obsah stránky. Prechádzajú kód.
Preto k obrázkom pridajte alternatívne texty. A vyjadrite nimi, čo zobrazujú.
Chcete vidieť web tak, ako ho vidí vyhľadávač? Umožní vám to nástroj Browseo.
Zadajte konkrétnu URL adresu a zistíte, ako Google vníma danú podstránku. Dozviete sa aj počet slov či odkazov. Nástroj vám zobrazí meta title, meta popis a zoznam nadpisov H1-H6. Ale aj náhľad podstránky vo vyhľadávači.
Ako správne napísať alternatívny popis obrázka? Nemusí byť dlhý. Stačí jedna kratšia veta. Použite v nej kľúčové slovo, ktoré obrázok vystihuje.
V článku Krok za krokom: Ako robiť SEO článku na blog je 7 obrázkov. A hneď 4 z nich sú na prvých pozíciách pri kľúčovom slove seo clanku na blog.
Je to príklad, ako zviditeľniť obsah v obrázkovom vyhľadávaní. Oceníte to, keď tvoríte originálne obrázky. A hlavne infografiky.
Extra tip: Dôležitý je aj názov súboru. Zabudnite na image01.jpg. Názov súboru by mal tiež stručne opísať, čo je na obrázku. Zvyšuje to jeho šancu na dobrú pozíciu v obrázkovom vyhľadávaní.
9. Meta title
Meta title je nadpis vášho článku vo výsledkoch vyhľadávania. Používatelia ho vidia aj na karte v prehliadači.
Má rovnakú úlohu ako klasický nadpis. Vystihnúť obsah a zaujať čitateľov.
Ako správne napísať meta title?
- neprekročte 65 znakov
- prirodzene použite kľúčové slovo
- odlíšte sa od konkurencie
- ideálne je, keď na meta title nadväzuje hlavný nadpis
Extra tip: Copywriteri často pridávajú názov webu alebo firmy na koniec meta title. Nie je to nutné. Google to spraví za vás. V prípade, že meta title s názvom webu neprekročí maximálny počet znakov.
Ale aj titulok bez názvu stránky vyzerá lepšie, ako keď ho Google odstrihne.
10. Meta popis
Meta popis už neovplyvňuje SEO priamo, ale stále je dôležitý. Prečo? Dokáže výrazne zvýšiť mieru prekliknutia.
Jeho úlohou je čo najpresnejšie vyjadriť obsah stránky. A motivovať používateľa, aby klikol na odkaz. Preto ho ukončite výzvou na akciu.
V meta popise použite hlavné kľúčové slovo a pridajte aj LSI. Ale načo, keď už nepatrí k priamym SEO faktorom?
Google vás za kľúčové slová v meta popise neodmení. To je fakt. Ale aspoň lepšie pochopí, o čom ste napísali. A aj používatelia si skôr všimnú súvis medzi svojím vyhľadávacím dopytom a vaším obsahom.
Meta popis nemá byť dlhší ako 155 znakov. Čo sa stane, keď prekročíte tento rozsah? Sú dve možnosti:
- vyhľadávač ho skráti,
- nahradí celý popis vybraným textom z danej podstránky.
Google môže usúdiť, že váš meta popis nevystihuje obsah dostatočne. Aj vtedy ho nahradí iným textom. Aby sa viac zhodoval s konkrétnym vyhľadávacím dopytom.
Extra tip: Špeciálnu pozornosť venujte protokolu Open Graph. Upravíte v ňom informácie, ktoré sa s vaším obsahom zdieľajú na sociálnych sieťach. Hlavne na Facebooku a Google+.
Vzhľad článku na sociálnej sieti ovplyvňuje mieru prekliknutia. Aj počet zdieľaní. Dajte si na ňom záležať. Meta popis vložte do políčka og:description. Nemusí byť rovnaký ako pre Google.
Ukážka protokolu Open Graph v nástroji Facebook Sharing Debugger:
11. URL adresa
Optimalizácia URL adresy patrí k tomu najľahšiemu v rámci on-page SEO. Ako ju správne vytvoriť?
Extra tip: URL adresa sa nemusí zhodovať s nadpisom článku.
Najnovšia aktualizácia článku: 15. február 2021
Super, že ste dočítali až sem. :)
Ďalšie užitočné články vám zdarma pošleme na e-mail.
Raz mesačne.
Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.
Podobné články