Ak obsah nie je optimalizovaný, upraviť ho podľa SEO je jasná voľba. Ale čo ak nemá potrebnú kvalitu? Pomôže doplnenie kľúčových slov, alebo je lepšie napísať ho odznova?
Vtedy sa rozhodujete medzi copywritingom a copyeditingom. V článku sa dozviete:
- aké sú medzi nimi rozdiely,
- čo majú spoločné,
- ktorý prístup zvoliť v konkrétnej situácii.
SEO copywriting
Copywriting je tvorba originálneho textu. Keď sa spojí so SEO, výsledkom je obsah, ktorý ocenia čitatelia aj vyhľadávače.
Text vychádza z analýzy kľúčových slov. Zahŕňa nielen hlavné kľúčové slová, ale aj synonymá a príbuzné výrazy. Bolo by však zbytočné, keby obsah zaujal len Google a nie cieľovú skupinu. Vaši potenciálni zákazníci sú dôležitejší ako pozícia vo vyhľadávači. Preto sa snažte osloviť hlavne ich.
Okrem klasického textu nezabudnite na ten, ktorý nevidíte priamo na stránke, ale kŕmite ním vyhľadávače. Napríklad:
- meta titulok,
- meta popis,
- alternatívny popis obrázkov.
SEO copywriting je teda hlavne tvorba nového obsahu podľa SEO. Za istých okolností sa pod týmto pojmom skrýva aj úprava textu.
Nespočíva však v obyčajnom doplnení kľúčových slov. Zvyšujete ním hodnotu obsahu pre čitateľov. Pôvodný text slúži ako predloha, ale výsledok sa naň veľmi nepodobá. Je oveľa kvalitnejší.
Kedy zvoliť SEO copywriting?
Málo konverzií alebo nízky čas na stránke
Počet konverzií sledujte pri tých podstránkach, ktoré vám majú priniesť zákazníkov. Pri ostatných sa pozrite na priemerný čas na stránke.
Až ste zosmutneli, keď ste videli tie nízke čísla? Ľudia vám dávajú jasný signál, že ich obsah nezaujal a nepáči sa im. Vtedy je lepšie napísať text odznova.
Problém však nemusí byť iba v texte. Zamerajte sa aj na použiteľnosť stránky. Čo najviac zjednodušte cestu ku akcii, aby obsah vynikol a posunul čitateľov správnym smerom.
Obsah je duplicitný v rámci webu
Duplicitný obsah v rámci webu trápi hlavne väčšie e-shopy, ktoré sa nevyhnú rovnakým popisom produktov. Používateľom až tak neprekáža, ale Google ho vidí veľmi nerád. Neznamená to, že vám kvôli nemu rapídne zníži pozície. Počítajte však s horším hodnotením stránky.
Ak sa niektoré produkty v e-shope líšia len minimálne, máte dve možnosti. Prvou je vytvoriť originálny obsah pre každý z nich.
Uf. Časť z vás sa teraz určite chytila za hlavu. Práce ako na kostole a efekt nejasný.
Potom sa zamyslite nad iným usporiadaním produktov v e-shope.
Príklad: Dajte dokopy produkty, ktoré sa líšia len farbou a priraďte k nim jeden popis. Spomeňte v ňom farebné variácie a umožnite používateľom, aby si ich mohli pridať do košíka.
Tento spôsob je efektívny, ale nedá sa realizovať pri všetkých typoch produktov.
Duplicitný obsah si skontrolujte pomocou nástroja Siteliner.
Podstránka je kľúčová v nákupnom procese
Niektoré podstránky majú v nákupnom procese kľúčovú úlohu, preto musia byť tip-top. Ktoré sú to?
- konkrétne produkty a produktové kategórie
- konkrétne služby s kontaktným formulárom
- úvodná stránka webu
Na týchto podstránkach buď priamo prebehne konverzia, alebo významne pomáhajú nasmerovať používateľov na konverzné stránky.
Obsah hrá dôležitú rolu na ceste za konverziou. Nemáte na týchto stránkach atraktívny text? Napíšte ho celý odznova so správnymi kľúčovými slovami.
SEO copyediting
SEO copyeditingom upravujete text, ktorý už niekto vytvoril. A to podľa SEO.
Ak text nie je optimalizovaný, doplňte doň kľúčové slová. Ale v rozumnej miere, aby znel prirodzene pre čitateľov.
Príliš veľa kľúčových slov pôsobí umelo aj pre Google. Radšej ich umiestnite na vhodné miesta:
- meta titulok,
- nadpis H1,
- URL adresa,
- úvod textu,
- záver textu.
Pri copyeditingu sa na text pozrite z jazykového hľadiska. Okrem kontroly pravopisu sú bežné aj malé štylistické úpravy.
Výsledný text vyzerá zhruba ako jeho predchodca. Najväčšia zmena spočíva v tom, že je optimalizovaný.
Kedy zvoliť SEO copyediting?
Čitateľom sa páči obsah
Obsah niektorých podstránok používatelia zdieľajú a komentujú častejšie. Je to znak, že ich zaujal. Ak ste ho ešte neoptimalizovali pre vyhľadávače, nemáte na čo čakať. Touto cestou ho zatraktívnite aj v očiach Googlu.
Ako ešte zistíte, že sa používateľom páči váš obsah? Pomôžu vám štatistiky v Google Analytics.
Bounce rate nie je vysoký
A práve v Analytics si pozrite mieru okamžitých odchodov. Zistenia môžete kombinovať s údajmi o čase, ktorý ľudia strávia na danej podstránke.
Ak vás čísla potešili, používatelia zrejme čítajú vaše texty. Preto ich netreba písať odznova. Stačí doplniť kľúčové slová.
Podstránka nemá dôležitú úlohu v nákupnom procese
SEO copyediting sa hodí pri podstránkach, ktoré nie sú dôležité v nákupnom procese. Ich úprava priamo neovplyvní predaj a celkovú výkonnosť webu.
Príkladom sú články na blogu. SEO copyeditingom zlepšíte ich pozície vo vyhľadávači. A pridáte im hodnotu z pohľadu prirodzenej návštevnosti.
Záver: SEO copywriting a SEO copyediting majú aj spoločné znaky
A je ich dosť. Obidva prístupy pracujú s textom a optimalizujú ho podľa SEO. Majú rovnaké ciele:
- zaujať čitateľov aj vyhľadávače,
- štruktúrou textu vylepšiť používateľskú skúsenosť so stránkou, ktorá tiež vplýva na SEO,
- tvoriť spisovné texty s vhodnou štylistikou, aj keď niektoré cieľové skupiny si vyžadujú výnimku.
Napriek týmto a ďalším spoločným znakom sa oba spôsoby značne líšia. Výber správneho prístupu si vyžaduje cit, ale môže vám ušetriť čas aj peniaze. A zlepšiť výkonnosť stránky.
Najnovšia aktualizácia článku: 19. február 2018
Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.
Podobné články