Čo je skóre kvality a z čoho pozostáva?
Skóre kvality je hodnotenie na stupnici 1 až 10, ktoré v účte AdWords vidíte pri každom aktívnom kľúčovom slove. Vplýva na celkové hodnotenie vašej reklamy, jej pozíciu a cenu za kliknutie.
Vysoké skóre kvality svedčí o správnom nastavení kampane. Získate ho vtedy, keď vytvoríte čo najužší súvis medzi hľadaným výrazom, reklamným textom a vstupnou stránkou.
Príklad: Používateľ hľadá tepovanie auta. Google mu zobrazí vašu reklamu, v ktorej použijete toto kľúčové slovo a odkážete používateľa na prehľadnú podstránku. Na tej opíšete svoju službu.
Reklamný text a vstupná stránka odpovedajú na to, čo zaujíma používateľa.
Pri kľúčových slovách vám AdWords ukazuje len priemerné skóre kvality. Aktualizuje ho najviac raz denne. Inak ho vypočíta vždy pri konkrétnej aukcii. Hodnotí 3 faktory:
- očakávanú mieru prekliknutia,
- relevanciu reklám,
- skúsenosti so vstupnou stránkou.
Očakávaná miera prekliknutia je najdôležitejší parameter. Google predpovedá, koľko percent ľudí klikne na vašu reklamu. Chce totiž zobrazovať hlavne reklamy, na ktoré používatelia klikajú. Logicky, veď na tom zarába.
Relevancia reklamy znamená, že reklama ponúka to, čo používateľ hľadá. Do reklamy pridajte kľúčové slová z danej reklamnej skupiny. Čím viac reklama nadväzuje na kľúčové slovo, tým lepšie.
Google je veľmi citlivý na neužitočný obsah, preto posudzuje aj skúsenosti so vstupnou stránkou. Používatelia na nej musia nájsť to, čo ponúka reklama. Ideálna vstupná stránka zahŕňa tieto informácie a súvisí s hľadaným výrazom. Správne sa zobrazí v počítači, mobile aj tablete.
AdWords pridá ku každému faktoru svoje hodnotenie:
- nadpriemerné,
- priemerné,
- podpriemerné.
Z týchto hodnôt vyplynie konkrétne číslo, ktoré systém priradí ku kľúčovému slovu.
V účte AdWords si pozriete aj historické údaje o skóre kvality. Zistíte, kedy stúplo alebo kleslo. A môžete skúmať dôvody. Na sledovanie priebežných zmien v skóre kvality slúži tento skript.
Prečo zlepšovať skóre kvality?
Vysoké skóre kvality vám prinesie niekoľko výhod:
- vyššie hodnotenie reklamy,
- vyššiu pozíciu reklamy,
- vyššiu mieru prekliknutia,
- nižšiu cenu za kliknutie.
Skóre kvality rozhoduje o tom, či sa vaša reklama vôbec dostane do konkrétnej aukcie. Ak je príliš nízke, v kampani rastie podiel stratených zobrazení. A vaši potenciálni zákazníci nevidia reklamu tak často, ako by mohli.
Na hodnotenie a pozíciu reklamy vplýva skóre kvality a cenová ponuka. Keď získate rovnaké hodnotenie ako váš konkurent, pomôžu vám relevantné rozšírenia reklamy.
Skóre kvality priamo určuje cenu za kliknutie. Ak pracujete s obmedzeným rozpočtom a šetríte každý cent, potrebujete vysoké skóre kvality. Môžete tak dosiahnuť lepšie hodnotenie reklamy aj napriek tomu, že vaši konkurenti sú ochotní zaplatiť za kliknutie viac.
A ako to vyzerá, keď máte pri kľúčových slovách nízke skóre kvality? Aj vaše hodnotenie reklamy je nízke. Platíte veľa za kliknutia a strácate zobrazenia. Máte menej príležitostí osloviť cieľové publikum a získať zákazníkov.
Nie je to len o kľúčových slovách: 5 druhov skóre kvality
AdWords zobrazuje skóre kvality len pri kľúčových slovách. Čísla si pozriete po kliknutí na kartu Kľúčové slová. Ale to neznamená, že systém hodnotí len túto úroveň.
Existujú viaceré druhy skóre kvality:
- úroveň účtu,
- úroveň reklamnej skupiny,
- úroveň kľúčových slov,
- úroveň reklamy,
- úroveň vstupnej stránky.
1. Skóre kvality na úrovni účtu
AdWords zbiera historické dáta o tom, ako sa darí kľúčovým slovám vo vašom účte. Skóre kvality na úrovni účtu svedčí o celkovom výkone kampaní.
Našli ste kľúčové slová s nízkym skóre kvality a chcete sa ich zbaviť? Najprv sa pozrite, či prinášajú zobrazenia, kliknutia a konverzie. Aj tieto slová môžu byť ziskové.
Ak nakoniec usúdite, že ich nepotrebujete, máte dve možnosti. Pozastaviť alebo odstrániť. Pri oboch kľúčové slová prestanú zbierať dáta a Google pochopí, že vo vašom účte už nehrajú dôležitú úlohu. Keď ich len pozastavíte, neskôr sa k nim môžete vrátiť.
2. Skóre kvality na úrovni reklamnej skupiny
Reklamná skupina s vyšším priemerným skóre kvality má lepšie výsledky. K tomu prispeje aj štruktúra účtu. Relevantné delenie kľúčových slov do reklamných skupín pozdvihne skóre kvality.
3. Skóre kvality na úrovni kľúčových slov
AdWords počíta skóre kvality podľa výkonu hľadaného výrazu, ktorý sa presne zhoduje s vaším kľúčovým slovom. Bez ohľadu na typ zhody a vyhľadávací dopyt.
Znie to zložito, preto príklad: Používate kľúčové slovo tepovanie auta vo frázovej zhode. Reklama sa spustí, keď používateľ napíše do Googlu tieto výrazy:
- tepovanie auta,
- lacné tepovanie auta,
- tepovanie auta Košice.
Vo všetkých prípadoch vstúpi kľúčové slovo "tepovanie auta" do aukcie s rovnakým skóre kvality. Ale len dáta z prvého dopytu, ktorý je doslovný, berie AdWords do úvahy pri hodnotení tohto kľúčového slova.
Čo však inzerenti často ani netušia? Skóre kvality môžete zlepšiť až od istého počtu zobrazení daného slova.
Kým nenazbierate aspoň 500 až 1 000 zobrazení kľúčového slova, nemáte vplyv na jeho skóre kvality. Google ho určí len podľa historického výkonu tohto slova. Ak teda používate veľa kľúčových slov s nízkym počtom zobrazení, skóre kvality nezodpovedá výkonu vo vašom účte. Ale len historickým štatistikám Googlu.
Preto sa snažte získať čo najviac relevantných zobrazení. A to čo najskôr. Ako na to?
Vaša reklama sa nemusí zobraziť pri každom vyhľadávaní daného výrazu. Podiel zobrazení ukazuje, koľko percent zobrazení ste dosiahli.
Ak je nízky, zvýšte denný rozpočet. Prípadne zvýšte cenové ponuky, aby ste získali vyššie pozície reklamy.
Presná a frázová zhoda často bránia vyššiemu počtu zobrazení. Zmeňte ich na modifikovanú voľnú zhodu. Ale vytvorte aj zoznam vylučujúcich kľúčových slov. Vďaka nim budú hľadané výrazy relevantné a neznížia vám CTR.
- Používajte kľúčové slová, ktoré ľudia hľadajú
Pri špecifických slovách zbierate zobrazenia veľmi pomaly. Potrvá príliš dlho, kým budete môcť aktívne pracovať na ich skóre kvality.
4. Skóre kvality na úrovni reklamy
Na úrovni reklamy AdWords sleduje hlavne CTR. Keď vás trápi nízka miera prekliknutia, trpí tým aj vaše skóre kvality.
Nevýkonné reklamy pozastavte a vytvorte nové. Neskúšajte sa zbaviť histórie tak, že ich rovno prepíšete. Google je chytrejší a aj tak si ju zapamätá.
Tu treba spomenúť rozšírenia. Vyššie skóre kvality zaváži hlavne pri odkazoch na podstránky. Na prvej pozícii Google zobrazí odkazy aj s popisným riadkom, čím výrazne zvýši viditeľnosť reklamy.
5. Skóre kvality na úrovni vstupnej stránky
Google chce používateľom ukázať len kvalitné weby s užitočnými informáciami. Je to logické, inak by ho nikto nepoužíval.
A je to dobré aj pre vás. Čím kvalitnejšia stránka, tým väčšia šanca získať zákazníka.
Čo AdWords vyžaduje na vstupnej stránke?
- relevantný a originálny obsah
- ľahkú orientáciu
- dôveryhodnosť
- rýchle načítanie, špeciálne v mobile
Články ako tento raz mesačne na váš e-mail.
Odoberajte novinky.
Magické číslo 10. Ako ho dosiahnuť?
Ako som už spomínal, číselnú hodnotu skóre kvality vidíte len pri kľúčových slovách. A to na stupnici od 1 do 10.
Ideálne je, keď máte pri každom slove skóre kvality aspoň 7. Ale určite sa chcete čo najviac priblížiť k magickej desiatke.
Ako získať nadpriemerné hodnotenie všetkých faktorov?
Očakávaná miera prekliknutia
Google chce zobrazovať reklamy, na ktoré ľudia klikajú. Sú užitočnejšie.
Očakávanú mieru prekliknutia zlepšíte pomocou rozšírení reklamy. Použite ich čo najviac. Úplný základ tvoria rozšírenie o popisy, odkazy na podstránky, telefonické funkcie, správu, adresu či štruktúrované úryvky. Rozšírenia zvyšujú viditeľnosť vašej reklamy a robia ju lákavejšou.
Pomôžu vám aj vylučujúce kľúčové slová. Sú to výrazy, pri ktorých sa vaša reklama nezobrazí. Kliknutia môžete získať len pri relevantných zobrazeniach. Efektívna práca s vylučujúcimi kľúčovými slovami vám zvýši CTR.
Reklamné texty neustále testujte. Pre každú reklamnú skupinu napíšte aspoň 2 inzeráty a neskôr ich porovnajte. Reklamu s horšími dátami upravte a testujte ďalej. Sledujte aj konkurenčné inzeráty a snažte sa ich tromfnúť.
Relevancia reklám
Reklamným textom musíte výstižne nadviazať na dopyt používateľa. Už na prvý pohľad sa vám to podarí vďaka kľúčovému slovu v reklame. Umiestnite ho aspoň do nadpisu a zobrazenej URL adresy. Pokojne aj do popisného riadku.
Ak cielite na longtailové kľúčové slová, nový formát textových reklám vám to uľahčil. Obsahuje vyšší počet znakov, takže máte viac priestoru na zhodu s hľadaným výrazom.
Do reklamných skupín pridajte menej kľúčových slov. Google odporúča 15 až 20. Mne sa to zdá veľa. Aj keď záleží na konkrétnych možnostiach, ako usporiadať slová do skupín.
Preferujem skôr úzko zamerané reklamné skupiny s najviac 10 kľúčovými slovami. Je pri nich vyššia pravdepodobnosť, že reklamou vhodne odpoviete na hľadaný výraz.
Najdôležitejšie kľúčové slová sa nebojte osamostatniť do vlastných reklamných skupín. Hlavne v menších účtoch to nie je žiadny problém a skóre kvality to môže len pomôcť.
Viac reklamných skupín znamená presnejší súvis medzi kľúčovými slovami a reklamami. A teda aj vyššie hodnotenie relevancie reklám.
Skúsenosti so vstupnou stránkou
Pošlite ľudí na podstránku, ktorá čo najviac vystihuje hľadaný výraz a nadväzuje na reklamný text. Môže to byť stránka s kategóriou produktov, konkrétnym produktom alebo službou.
Zamerajte sa aj na užitočný obsah. Na vstupnú stránku pridajte relevantné informácie, ktoré používateľom pomôžu na ceste ku konverzii. Nezabudnite ich vyzvať na akciu.
Dodržte princípy SEO, ktoré Googlu uľahčia orientáciu na stránke:
- použite kľúčové slová z danej reklamnej skupiny,
- označte nadpisy H1, H2 a ďalšie,
- dbajte na správnu štruktúru URL adresy.
Samostatnou kapitolou je rýchle načítanie webu vo všetkých zariadeniach. Rozhoduje každá sekunda. Stránka sa musí bezchybne zobraziť na počítači, notebooku, v mobile aj tablete. Bez ohľadu na rozmery displeja.
Overte si to pomocou nástrojov PageSpeed Insights a Test pre mobilné zariadenia. A ešte lepšie urobíte, keď sa nespoľahnete len na tieto nástroje, ale web skontrolujete aj manuálne. Na rôznych zariadeniach.
Google ocení prehľadnú vstupnú stránku, ktorá budí dôveru. Tú podporíte viditeľnými kontaktnými údajmi.
To ešte nie je všetko: 7 bonusových tipov
Vytvorte súlad medzi hľadaným výrazom, reklamou a vstupnou stránkou a dosiahnete vysoké skóre kvality.
O tejto dôležitej súčasti Google AdWords kolujú viaceré mýty. Prečítajte si, na čo sa oplatí zamerať a na čo nie. Tu je 7 bonusových tipov na zlepšenie skóre kvality:
1. Nemeňte kvôli nemu typ zhody
Typ zhody nevplýva na skóre kvality. Kľúčové slovo má rovnaké hodnotenie v presnej, frázovej aj voľnej zhode. Google ho určuje podľa výkonu kľúčového slova pri doslovnej zhode s hľadaným výrazom.
2. Pozastavené reklamy a slová nevplývajú na skóre kvality
Keď pozastavíte kľúčové slovo alebo reklamu, ich skóre kvality sa nezmení. Google berie do úvahy len ich výkonnosť. Keď sa nezúčastňujú aukcie, nezbierajú žiadne dáta. Systém nemá čo hodnotiť.
3. Keď odstránite kľúčové slovo, nezbavíte sa histórie skóre kvality
Historické údaje o skóre kvality ostávajú v účte a ovplyvňujú jeho hodnotenie. Nezbavíte sa ich tým, že odstránite kľúčové slovo alebo reklamu. Ani keď ich pozastavíte či priamo prepíšete.
Čím viac dát nazbierate, tým menší dosah majú neaktívne kľúčové slová a reklamy na funkčnosť vášho účtu. Ale ich história nikdy úplne nezmizne.
4. Upravte reklamy s nízkou CTR
Používate reklamy, ktoré majú dlhodobo nižšiu CTR ako 1,5 %? Skúste napísať kvalitnejšie. Inak nezlepšíte očakávanú mieru prekliknutia.
5. Pozastavte slová bez konverzií a s nízkou CTR
Podobne to funguje pri kľúčových slovách. Odfiltrujte výrazy, ktoré majú CTR pod 1,5 % a sledujte, či prinášajú konverzie. Ak žiadne alebo veľmi málo, pozastavte ich.
6. Overte si funkčnosť vstupných stránok
URL adresy všetkých vstupných stránok musia byť funkčné. Bez toho vám AdWords ani nepovolí reklamu a nedokáže ohodnotiť vstupnú stránku.
7. Sledujte podiel zobrazení
Na problémy so skóre kvality vás upozorní stĺpec Podiel stratených zobrazení vo vyhľadávacej sieti (hodnotenie). Čím vyššie percento, tým menej zobrazení reklamy. Častou príčinou je nízke skóre kvality.
Záver
Skóre kvality vypovedá nielen o správnom nastavení kľúčových slov, ale aj o efektivite celého účtu AdWords. Môžete ho zlepšovať až po 500 až 1 000 zobrazeniach daného slova.
Vďaka aktívnej snahe o vyššie skóre kvality získate skvelé výhody. Dosiahnete vyššie pozície. Zaplatíte menej za kliknutia. A zbytočne nestratíte zobrazenia, ktoré vám môžu priniesť zákazníkov. To všetko vedie k vyššiemu hodnoteniu reklamy aj účtu.
Najnovšia aktualizácia článku: 1. jún 2020
Prvá pomoc so skóre kvality
Dajte nám 15 minút a poradíme vám.
Získajte 15-minútovú konzultáciu zdarma.
K ničomu vás nezaväzuje.
Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.
Podobné články