Sledovať všetky metriky by bolo veľmi neefektívne. Ich vyhodnocovanie by vám zabralo príliš veľa času.
Dôležité je, aby ste sa v stĺpcoch vyznali. Pozrite sa na dáta z rôznych uhlov a komplexne ich analyzujte.
Ktoré metriky sú najlepšie? Záleží aj na vašich cieľoch. Pri plánovaní kampane si stanovte, ktoré budete sledovať a vyhodnocovať podľa nich výsledky.
Stĺpce s metrikami môžete pridať na rôznych úrovniach. Najčastejšie na úrovni kampane, reklamných skupín, kľúčových slov, reklám a hľadaných výrazov.
Základné metriky sú dostupné aj pre lokality, publiká, demografické údaje či vstupné stránky. Samostatné stĺpce nájdete v štatistikách aukcií.
Niektoré stĺpce Google zobrazí predvolene v každom účte. Iné musíte vybrať z týchto hlavných kategórií:
- výkonnosť,
- konverzie,
- atribúcia,
- atribúty,
- konkurenčné metriky,
- Google Analytics (podmienkou je prepojiť Analytics s Google Ads),
- podrobnosti o volaniach,
- podrobnosti o správach,
- história zmien,
- vlastné stĺpce.
Stĺpce v tomto článku sa hodia hlavne vo vyhľadávaní, ale poslúžia napríklad aj pri shopping kampaniach.
TOP 10: Tieto stĺpce určite sledujte
Metrík je veľmi veľa. Tieto však sledujte v každom prípade.
Kliknutia – počet kliknutí na vašu reklamu
Zobrazenia – počet zobrazení vašej reklamy v Googli
CTR (miera prekliknutia) – ako často používatelia klikli na vašu reklamu
Priemerná cena za kliknutie (CZK) – koľko ste priemerne zaplatili za jedno kliknutie na reklamu
Cena – celkové výdavky na reklamu
Konverzie – počet vykonaných akcií, ktoré ste nastavili ako konverzie
Cena za konverziu – priemerné náklady na jednu konverznú akciu
Konverzný pomer – ako často ste získali konverziu z celkového počtu kliknutí na reklamu
Hodnota konverzií – ak máte e-shop, okrem počtu objednávok je pre vás kľúčová aj ich hodnota
Podiel zobrazení vo vyhľadávaní – ako často sa vaša reklama zobrazila v Googli z celkového možného počtu zobrazení
5 menej známych stĺpcov, ktoré by vám nemali ujsť
Okrem povinnej desiatky sa oplatí sledovať aj ďalšie metriky. Vďaka nim ľahšie pochopíte dáta a získate viac možností pri ich optimalizácii.
Podiel stratených zobrazení vo vyhľadávaní (rozpočet, hodnotenie)
Úroveň: kampane, reklamné skupiny, kľúčové slová
Kategória: konkurenčné metriky
Kampane získajú 100 % všetkých možných zobrazení len výnimočne. Ak sa vaša reklama nedostane do aukcie, mali by ste vedieť, prečo sa jej to nepodarilo.
Existujú dva dôvody:
- máte obmedzený denný rozpočet,
- hodnotenie reklamy je nízke.
V stĺpcoch uvidíte, koľko percent vašich reklám Google nezobrazil kvôli rozpočtu a koľko kvôli hodnoteniu.
Podiel stratených zobrazení vo vyhľadávaní kvôli rozpočtu si pozriete len na úrovni kampane. Znížite ho zvýšením denného rozpočtu. Prípadne lepším rozložením rozpočtu medzi jednotlivé kampane.
Stratené zobrazenia kvôli hodnoteniu upravíte optimalizáciou kampane. Ak ich chcete znížiť, nájdite rovnováhu medzi skóre kvality a cenovou ponukou. Práve tieto dva parametre tvoria hodnotenie reklamy.
% zobrazení navrchu
Úroveň: kampane, reklamné skupiny, reklamy, kľúčové slová
Kategória: výkonnosť
Viete, na ktorej pozícii v Googli sa zobrazuje vaša reklama? Google síce zrušil metriku priemerná pozícia, ale ponechal relevantnejšiu náhradu.
Stĺpec % zobrazení navrchu vám prezradí, ako často sa vaše reklamy zobrazili v hornej časti stránky. Najčastejšie na prvých štyroch pozíciách.
Nevýhodou je, že sa nedozviete, koľkokrát boli reklamy presne na druhej, tretej či štvrtej pozícii. Viete len to, že boli vo vrchnej časti výsledkov vyhľadávania.
Skóre kvality
Úroveň: kľúčové slová
Kategória: skóre kvality
Skóre kvality patrí k najdôležitejším metrikám pre kľúčové slová. Čím vyššie skóre kvality získate, tým vyššie je hodnotenie vašej reklamy. A plynú z toho tieto výhody:
- reklama sa viackrát prebojuje do aukcie,
- dostanete sa na lepšie pozície,
- za kliknutia na lepších pozíciách môžete zaplatiť menej.
Skóre kvality kľúčových slov preto pozorne sledujte. Ak klesne pod 5/10, je to pre vás jasný signál, že s daným slovom treba niečo robiť. Napíšte preň lepší reklamný text, presuňte ho do samostatnej reklamnej skupiny alebo popracujte na vstupnej stránke.
Odhad ponuky pre hornú časť stránky
Úroveň: kľúčové slová
Kategória: atribúty
Je jasné, že v hornej časti stránky je vaša reklama viditeľnejšia. Na horných pozíciách získate viac kliknutí, vyššiu CTR a Google zobrazí reklamné rozšírenia.
Pri každom kľúčovom slove nájdete odporúčanie, akú cenovú ponuku nastaviť, aby ste sa umiestnili na potrebných pozíciách. Tento stĺpec odporúčam, keď máte nastavenú manuálnu CZK ako stratégiu ponúkania cien.
Alternatívou sú stĺpce odhad ponuky pre prvú stránku a odhad ponuky pre prvú pozíciu.
Kľúčové slovo
Úroveň: hľadané výrazy
Kategória: atribúty
Analýza hľadaných výrazov je bežnou aktivitou pri optimalizácii kampane. Aby ste vo výrazoch mali prehľad, musíte vedieť, ktoré kľúčové slovo a s akou zhodou ich spustilo.
Vďaka tomu často vylúčim výrazy na úrovni reklamnej skupiny. Zabránim napríklad situácii, že podobné kľúčové slová vo voľnejšej zhode, v rozličných reklamných skupinách s rozličnými reklamnými textami spúšťajú tie isté hľadané výrazy.
Vytvorte si vlastné stĺpce
Aj keď Google Ads ponúka naozaj veľa stĺpcov, možno prídete na metriku, ktorá vám chýba.
Riešením je vlastný stĺpec. Môžete ho však zložiť len z metrík, ktoré štandardne nájdete v Google Ads.
Uvediem dva príklady.
Chcete sledovať návratnosť investícií (ROI). V sekcii Upraviť stĺpce kliknite na kategóriu Vlastné stĺpce a potom vyberte +VLASTNÝ STĹPEC.
Pomocou matematických znakov a metrík vytvorte vzorec. Nezabudnite zmeniť formát dát na percentá.
Rovnako postupujte, ak chcete sledovať podiel nákladov na obrate (PNO), čo je obľúbená metrika pre e-shopy. Tu je vzorec jednoduchší. Formát dát sú opäť percentá. Na záver stačí uložiť a zakliknúť oba stĺpce, aby sa zobrazili v úvodnom prehľade dát.
Záver
Rôzne stĺpce predstavujú rozličné metriky. Keď ich dáte dokopy, získate komplexný pohľad na dáta. Pomôže vám to premyslieť si ďalšie kroky pri optimalizácii kampaní.
Google Ads ponúka množstvo metrík a je na vás, ktoré považujete za dôležité. Ako som už spomínal, závisí hlavne od vašich cieľov.
Užitočný článok? Nenechajte si ujsť ďalšie
Najnovšie rady a tipy zdarma na váš e-mail.
Raz mesačne.
Páči sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi.
Podobné články